Bereda/garva skinn
Jag läser en utbildning där vi garvar läder och bereder skinn och jag har tagit några bilder så varför inte lägga upp dem här. :)
Vi bereder/garvar skinnen med fett eller bark eller en kombination.
Här är resultatet efter fyra veckors garvning/beredning av får och Getter. Vacker syn efter allt slit!
Nice! :)
Hur går bark-garvning till?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vi tog finflisad granbark och kokade i en timme. Sedan tappade vi av vattnet och kokade barken en gång till, osv. Då får man ett starkt A-bad, lite svagare B-bad osv till D-bad.
Sedan lade vi ner skinnen i en tunna tillsammans med det svagaste badet och fyllde på lite nytt, lite starkare bad varje dag i ca 2 veckor. Man måste röra om i tunnan flera gånger varje dag. Till sist är skinnen genomgarvade! :D
När jag kombinationsgarvade min get (med håren kvar) skrubbade jag köttsidan med baden med en rotborste. Lät torka, skrubbade igen osv tills jag skrubbat tills färgen blivit jämn. 8 gånger tog det. Sedan fettgarvade jag geten. Den är inte riktigt klar än men snart får jag se resultatet! Spännande. :)
Intressant.. men med pälsen kvar, skrubbade du bara köttsidan eller låg allt i blöt?
Måste skinnen skrapas först eller skrubbas hinnor osv av med rotviskan? (jag tänker iofs främst på kanin nu :P)
Jag har inte garvat/berett kanin så det kan jag tyvärr inte uttala mig om. :)
Jag skrubbade bara på köttsidan, risken med att låta håret ligga i blöt för länge är att håret börjar ramla av. Det är därför man måste låta hårsäckarna torka mellan varven om man vill ha pälsen kvar.
Man måste skrapa bort alla hinnor innan man börjar garva (eller de första dagarna om skinnen ligger i bad), annars finns risken att garvämnena inte kommer åt ordentligt. Hinnorna måste även bort för mjukgörningen sedan - skinnet kan aldrig bli riktigt mjukt om det sitter en massa hinnor kvar. :)
Jag tänkte om rotviskan var tillräcklig för att ta bort hinnorna, en det är den kanske inte :)
Köper man en spackelspade och slipar ner den så att det inte finns några vassa hörn på kan den fungera utmärkt att skrapa hinnor med! :)
#11 Har fått höra att kanin är väldigt tunt och det är mycket lätt att helt enkelt slita sönder allt med så pass grova verktyg.. den enda gång jag försökt bereda skinn kunde jag inte ens skilja på hinnor och vad som skulle behållas :lol:
Jag kommer nog att testa alungarvning första gången, då är det ju bara att dra loss hinnan hel. Har någon sagt. Sen är jag nyfiken på att salta, skrapa och sen mjukgöra med fett.. eller at röka.. och så bark..hmm..blir många varianter att prova :P
Å vad kul, det tycker jag verkligen du ska prova! Ja när man sätter igång finns det hur mycket som helst att experimentera med…
Det är så synd att fina skinn bara slängs, då är det bättre att ta tillvara på dem och göra något vackert istället! Det ligger mycket jobb bakom varje skinn men det är faktiskt riktigt, riktigt roligt att pyssla med. Framför allt eftersom alla skinn är individer och inte nödvändigtvis reagerar likadant! :D
I skrivande stund hänger min get framför ugnen. Den tappar onormalt mycket hår - jag hoppas det går att stoppa på något vis. :/
Ja, det ska bli intressant att försöka ta tillvara på skinnen :) Har en ide att göra en svart poncho eller liknande av mina långöron.. har Svensk Päls så de borde ju ha ok skinn ;)
Sen blir väl ungarna något unga för att få starka skinn.. men syr man på det på något lämpligt tyg så borde det kunna bli ett varmt och användbart plagg.
Låter som det kan bli jättefint. Du får uppdatera om hur det går när du sätter igång! :D
Det ska jag :) Fast än så länge väntar jag på första kullen (dag 32 idag, börjar tro att bägge töserna går tomma.. men de känns dräktiga..fast jag kan ju ta fel..)
Vi fettgarvar skinn, fa gutelammskinn. Vad använder du för fett?
Eftersom vi har förevisning av skinnberedning vid lite olika evenemang tycker vi inte att vi kan använda hjärna. Vi har testat lite olika oljor och tycker att olivolja eller fodertran ger bäst resultat. Fodertranet färgar ganska trist gulbrunt, ser inte så kul ut på ljusa skinn.
Har provat att ha ägg i, har hört att det skulle garva snabbare, men den skillnaden märkte vi inget av. Kanske var det lättare att mjukgöra sedan.
#11 Vi har testat att garva hare. Det var väldigt vårskrapat, gick mycket lätt i sönder.
#17 Hej! Vi har använt 2 dl oliv eller rapsolja, 1-2 äggulor och lite såpa till ett normalstort fårskinn. Någon gång har det bara sagt slurp och fettet har varit borta och då har vi dubblat satsen fett. Det var de lite större och grövre guteskinnen som var lite extra törstiga. :)
Vi har även testat hjärna vilket gick mycket lättare in i skinnet än oljan och det kändes som att skinnet i slutändan blev lite mer mjukt än skinnen som fått olja. Det är de två sätten vi använt oss av. :)

åh jag skulle gärna vilja prova att garva, men jag vill inte hålla på på höst/vinter när skinnen är nytagna.
Hur länge kan man låta skinnen ligga saltade innan man påbörjar gravningen?
Ja det är kul men himla slitsamt! :)
Skinnen ska ligga saltade i minst två veckor tror jag, men vill man inte ta dem då kan de sedan ligga kallt i princip hur länge som helst bara man håller koll på dem så att inte håren börjar släppa etc. När temperaturen börjar svaja till plusgrader och det börjar bli lite fuktigt ökar risken för hårlossning och det är farligt.
Jag tror att det inte är bra att lägga saltade skinn i frysboxen, utan ska man använda frysbox ska man frysa in dem råa och sedan tina och salta dem. Det är så jag uppfattat det i alla fall. :)
Vi har faktiskt testat lite med att frysa in skinnen. Vi saltade först som vanligt, sen ner med dem i säckar i frysbox. Funkar kanon. 1 skinn i varje säck, så det inte tog för lång tid att tina. De blev lite blötare men om man bara lät dem ligga utvikta o torka lite innan man skrapade funkade det bra. Däremot har vi frusit osaltat och sedan trott att vi skulle kunna skrapa dem när de tinat….totalt värdelöst. Blev som att skrapa färska hudar.
Dina barkgarvade skinn är så vackra!! 🙂Vi blev väldigt inspirerade o ska testa med de skinnen som är för små för att få ut vettiga pälsskinn.
Är det förresten en form av sträckbänk att klämma fast skinnen för mjukgöring som du har i #5? Vi brukar dra dem mellan oss, men din anordning gör ju att man kan mjukgöra dem på en person.
Jag är lite nyfiken på hur den är konstruerad. Även ditt verktyg.
Var nånstans i vårt långa land håller ni till förresten?
Lite svårt att hitta folk i skåne som delar denna hobby😉
#21 Jaha, okej! Jag hade för mig att vår lärare sa att man inte skulle frysa in saltade skinn, men jag kommer tyvärr inte ihåg orsaken. Men då kanske det inte är så. :)
Jo saltet måste väl in någonstans i bilden, ni har inte testat att salta efter att ni fryst? Vår garvningskurs är tyvärr slut och jag vet inte hur mycket jag kommer att fortsätta hålla på. Hur som helst kul att kunna i framtiden om man har egna djur att "ta tillvara på".
Ja barkskinnen blev verkligen vackra! Jag är supernöjd med mina och det blev en så vacker färg. Önskar jag gjort fler sådana! Geten jag kombinerade fett & ek blev rödbrun och vacker och barklammet fick en mer djup brun färg. Kul att ni ska testa, lycka till!
På bild i #5 har jag skinnet i en räckbänk för att skrapa bort hinnorna. När vi mjukgör räcker vi ut dem med jämna mellanrum med en inte så skarp räckspade men mest drar vi skinnen i dragvidjor som sitter fast som ett "D" i väggen. Det går lättare om man är två när man drar men man kan vara ensam också. Jättesmidigt!
Räckbänken är väldigt simpelt gjord. Man sätter fast en planka en bit ut från väggen. I ändarna på underplankan sitter det två pinnar som "låser" den övre plankan. I den övre plankan borrar man ett hål i ena änden som den ena pinnen kan sitta i och på den andra sidan behöver man inget hål utan där behöver den övre plankan bara kunna gå bakom pinnen så att plankan låses när man drar i skinnet.
När man klämmer fast skinnet lägger man det över den övre plankan och låser sedan fast plankorna igen. Så ju mer du drar skinnet neråt ju hårdare sitter det fast. :)
Jag hittade även verktygen vi använder på www.hammarede.com. Om du går in under produkter och skinnberedningsverktyg så ser du "standardskrapa 7 cm". Den är jättebra när man fått bort de största hinnorna och det är den jag gillar bäst när vi skrapar skinnen.
Längre ner hittar du räckjärn och vi har använt alla de sorterna. Nr 8 av de spadarna tycker jag är bäst för då kan man få ett bättre grepp än på de andra. De "vassa" använder vi när vi först skrapar skinnen för att få bort de värsta hinnorna och så använder vi mer rundade räckjärn för mjukgöring.
Nu tror jag att jag fick med allt, haha. :D Svårt att veta hur ingående jag ska förklara när jag inte har en aning om dina erfarenheter men jag har försökt förklara så gott jag kan. :)

#24 ser ut som en hajkäke!
Använder man samma verktyg vare sig man garvar kanin eller älg?
#26 Ja idén kanske kom därifrån. ;) Fast på bilden är det två dragvidjor och man använder en i taget. Bara för att förtydliga.
Jag vet inte mycket om kanin och älg, men vad jag förstår så spänner man ofta upp älgskinn i en ram och skrapar bort hinnor på ena sidan och hår & narv på den andra sidan. På sidan jag länkade till finns det en älgskinnskrapa och jag antar att det är något speciellt med den som gör det lättare att skrapa stora, uppspända skinn. Någon annan här kanske vet mer! :)
Jag kan tänka mig att det går bra att använda "standardskrapan" till kaninskinn om man är försiktig och håller skinnet spänt. Den skrapan är ju liten och smidig att hantera och bara man inte råkar dra i sidled med skrapan borde det inte bli skador på skinnet.

ja jag vill ju ha skinnet med pälsen kvar
Haha, örat är klart kul. Vi har barkgarvat fårpungar!! När vi saltade dem stod de saltfyllda på en bricka några veckor. Vi fick besök som blev väldigt blek om nosen när han insåg vad det var😃. Hinnorna inuti var grymma att få av, men det är en kul grej att testat…och att visa upp för nyfikna. De färdiga pungarna blev också lite pappriga, tror ev de blev övergarvade.
Vi har svårt att mjukgöra med dragvidjor då vi oftast visar skinnberedning på diverse vikinga- och medeltidsevenemang. Svårt att fästa vidjorna någonstans.
Vi fick inte garva några pungar i år eftersom läraren hade erfarenhet av att det alltid blev "pungpina" med en massa pungar som ligger och dräller överallt, haha. :D Det var en tjej i årskurs 2 som gjorde en pung och den blev himla bra tycker jag. Hade varit kul att testa.
Okej, den tanken har jag inte kommit på! Mitt öra kanske också är övergarvat…
Det förstår jag, då kan det bli lite klurigt. Men vilka är ni då förresten? :D
Vi har inte direkt "namnat" oss. Men brukar vara på Gudahagens vikingamarknad o lite andra medeltids- o vikingaarrangemang i södra sverige. Vi började på Lödösemuseums medeltidsdagar för typ 10 år sedan. Efter ett mångårigt uppehåll provar vi oss nu fram lite för att hitta trevliga evenemang. Vi kommer till att vara på rikstornerspelen på Hovdala slott i maj. Vår egentliga hemort är Skånes mitt.
Du har helt klart inspirerat till att försöka utöka förevisningarna med barkgarvning. Man får modifiera "arbetsredskapen" lite när man är ute sådär. Tex har vi vanliga bockbänkar att skrapa på. Och höhässjor att förevisa skinnen på. Vi har en liten "utställning" med olika skinn som besökande får försöka identifiera. Hjort, get, mink, älg, hare vildsvin osv. Mycket poppis där barnen ofta kan slå sina föräldrar på fingrarna😉
Vi låter även hågade besökare prova på att skrapa pälsskinn. Är oftast barnen som inte är så äckelmagade som vågar.
Nu jagar vi efter några gamla sillatunnor som vi kan ha barkgarvning i. Kul!
Pungar förresten….De är så gruvligt frustrerande, med riktigt tjocka skyddshinnor, lager på lager inuti. Man är klart böjd att ta både vassa knivar o tänder till hjälp😃
Man förstår verkligen att de är konstruerade till att skydda gossarnas juveler i😉

OT- Där jag lämnar mina lammskin på garvning så kan man beskåda en hel del coola skinn. Känguru, trädleopard, ett nästan naket vildsvin, en siberian husky mm mm Hur mycket som helst
Jag var på naturhistoriska en gång och de har en jättestor samling hundskinn från alla möjliga raser!
Såg ni på bonderöven i måndags? Han höll på med skinn då, jag tror han barkgarvade.
Tyvärr så går det inte att se på svt play, men det går att se på dr.dk. Då på danska :/
Hur länge låter ni era fettgarvade skinn hänga o garva, innan ni tvättar o mjukgör? Och tvättar ni dem före ni skrapar för att få bort salt, eller nöjer ni er med att borsta/skrapa av det?
Jättetack förresten för "vertygslänken"
#32 Men vad kul det låter! Jättebra att folk får se hur det går till också, det är ju knappast något man får chansen att se så ofta. :D
#34 Jag vill också gå på naturhistoriska - jag har aldrig varit där. Hoppas kunna ta mig dit snart. De har ett val-skelett där va? Ett sånt är nämligen nummer 1 på min lista av saker att se, haha. 😃
#35 Såg lite av programmet du länkade till! Svårt med danskan bara, jag fattade inte ens vilket djur han garvade… 🤔 Hade definitivt underlättat med text, på typ vilket språk som helst, haha. Programmet verkar intressant, jag tror jag måste se de övriga också!
#37 När vi fettgarvade skrapade vi först, sedan tvättade vi bort den värsta smutsen. Sedan torkade vi pälssidan och när köttsidan var "falukorvsfuktig" fettade vi in skinnen. När fettet hade sugits in lät vi de ligga i minst 2-3 dagar i ganska varm temperatur, och sedan solade vi dem i några timmar i vintersolen. Sedan fick de såpbada i 3 timmar, och efter såpbadet tvättades de noga. Sedan torkade vi pälsen helt torr och när köttsidan var ganska torr mjölade vi dem och lät de ligga med mjöl i två dygn. Sedan skrapade vi av mjölet, fuktade och mjukgjorde. :)

#38 jag gick en utbildning då så där skinnen hängde var "back stage" så att säga. Men ja, visst hade det väll ett valskelett? (glömsk)
Listigt upphängningsställ i #0 och #2 - sådana skulle jag behöva att hänga upp mina fällar till vädring!
#38 Hmm. Vi har alltid fettat direkt efter skrapningen. Jag har fått lära mig att förruttnelsen börjar "direkt" och det är större risk att det tappas päls då. Fa om man dessutom blöter ullsidan. Hursomhelst är det mest praktiskt när man är ute på visning, man kan ju inte stå o föna pälssidan direkt…Inte så tidstypiskt😉
Ett par bilder från vårt läger på Gudahagens vikingamarknad.
#39 Jaha, okej. Ja de kanske inte kan ha alla sina saker framme, jag kan tänka mig att de har en del… ;)
#40 Ja de är smidiga, och inte direkt jättesvåra att tillverka heller. 😃
#41 Vad mysigt det ser ut på bilderna!
Jag antar att vi tvättade för att tvätta ur saltet (vet dock inte varför?) samt för att göra skinnet mer trevligt att hantera. Skinnet var utan salt bara i någon timme under tiden vi tvättade och torkade, sedan fettade vi in dem direkt. Vi torkade framför en sån där byggfläkt så det tog inte lång stund. Jag förstår att det inte ser så tidstypiskt ur i era tillställningar med byggfläktar, haha. :D