Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 7172 ggr
Jenya
0

Vad är detta för anka??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är FÖRVIRRAD.

vi fick i vintras hem ett gäng Ankor. 6 stycken indiska löpänder och två stycken vita Ankor som de sade var Mignon.

Jag har inte haft mycket att göra med Ankor tidigare och hade ingen anledning till att tvivla. en dag tar ormvråken min vita drake.

så jag börjar jakten på en ny mignon hane. en dag kommer mina kära föräldrar hem med tre mignon Ankor. en hona och två hanar. 

det var det minsta jag sett. och då fastslog jag att min hona INTE var en mignon anka.

så jag sökte på internet och fastslog att det måste vara en peking anka då. eftersom jag inte hittade fler vita ankraser.

idag var vi på vallåkra hönsdag. och hoppades på att hitta pekingankor. det fanns inga så vi köpte pekingank ägg. och i bilen hem konstaterade jag att det vi har hemma är ingen peking anka, för hennes ägg är INTE så stora. (se bild)

I vilket fall så hade vi bestämt att vi skulle åka och hämta peking Ankor då vi fortfarande hoppades på att hon var en sådan. men det var hon inte.

så vad är det vi har???

hon är mitt emellan storleken på mignon och pekinanka.

hon är lika liten i relation till pekingankorna som mignon ankorna är till henne.

Äggen är pekingägg och  hennes ägg.

Snälla ni som vet hjälp mej klura ut detta.

jag har hittat en sida där de säger att "White duck" är en ras. men hittar inget när jag söker på vit anka på svenska och sen har jag hittat de som likanr henne där hon kallas vit gräsand. Men VAR/HUR hittar jag en ny drake till henne?

Rita-S
0

I norge fins en vit gåsras, helt änkelt hetande Norsk vit gås. Den är stor och lägger stora ägg. Och är då som namnet skvallrar om vit. :) KAN vara den. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
0

Sen har du svenska lantgåsen, finns även den i vit, Emdengåsen är världens största lantgås och även den finns i vit, Dansk lantgås är nära släkt med norsk och svensk lantgås, även den i vit .

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Jenya
0

Tack för dina svar! men en gås är väl större än en pekinganka? och jag tror hon är en anka. en ank ras som är mindre än peking men större än mignon. hennes ägg väger 44 - 51 gram

Rita-S
0

Just ja, jag läste ju käpprätt fel! Hang on, skall leta Ankor :)

Rita-S
0

Skall vi se.. det finns uppdrättsvarianter av gräsänder som är helt vita, inte albino. Gräsanden är när så stor som en mycket liten gås vad jag vet (nu har jag ärligt inte träffat en gräsand från uppdrätt på nära håll faktisk). 

Kanske dum fråga, men du är helt säker att det är en and du har fått, och inte en gås? Tycker huvudet på den stora vita på din bild ser mer gåsig ut än andig, men det kan ju vara mina måndagsögon som ser käpprätt fel.. :) 

Annars finns ju en anka som heter Bau Ben som finns i vit. Vet dock inte hur stor den är mot exempelvis pekingankan, den är ny för mig. 
Den pekingankan du har nu, är den amerikansk peking? Dom skall tydligen vara mindre än "vanlig" pekinganka. 

Annars är det svårt att hitta något om raser inom Ankor faktisk :S

Jenya
0

Hej och tack så mycket för din hjälp med letandet på rätt ras :D

Nej helt 100% kan jag ju inte vara på att det är en peking anka, men jag hämtade två vita peking och två blekinge Ankor och det ser likadan ut i storlek och form. och med tanke på röran med den lilla ankan så vet jag hur lätt det blir fel :)

Hon som jag fick ankan ifrån säger att den heter Deutsche zwergflugt ente (hon bor i tyskland numera) och vad jag förstått så betyder det tysk dvärgflyg anka. och Mignon Ankor kallas dvärg anka i tyskland. så där förstår jag vad som gick fel.

Jag httar inget på namnet hon gav mej.

Hennes ägg väger mellan 44 - 51 gram

Hittade dock en bok med min anka på framsidan :)

den bilden är hon EXAKT!

Rita-S
0

Du ser :D

Jenya
0

frågan är bara hur jag får reda på vad den ankan heter :)

Jenya
0

Här är en ny bild jag tog idag på den mystiska rasen och pekingankan.

medde
0

Parkankor

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
0

Har du kommit fram till själv nu vad är du har hemma?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jenya
0

Jag har sökt och frågat på lite fler forum, och det säger samma som du, ju fler som säger det desto troligare är det.

Läste om parkankan som även kallas dammanka eller german duck. att honan väger ca 1,25kg hon vi har väger exakt 1kg. och äggen väger 50g. hennes ligger på 41 - 50g. de sägs vara bra flygare. hon flyger utmärkt. och de tycker om att bygga bo högt beläget. vilket hon definitivt gör. jag har byggt ett berg av däck och lagt halm högst upp. där bor hon :)