Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 1897 ggr
Jenya
0

Drake som hackar sönder ägg

Hejsan!
Jag hämtade häromdagen hem ett nytt gäng Ankor som bestod utav ett par blekingeankor och två peking honor.
Igår stod jag och iakttog dem inne i ladugården efter att jag släppt in dem, då ser jag hur blekinge hanen kör in huvudet i ett utav löpändernas reden och tittar mycket ingående, sen börjar han mata in slag med näbben mot äggen.  >:(

jag är glad att jag upptäckte detta innan han hade hål på något ägg så mina löpänder inte fick smak av det.

Men vad gör jag nu?
Jag vill inte ha kvar den gruppen med risk att han har sönder ägg så löpänderna får smak för det. 
Men det är väl ingen som vill ha en anka med det beteendet?

Vad ska jag göra?  ???

Leffe
0
[randi]1
0

Jag vet inte om man kan träna bort det🤔. Men kan man inte prova med att lägga in porslinsägg, eller liknande, så att han lär sig att inte hacka sönder äggen? Jag kan inget om Ankor, som du kanske märker, men har för mig att man kan göra så för Höns. Hur som helst lycka till.

Jenya
0

Nej jag har ingen aning. separerade hanen nu i natt inne i ladugården. för att att se om det blev några ägg inne hos de tre honorna. men där var inga ägg idag.

Har mailat hon som sålde ankorna till oss två gånger. men har inte fått något svar. känn som hon visste vad det var hon sålde till oss :/ man blir lite ledsen att folk inte kan vara ärliga med vad dom säljer :(

[randi]1
0

#3 känner igen det där, det är lätt att lura oss godtrogna.

[JeanetteK]
0

Hoppas någon har ett bra svar till dig. Låter som ett märkligt beteende tycker jag. Men jag har å andra sidan bara erfarenhet av en enda drake och han brydde sig inte det minsta om äggen.

Trist om det är så att hon visste detta utan att berätta.😕 Det är fult gjort.

Jenya
0

Hon svarade och sade att hon kollat runt och att det troligtvis är skator som går in och tar äggen. att de gör allt för att komma åt äggen. men det förklarar inte varför han började hacka på löpändernas ägg. sen att min ladugård är bonntät är en annan sak. INGET kommer in eller ut om inte jag släpper in eller ut det.

Finns det någon annan förklaring till varför han skulle hacka i deras näste? 

#5 jag har hört att om fjäderfä lägger ägg på ett hårt golv eller dylikt så att äggen spricker så äter de upp dem och får därefter mersmak. ägg är väldigt nyttigt nämligen. man ska därför vara noga att aldrig ge fuktiga äggskal till dem. det måste vara helt torra.

Och om en börjar med detta så kan det lätt smitta av sej eftersom den då hackar sönder ägg och gör det möjligt för risken att andra i flocken kommer åt fuktiga äggskal.

thildatessie
0

Är inte kunnig i detta ämnet men  kan det inte vara så att han behöver något ämne? Krossade snäckskal/äggskal brukar väl Höns ha? Djur brukar vara duktiga på att veta vad de behöver äta..

Jenya
0

om jag förstått det rätt så är det ett beteende de inte slutar med. ägg är väldans nyttigt och har de väl fått nys om det så tror jag det är svårt att få dem att sluta äta. ha snäckskal som jag köpt på påse som de får så det borde inte vara det.