Mjölkrobot söker upp..
I dag publiceras en artikel om en mjölkrobot som kanske skulle kunna fungera som en en uppsökande mjölkrobot i hagen. Nja..Vad tror du om det här? Kommer verkligen korna söka upp roboten då det är dags att mjölkas
Läs gärna vidare på länken
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
😃Undrar om det kommer att funka. Det skulle vara roligt att stå och titta när roboten åker runt i hagen på jakt efter en kossa!
Skämt åsido så själva idén är väl inte alls dum, sen om det funkar är en annan sak. Jag var hos en kompis som har mjölkkor och såg hela processen med kor på lösdrift inne. Där finns en mjölkrobot som korna styrs in i när det är dags att mjölkas. Otroligt häftigt att se hur det funkar och hur datoriserat allt är. Kornas uppgifter läses av när de går genom olika grindar och är det dags för mjölkning blir en grind öppnad och annars öppnas en annan till "relax-avdelningen". Jag blev mycket imponerad! Det känns som att korna har det bra också och har relativt mycket utrymme och valfrihet. Till skillnad från när de stod uppbundna hela vintern.
#1 Ursäkta, men din första mening fick mig att måla upp en bild på näthinnnan. Där en robot far runt och jagar kor för brinnande livet!!Jisses vilken syn det hade varit😂
He he, det var så jag såg det framför mig också! 😂
#3 Ärligt så skrattade jag så tårarna rann här hemma.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu finns det ju redan "automatisk mjölkning" även om detta inte är robotar som ränner runt efter kossorna :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#5 Det är säkert en sån jag försökte beskriva i #1. Hur smart som helst!
#6 nja jag har för mig att jag hört nåt om en mobil variant som kan förflyttas till sommarbete, dock minns jag inte hur mycket den rör på sig..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.