Höns som ej ruvar
Har envisa Höns här hemma! Nu börjar inte bara mitt tålamod utan även hopp om kycklingar tryta… 19 ägg i ett rede inne som de ignorerar. Har dom fritt i trädgården på dagarna och nu idag har de lagt 3 ägg ute någonstans. Känns inte som att de harnågot som helst intresse av äggen :(. Synd på hönsen för de värper riktigt bra! Skulle vilja få tag på Höns med starkare ruvinstinkt. Någon i närheten av västerås som kan tänka sig att sälja?
Jag tror att det är svårt att "tvinga" dom att lägga sig. Vi har också envisa Höns. 🙂Vi har haft en höna tidigt i vår som låg i ett rede hur länge som helst och vägrade visa vad hon hade under sig. När jag väl lyckades vara på plats när hon gick därifrån visade det sig att hon låg på exakt NOLL ägg. Suck… Sen har ingen visat intresse alls av sina ägg. Nu plötsligt ligger tre stycken på ägg. Jag tror att det kommer av sig själv när de känner att det är dags.
Har hört att sothönor (visst heter de väl så….) ska vara bra ruvare. Nu blev jag osäker på namnet - en mörk sort som är lite mindre. Hehe… bra tips…😎 Hoppas du hittar det du söker, eller att dina Höns bestämmer sig för att lägga sig.
Vad tråkigt att dina Höns inte värper, men det är en hel del av dagens Höns som inte ruvar alls. Jag har än så länge två dvärgkochin, men jag skall börja se mig om efter Höns, som inte r så ruvvilliga. Idag kom det första ägget, efter flera veckors uppehåll, så jag gör tvärtemot dig, jag skall köpa icke ruvvilliga höns😃. Hoppas att du får tag i ruvhönor, men annars får du kanske tänka om, och skaffa en kläckmaskin😉.
Har funderat på kochiner men då stora. Har en Brahma-tupp och vill inte blanda storlekar för mkt om de skulle bli kycklingar. Har fått höra att det är först när äggen är befruktade (vilket hönsen då själva skulle känna av) som de lägger sig för att ruva. Har mina funderingar på om det skulle kunna vara tuppen som isf är "problemet". Har misstankar om att det kanske kan vara många led inavel bakom honom, detta är dock bara spekulationer. Dessutom är han inte så förtjust i min hund och kan bli rätt otrevlig mot denna ibland. Kanske blir byte av tuppen istället? Får fundera på saken och spana på kommande hönsbytardag i västerås :). Jag får glädja mig åt att myskankorna har 1, 5 vecka kvar i redet :). Där delar 3 honor på 4 ägg ^^.