Sätta ihop kycklingar
Våra Höns har inte velat lägga sig på ägg så vi har lagt sju ägg i äggkläckarmaskinen. Två dagar efter att vi gjorde det la sig tre hönor…. så klart! Så nu till helgen/början på nästa vecka kommer det förhoppningsvis att börja pipa på olika håll här. Min undran nu är - hur ska jag introducera kycklingarna från maskinen till övriga flocken? Kan det vara så att hönorna med ungar kan ta till sig fler eller ska man hålla dom åtskilda?
Vi kläckte fram våra dvärgkochin i höstas och då fick de bo i en hundbur inne i hönshuset tills de växt till sig och sen öppnade vi och lät dom träffas under uppsikt. Det gick jättebra. Men nu är ju läget annorlunda när det är kycklingar på båda håll så att säga.
Hoppas någon har tips och råd!
Jag köpte kycklingar för att jag trodde äggen under hönan skulle misslyckas, men som väl är tog hon hand om de 35 köpta kycklingar tillsammans med sina egna. Det blev lite trångt, men det löste vi. 🙂
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
🙂Då känner jag mig lite lugnare! 35 stycken… inte illa! Undrar hur många vi får.🥵
Om det mot förmodan inte skulle funka, kanske du skall göra en liten inhägnad till dem inne hos de övriga kycklingarna och hönan. Och sedan testa att släppa ihop dem. Lycka till hur du än gör.
Jag var med om något underligt för många år sedan. Jag skaffade 4 dvärghönor och en tupp. Två hönor var av en ras och de andra två av en annan. När två av hönorna hade små kycklingar samtidigt, så hade de legat på ägg från båda raserna. När kycklingarna var så stora att jag satte klossar under burarna för att kycklingarna skulle kunna röra sig utanför burarna smet två bruna in till sin biologiska mor och stannade där.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#4 ja, djuren gör ju inte alltid som vi tänkt oss🤔, har själv märkt detta😃.
#3 Bra tips! Ska se till att vara förberedd.
#4 Haha, ja ibland blir man förvånad!