Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 67 ggr
HejsanJojsan
2024-09-28 11:28
1

Ägget piper och hönan har fullt upp

Hjälp! Det är första gången både för mig och för hönan. Min höna har ruvat på 9 ägg. Ett kläcktes igår med en levande kyckling och idag hittade jag en död kyckling. Hönan har nu fullt upp med sin lilla vilda kyckling som tagit sig ut ur lådan vi har i redet.
Jag har ställt ner lådan på golvet i hönshuset och avgränsat med en bräda så att bara hönan kan komma ut från början.
Men det piper svagt om iallafall ett av de kvarvarande äggen! Borde jag hjälpa det på nåt vis eller kommer hönan att återvända när hon fått kycklingen att äta och dricka? Hur länge kan äggen ligga utan henne? Det har nog gått 3h eller så men jag vet inte om hon legat nåt. Vill inte störa hela tiden. Men var tvungen att fixa en bättre vattenlösning då de vält ut vattnet så jag har stört en del. Tagit bort den döda kycklingen också. Det luktar rätt illa om äggen.

Ska jag lägga dit en varm vetekudde? Eller sätta dem under värmelampan? Vill inte störa så att hon inte går dit men vill gärna rädda fler om det går.

oh-la
2024-09-28 11:39
1

Om en så liten kyckling tagit sig ur redet och en är död skulle jag vara vaksam på hönan. Kycklingar som bara är ett knappt dygn är väldigt ostadiga och rör sig väldigt lite. Var den döda kycklingen också utanför hönan? I så fall finns det risk att hönan plockar ut dem. Vissa nya hönsmammor har svårt att fatta att ägget hon ruvat blir en kyckling och ser kycklingen som en fara för äggen och väljer att plocka bort eller picka ihjäl dem. Hönan ligger ofta ett par dygn stilla på äggen när de börjar kläcka och kycklingen klarar sig utan mat och vatten lika länge. Har hönan däremot gått ur redet med kycklingen som är kläckt kommer hon inte gå tillbaks och ruva klart. Då får du ta övriga ägg och lägga i kläckare. Har du lagt in alla äggen vid samma tillfälle så alla är ruvade exakt lika länge?

oh-la
2024-09-28 11:40
1

Och luktar det illa om äggen är något av dem ruttna. Bara det kan döda en kyckling om det spricker. Det är av den anledningen man lyser äggen ett par gånger och plockar bort de ägg som inte utvecklas.

HejsanJojsan
2024-09-28 16:10
0

#2: Tack!

HejsanJojsan
2024-09-28 16:27
0

#1: Tack för engagemanget! ❤️ Nej, jag är helt nybörjare på det här och hade inte alls planerat för höstkycklingar. En höna som inte är så tam började plötsligt att ruva och lät oss inte kolla äggen men vi lät henne ligga. Vi såg efter ganska lång tid att det var 9 ägg så alla har nog passat på att fylla på i redet när hon rest sig. Vi visste inte hur länge vilka ägg legat. Har varken lyst eller märkt äggen. Den friska kycklingen var nog gömd under henne nåt dygn för den var helt torr och pigg när vi hittade den. Vi har IKEA-lådor i redena. Jag tror att hon puttade ut kycklingen för att ge den vatten och mat först men ändå försökte ligga kvar på äggen. Hon har lärt den det under dagen. Hon har varit med den och gömt den för oss.
Den döda kycklingen tror jag tog sig ut medan hon var upptagen med den andra eller så dog den av nån annan anledning, den såg helt orörd ut, som att den bara kommit ut och dött. Kanske blivit kall när hon var borta med den andra. Inte hackad på eller så. Möjligen klämd men den låg mellan äggen så det borde ha funnits plats. Hon verkar vara en god mor till sin lilla tuss. Jag tog ut och kollade de andra äggen nu. Det var ett som var på väg att utvecklas men det låg långt efter. Övriga var bara sörja. Nu har vi lärt oss att ha bättre koll inför framtiden. Jag hoppas att de väntar till våren innan nästa försök. Nu måste vi se till att hålla den lilla varm under hösten.

oh-la
2024-09-28 16:39
0

Hönor puttar inte ut kycklingar, utan ligger kvar tills de är stabila nog att ta sig ut själva och visar dem mat och vatten. Eftersom den lille har en mamma behöver ni inte extra värme just nu. Mammahönan kommet hålla den varm. Den andra har sannolikt hamnat utanför och frysit ihjäl eftersom de är väldigt dåliga på att gå de första dagarna. Jag brukar se till så det knappt finns kanter in i redena genom att bygga trappsteg av lagom höga brädbitar den första veckan. Riktigt rörliga blir kycklingarna först efter runt 5 dagar. Har man en höna som är sur är det bra att ta på sig ett par handskar och markera och lysa äggen, annars fylls redet snabbt av andra hönor ägg. Det ägg som ligger efter får ni nog helt enkelt avliva om ni inte har kläckare. Hönan kommer inte ruva klart utan koncentrera sig på den levande kycklingen. Lycka till!