Tuppar som håller sams
Vi har fem brahmor varav en är tupp. Vi har även fem dvärg-kochin och där är fyra stycken tuppar. Alltså har vi fem tuppar, vilket inte är jätteoptimalt. Stortuppen Toppen är född i maj 2012 och de fyra småtupparna är födda i augusti 2012. De är alltså ganska unga men ändå vuxna. Hittills så håller de sams och håller ihop. Toppen bestämmer över de andra, men de faller in i hans ledarskap.
Någon som har erfarenhet av många tuppar tillsammans? Kan vi ha sån tur att det kan funka på längre sikt, eller är det bara en tidsfråga? Det är mysigt så länge det varar!
Ja, jag har väl inte så jättestor erfarenhet, men som du vet har jag två hönor och två tuppar av dvägkochin, och de går bra ihop. Har inte märkt något tjafs än så länge mellan dem.
Skönt att höra! Då finns det hopp. 😃
En bekant till mig hade ca fem hönor och tre tuppar tillsammans, de gick så i flera år och trivdes utmärkt!
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Jag undrar om det kanske har med vilken ras, det är?
Det här var vanliga dvärghöns
Jag har två tuppar och två hönor av dvärgkochin, och de bråkar inte. Det jag menade var att lugna raser kanske går bättre ihop, än andra ?
Men det var bara en tanke.
Jo jag förstod det, så jag ville lägga till informationen om vilken ras gruppen jag nämnde tillhörde. Jag har inte jättestor kunskap om hönsraser, vet inte vilka som räknas som lugna ^^
#7 Inte jag heller, men kan tänka mig att lugnare raser, är lättare😃
Alla våra tuppar är ganska lugna, så det kanske ligger något i det ni säger.
#10 Underbart! :)
Här springer kycklingarna omkring tupparna. Det ser ganska roligt ut, när en kyckling är mellan tuppen, han blir liksom förstelnad. Men när kycklingen flyttar på sig, då kommer han till liv igen. Jag har både tuppar, hönor och kycklingar ihop, men blir det flera tuppar, så får ju den minsta hamna i frysen.
#12 Ha ha, jag kan se det framför mig!
Nu har småtupparna hittat vår anka som ligger på ägg. Igår smög de runt hennes spilta och "tuppade" sig! I morse sprang de dit så fort vi öppnade för dom. Undrar om de har blivit lite småkära i henne.😃
Ja, se dessa försenade vårkänslor😃.