Mikrogrisar inomhus
Kan man ha mikrogrisar i ett vanligt hur? Hur stor tomt ska man ha då och vad är reglerna? :)
Theunicorn.devote.se
Det finns de som har minigrisar, som bor i lägenhet. Personligen tycker jag att det är fel, för de kan få fel på benställningen mm, när de går omkring på parkettgolv. Nej jag tycker grisar hör hemma utomhus, där de kan använda sina naturliga instinkter. Men det är olika, vad man tycker😃.
Så länge grisen får leva ett riktigt grisliv genom att böka m.m. så ser jag inte varför inte ^^
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

Regler som finns, eller i alla fall fanns för några år sedan, är att du som ägare ska ha ett SE-nr och grisen ska ha en id-bricka. Dom behöver inte ha brickan i örat, men den ska finnas. En sån bricka ska den ha med sig ifrån uppfödaren. Om jag inte minns fel så går dom under samma djurskyddslagar som en "vanlig" gris.
Min egen erfarenhet av Minigris är att dom vill kunna greja med något mest hela tiden och helst vill ha en griskompis. Så jag förespråkar att ha minst 2 och att dom bor ute i en rejäl hage med ett välissolerat gärna uppvärmt hus.
Men det bygger ju på mina egna erfarenheter, man kan säkert stimulera grisen tillräckligt mycket själv så att den trivs att vara mestadels innegris med "enbart" människofamilj.
Minigrisar är helt underbara! Lycka till 😃
Nu har jag ju fullstora grisar, men jag utgår från att de fungerar ungefär likadant. Med utgångspunkt från det så tycker jag absolut att de ska leva ute med allt vad det innebär.
Jag tycker att du fick bra tips från AnnicaL med hage, hus och kompis!
Grisar är underbara och otroligt sociala!