Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 6790 ggr
stallostby
0

Nybörjarhöns

Jag vill skaffa Höns. Gärna rashöns som värper ägg för husbehov.

Det jag undrar är: Grundläggande skötsel, foder, utrymme, kan de gå lösa på gården?

Får man ha Höns ihop med hästar? i en egen box och att de får gå ut på dagarna?

Foder? Hur mkt äter de och VAD ska man fodra med? ska man ha värprede, sandbad? snäckskal?

Kan inget om Höns, men vill förkovra mig nu när vi kommer flytta till gården vid årsskiftet.

Tack för all info  Hoppas tråden uppfyller andras frågor också :)

[randi]1
3

Då slår jag ett slag för dvärgcohin, de är väldigt lätta som nybörjar Höns (skaffade mig själv det, efter att läst i några hönsböcker🙂).

Hönshuset skall vara torrt och dragfritt, har för mig att man kan ha två hönor/kvadratmeter (kolla jordbruksverket), ja de kan gå lösa.

Nej, du skall inte ha hönsen hos hästarna, för Höns dammar väldigt mycket.

Själv ger jag mina plymahönsfoder, det är ett allfoder, som passar alla åldrar, givetvis fri tillgång till vatten, snäckskal och sand/grus. Sedan skall de ha sandbad, men om du har t ex kutterspån, så badar de i det.

Värpreden skall de ha.

Det är jätteroligt med hönsen, skaffade mina  i höstas. Jag kan rekommendera dig att låna lite böcker på biblioteket, där finns det ju utbud, och man kan i lugn och ro läsa om dessa underbara djur.

Lycka till!

[JeanetteK]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med Randi om att dvärgkochin är bra! Snälla och lätta att ha med att göra. Våra första var Brahmahöns, vilket är en stor ras. Hanen kan bli upp till 75 cm hög. Vi har fem såna också och alla tio lever tillsammans. Det funkar jättebra!

Randi har gett dig jättebra tips på vad du behöver. Kan lägga till sittpinnar. Vi har gjort en mycket enkel konstruktion som ser ut som en bred stege som står lutad mot en vägg. Dock är det bara dvärgkochin som använder den. Brahmahönsen sitter på en låg pinne nere vid marken. De föredrar även reden i marknivå. I alla fall våra - vet inte om det gäller för rasen. Våra kanske är höjdrädda! 🙂

Bilden är på vår Brahmatupp Toppen.

[randi]1
0

#2 obs, jag glömde både sittpinnar och gödselbinge😞.

stallostby
0

tackar jättemkt för infon.. Hmm som jag misstänkte kan jag inte inhysa hönsen i en box i stallet…hmm får bygga ett Hönshus..tar tid…  Tack för infon, men tar ändå gärna emot info  om foder och så vidare..kanske fler vill ha info..

[randi]1
0

#4 förutom maten som jag rekommenderade dig, så kan man ge sina Höns matrester, dock inte allt, havre och annat smått och gott. Sedan finns det andra foder, men det är vad man själv vill ge dem. Det finns även värpfoder, men det skall man undvika att ge, för då driver man hönan, och det kan ge äggledarinflammation, men det avgör man ju själv som ägare, vad man vill ge.

stallostby
0

Tack randi.. Jag har hört att man kan ge sina Höns det mesta i matväg som makaroner, ris potatis osv.. Kanske inte kött då? de är väl inga köttätare, samt inte kryddstark mat och typ curry för då smakar äggen curry!

Köpte själv ägg av en bonde för många år sedan och de var inte goda, smakade fisk..

stallostby
0

Tål Höns minusgrader? Kan man ha dem i en gård med krypin.. i  minusgrader?

[randi]1
0

#7 Höns är väldigt tåliga av sig, men man måste kolla dem noga, så att de inte förfryser kam och slör. Annars är de väldigt tåliga. Hade som mest -5 grader kallt hos hönsen, och de mådde inte alls dåligt, men det enda som jag gjorde, var att springa ut till dem flera gånger, och ge dem varmt vatten. Sedan kan man avdela i hönshuset, och sätta upp t ex trasmattor vid deras sittpinnar, de gör ju att de får mera värme.

tlover
2

Våra fösta (och enda) Höns var Hedemorahöns Våra har haft kallare än -10 om jag minns rätt och dom har mått hur bra som helst. Dom la faktiskt ägg i -10 eftersom vi tyckte synd om dom och hade värmelampa. sen när vi släkte värmelampan började de äntligen vinterrugga så vi hann inte ens få ägg till påsk.

Man räknar med att Hedemorahöns klarar -25 men våra har bara levt under en vinter så dom tyckte att snö var för läskigt för att prova att vara ute i sånt väder men hönsluckan stöd ändå öppen och det klagade dom inte på (då kan dom ju kolla ut och se vad vi har för oss).

En anledning till att vi skaffade Hedemora var för att dom har lite flygförmåga kvar (vi har väl sett dom flyga 20 meter kanske?) vilket är bra om man har dom lösa. det är ett lite extra skydd mot rovdjur. dom är ju halvstora också vilket gör att färre rovdjur vågar ge sig på dom.

Man behöver inte bugga ett Hönshus, man kan (har jag läst kanske jag ska säga) bygga om en lekstuga eller liknande. det är visst många som har dom i lekstugor.

vi skulle vilja det men vi hittar ingen lekstuga till salu härikring 😕

lekstugor kanske känns små men man vill inte ha för stort för dom heller (som vi) det blir mer att städa (om än mer sällan ofta) och dom kan inte hålla det lika varmt (om det nu är en ras som inte tål kyla).

Vissa saker ska man ju inte ge Höns tex möglig och skämd mat (såklart), rå potatis (man kan koka potatisskal), potatisgroddar, citrusfrukter, avokado, rå lök (dom kanske tål det men i början gav vi dom lökskal m.m. och dom åt inte alls det, det blev bara skräpigt vissa säger lök iöverhuvudtaget), paprika är vi osäker på så det får inte våra Höns, det var dom jag kom på nu.

sen finns det saker dom inte kommer äta för att det är för dåligt hackat eller dyl eller så är det bara deras smak men just det märker man själv efter ett tag. (tex så har våra Höns en förkärlek till vita kladdiga saker)

Höns ska visst kunna känna stark mat så curry behöver inte vara ett problem (om inte nån här vet bättre)

l'm back

V3ritas
1

Lite boktips: 

Våra fjäderfän av Nils Olsson
Börja med Höns av Anette Sievers
Höns: raser, skötsel, uppfödning av Karin Neuschütz, Kristina Odén
Höns i trädgård av Karin Neuschütz
Höns, Ankor och gäss av Ronny Olsson

:)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

medde
0

Vi har på sajten en kommande artikel med en hel del olika boktips. även med bra länkar var du kan finna och beställa böckerna.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

stallostby
0

Tack för tipsen! 🙂