Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettgårdar
Läst 3617 ggr
Mantissa
1

Det här med märkning

Det är numera (eller ska bli?) förbjudet för kaninuppfödare att själva märka sina kaniner. Kaninerna tatueras i öronen (ringmärkning är fortfarande godkänt, men där finns det nackdelar i form av skav och infektioner) vilket de nu måste få narkos/smärtstillande för, vilket betyder att det måste ske med veterinär samverkan.
Men visst är det fortfarande tillåtet för bönder att märka kor och får med tjocka klämmor i öronen? Och på grisarna klippte man i alla fall för bort bitar av öronen för att ge individen ett nummer. Är detta på väg bort också?

Vattnadal
1

Kaninen är ju ett nyttodjur inom lantbruk, men ett sällskapsdjur för andra. Det är därför det är förbjudet att öronmärka dem själv. Min klubb, för genbankskaniner (gotlands och mellerudskanin), jobbar på att få tillbaka tillståndet. Vi använder oss av beskrivningsblanketter nu, bifogar foton od, men det skulle vara trevligt med öronmärkning igen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[JeanetteK]
0

Vad jag vet så sätter man själv i märkning i öronen på får, grisar och kor. Våra djur har "örhängen" och det är de olika uppfödarna som satt i. Att man klipper i grisars öron tror jag inte förekommer längre.

[randi]1
0

Jag vill helst slippa att öronmärka mina kaniner. Har haft öronmärke på mina Getter, men de har lyckats slita loss dem, så nu har de sina märken på halsband. Vet flera med mig som har problem med öronmärkningen av sina Getter. Skulle önska att man generellt slapp att öronmärka sina djur, tänker på smärtan som de får, men det är min personliga åsikt.

MarHai
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När kaniner märks i öron görs det med tatuering och inte lapp som på får. Det är ett utmärkt ID som lätt läses av och kaninerna får inga problem av det, inget som skaver eller kan fastna i eller liknande. 
Själva märkningen tar inte många sekunder och om man kyler ner med isklampar först så känner inte kaninen av något alls. Riktigt smidigt!

Jag håller tummarna för att det ska bli godkänt för uppfödare att märka själva snart.

(klicka på bilden för att se hur märkningen ser ut)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Luppa]
0

Det ÄR förbjudet att öronmärka kaniner själv, sedan 2009.
Det är fortfarande tillåtet att öronmärka andra lantbruksdjur, som tur är… Hur tusan skulle det se ut om man måste kalla ut veterinär varje gång ett Lamm skulle märkas?

Mantissa
1

Jag tycker det borde vara tillåtet att märka själv även på kaniner. Man får ju ringmärka, men det finns ganska stor risk för komplikationer av det så jag hade inte känt mig bekväm med att låta kaninerna vara ringmärkta. Det är dubbelmoral att låta "vem som helst" märka kalvar och Lamm, men en vet måste vara med på en kanin. Sedan så är det knappast gemene sällskapskaninsägare som investerar i märkutrustning utan de större och mer erfarna uppfödarna. Vet man vad man gör så är det inte värre än en öronlapp. Med det sagt så hoppas jag fortfarande de hittar andra tillåtna sätt att märka lantbruksdjuren, tex chip. Främst för att det är så stor risk att de sliter av sig sina märken.

[Luppa]
0

#6 Håller med om att det borde bli tillåtet igen, gillar INTE ringarna.

Chipmärkning får väl inte användas på djur som ska ätas, eftersom chipen kan vandra. Sen så vore det inte kul att behöva ta fast djuren och kolla chipet bara för att veta vem som är vem…

Mantissa
0

Det borde vara tillåtet i alla fall, även om man naturligtvis ska få välja andra sätt om det är lämpligare. Men att inte få chipmärka sin get om man har kanske 2 st är bara löjligt.

EstherVess
1

Jag tycker det är hemskt med märkningen av tex grisar. Vi har minigrisar som ska märkas egentligen men det har vi struntat i då jag anser att det är djurplågeri. Man skulle kunna märka med tatuering istället tycker jag. Då kanske det gör ont en stund å sen går det över, än dessa jäkla brickor som fastnar överallt..

[Luppa]
0

#9 Det är sällan märkena fastnar om de sitter rätt.

[randi]1
0

# 10, åh jo du, de kan allt fastna fastän de sitter rätt🤪. Jag vet en del getägare, som haft djur som fått märkena bortslitna för att de fastnat i sly och snår.

EstherVess
0

#10 såsom grisar håller på o far runt så fastnar de väldigt lätt! Skulle aldrig sätta dit det på mina..

[JeanetteK]
0

#12 Våra grisar har aldrig fastnat.

Mantissa
0

Min granne märkte sina Lamm förra våren. På 4 stycken så hade märkena lossnat efter några månader, hittade dem i hagen, hona och hane satt fortfarande ihop! Inga trasig öron..

EstherVess
0

#13 Har hört om att de fastnar o gör illa sig massvis av gånger. Jag skulle aldrig chansa, dessutom tycker jag det är hemskt att sätta dit dem! Bra det gör ju jätteont. Märkningen är lika stor som grisens öra…

[JeanetteK]
0

#15 Vi har får, grisar och kalvar med öronmärkningar och ingen av dem har fastnat. Det är säkert olika och det finns nog de som gjort sig illa. Jag är övertygad om att det är olika vid själva märkningen också. Jag upplevde inte att våra djur hade jätteont.

tlover
1

förr fans det vad jag förstår en slags "tång" som tatuerade kaninöron med, vi är däremot för ny på det området på gotlandskaniner men varje gång vi fyller i en beskrivningsblankett undrar vi om folk kommer att förstå den, vissa kan ju vara väldigt lika varann och vissa kan vara svåra att beskriva och/eller ta kort på det speciella.

på ett sätt önskar jag att det (eller nått liknande) skulle finnas som alternativ efter kanske en kort kurs eller så.

l'm back