Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettvilt
Läst 1609 ggr
[randi]1
0

varg tog en hund

Det hör väl inte hemma här, men jag blev så otroligt upprörd när jag läste händelsen.javascript:nicTemp();

Grodan
0

Klarade hunden sig då? Stod bara att den blev opererad under natten.

Sådana där vargar måste skjutas anser jag. Ge sig in på en gård och ta en hund. Det känns väldigt osäkert med sådana vargar ute.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[randi]1
0

Ja, jag väntar på att få läsa hur det gått med hunden. Har själv vargar som befinner sig nära gården, och har nu mera alltid min hund i sele och spårlina när vi är ute, man vet aldrig när hur och var det händer. Jag litar inte på vilda djur överhuvudtaget, efter att för ett antal år sedan varit i slagsmål med ett rådjur, så jag håller mig på lagom långt avstånd till dem.

[randi]1
0

Här kommer en insändare från en annan tidning, där det framkommer lite mer;javascript:nicTemp(); ni får bläddra ner lite, så kommer ni till artikeln.

Grodan
0

vallhund
0

Undrar vad det var för sorts varg som släppte sitt byte när hundägaren tog fram en kniv?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mantissa
1

Undrar vad man skulle göra om man råkar fånga en varg? Liksom om man springer ikapp varg och hund som kanske slåss och ska sära på dem. Sen då? Lägga ner den på marken ala CM?

[randi]1
0

#6😃

vallhund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mantissa
0

#8 jag vet tyvärr inte vad du menar

vallhund
0

#9 samma som #7 kanske?

Mantissa
0

ok, jag trodde det var någon sorts rebus🤔

medde
0

#9 Jag tror dom skrattar åt ditt lilla skämt du skrev som sista rad i meningen på inlägget i #6

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mantissa
0

tror alla att det var ett skämt? jag har faktiskt gått och funderat på det här😞

medde
0

Det är så jag tolkade svaren, men det är enbart en tolkning och kan var självklart fel.

Mantissa
0

Det var kanske ett lustigt sätt o formulera det🙂

medde
0

315 Jag bara gjorde gissningar, men vi är alla olika i vår herres hage😉

Grodan
1

Jag tror inte man kan utmana en varg på det sättet. Lägga på rygg.

Tror inte man eg kan göra så på en hund heller. Tror det är en maktkamp. En oprovocerad handling. En hund protesterar (försvarar sig) alltid mot en sådan behandling. Skillnaden mellan varg och hund är att hund inte normalt hugger människor i strupen när den försvarar sig (den kan hota att bita, den kan rispa med tänderna, men för att HUGGA… krävs nog lite mer… och det lilla meret kanske vargen har… vad vet jag).

Att däremot som ägaren gjorde hota och vara arg och visa att "det är MIN hund, släpp den annars dödar jag dig"… Det förstår nog vargen.

ATt personen drog kniv är inte det vargen reagerade på, vargen vet inte vad en kniv är. Men vi kan förstå hur hundägarens kroppspråk såg ut när han drog kniv… att det var det vargen läste av

vallhund
1

De flesta av oss som har/har haft hund vet att det inte är så lätt att springa ikapp dem.

Nu har jag visserligen aldrig haft en hund under 6 kgs klassen, o inte ens när de varit seniorer har jag kunnat springa ikapp dem, förutom den 14 åriga pappisen som flyttade in hos mig.

Hur många av oss skulle kunna springa ikapp en jakt/släd/vallhund i 20 - 30 -40 kgs klassen som dessutom har ett byte/leksak/kamptrasa i käften som den inte vill dela med dig?

Nu är ju inte dessa raser vargar, men de är alla avlade på de egenskaper som vi först uppskattade os vargar när vi började domesticera dem.

Det är alltid tragiskt när hundar/tamdjur blir rivna/dödade av varg. Att demonisera vargar med överdrifter/fabler/fördomar leder ingenstans, tvärtom.

Grodan
0

Klarade hunden sig, vet någon?

Mantissa
0

Men två hundar (eller varg/hund) som slåss springer man ju lätt ikapp. Och sen då? Jag menade inte att jag skulle "dominera" vargen genom att slänga han i backen, utan bara att det är ett av de lättare sätten att kontrollera ett stort starkt djur i en fysisk situation. Vill ju inte släppa den och den ger sig på hunden igen? kanske kan surra den med kopplet☝️

..fast då blir man väll anmäld

vallhund
0

Vargen hade tiken i munnen, enligt artikeln, alltså slogs de inte. Hur tror du utgången skulle bli utav att dänga ett stort starkt hunddjur i backen som inte är med på noterna o som du dessutom inte har någon relation till? Inte att förglömma att det är ett vilt/viltlevande rovdjur.

Lixom många viltlevande rovdjur så kör vargar med bättre fly än illa fäkta, om de inte är försvagade av sjukdom eller undernäring.

Hade det varit 1/4 hade jag möjligtvis blivit road av att du skulle blivit anmäld för att surra en varg med koppel för att hindra den från att äta upp dig o/e din hund.

Mantissa
0

#21 Jo men min fråga gällde det hypotetiska scenariot att man ska sära på varg och hund som slåss, vad gör man då?

vallhund
0

#22 Om det  varit en Karabach/Sarplainac/ovtjarvka etc så hade jag inte försökt sära på dem, jag hade förutsatt att de klarade av situationen själva, men naturligtvis hade jag hjälpt dem med mitt stöd.

Hade det varit en bruks/jakt/valhund med lite styrka i integriteten o tänderna så hade det nog varit samma, t ex hade jag inte kallat tbx en välavlad Borzoi eller malle från en sådan konfrontation.

Ibland gör vi fel val, som att hoppa in i vakar efter våra hundar som plumsar igenom isen, ibland går det bra, men oftast dör både hund o ägare.

[randi]1
0

#19 ja, den klarade sig.

#13  jag trodde faktiskt att du skojade 😊

Grodan
0

#24 Vad bra! *glad* 😃

Mantissa
0

🙂

Jo man borde väll låta bli, men jag tvivlar på att jag skulle klara av att bara stå o titta på. Jag har visserligen borzoier men de är jakthundar, inte kamphundar. Och en ensam borzoi skulle inte kunna mer än värja sig en liten stund mot en varg, två är en jämn match. Därför använde de tre när de jagade varg med dem förr, så att vargen inte skulle ha en chans. Men lika väl som om de skulle bli attackerade av en rottis så skulle jag nog vara där och göra vad jag kan om de blev attackerade av en varg.

[randi]1
0

#26 jag hade heller inte kunnat stå och titta på, hade handlat först och tänkt sen