Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketter: fårgetter
Läst 3721 ggr
SuperLimm
0

Kan ni berätta lite om getter?

Hej!

Jag är ganska ny här, detta är mitt första inlägg!

Jag har länge velat ha Getter, tycker dom är mysiga, roliga och söta. Sen tycker jag faktiskt att dom luktar rätt gott, hur konstigt det än låter i mångas öron. Nu passar det inte för mig att ha Getter, men någon gång i livet vore det kul! Har läst lite här och såg att dom tydligen är ganska rymningbelägna. Kan ni berätta lite om Getter, hur de är, om de är svåra att få riktigt tama osv? :)

Hur stor hage behöver de ha och hur ska det se ut i hagen?

Hur vanligt är det att de stångas?

Mvh Linn

Mvh Linn

[JeanetteK]
0

Hej och välkommen hit! 🌺

Jag gillar också Getter och skulle gärna ha ett par i framtiden. Den erfarenhet jag har av Getter är att de är relativt lätta att få tama, äter allt (på gott och ont), rymmer gärna och är allmänt mysiga!

Men det finns de som kan detta bättre än jag så du får nog mer info av dom! Ville passa på att hälsa dig välkommen hit till oss.

[randi]1
0

Hej och välkommen!

Ja, Getter är, söta,mysiga och roliga, och ja, de luktar riktigt gott😉. Det enda som kan lukta är om man har en bock, för de urinerar sig i huvudet när getterna brunstar.

Jag köpte mina första Getter för fyra år sedan, och de är av rasen lantras, då var de fyra veckor. Jag var mycket ute hos dem, tog även med mig en bok, som jag satt ute i boxen, på golvet och läste, och snart var de tama. Idag räcker de med att de ser mig, så ropar de på mig, och vi skall prata och gosa en stund. Alla getterna har ju sin personlighet, och de finns de som är tuffare, och någon som är lite försiktig av sig. Mina har inte rymt någon gång, men jag ger dem sly flera gånger om dagen, sedan får de hö/silage, vitaminer saltsten, och lite morötter när de kommer in på kvällen. Man skall inte ge en kastrerad bock havre eller något annat, för de kan lätt få urinsten. Hagen skall vara utformad, så att de kan hoppa och klättra, hos mig finns det stenar som de kan klättra på. Stängslet är 110 cm högt, och jag har eltråd med den lägsta tråden är 20 cm ovanför marken och den högsta är 100 cm. Hur stor hage du behöver, beror på hur många Getter du skall ha. Mina Getter har aldrig stångat mig, men det beror på att de fått lära sig att man inte stångar människor. Man skall aldrig ta Getter, i hornen, eller leka med dem, på sådant sätt att man startar i gång stångningen. En del tycker det är roligt att med knuten näve, stånga på geten när den är killing, men det skall man aldrig göra, för det startar i gång stångandet.

Hoppas att du fått lite information, men som sagt, det finns Getter som är svåra att stänga in, men jag har nog kanske haft ren tur🙂.

SuperLimm
0

Tack och tack! :D De kan alltså hoppa rätt högt antar jag då? :)

Ute i vår stuga skulle det passa hur bra som helst med lite Getter, men farmor och farfar tycker de luktar illa och vill inte behöva ta hand om dom så mycket. Jag kan inte vara där tillräckligt ofta för att det skulle fungera tyvärr. Farmor och farfar bor där. Det skulle vara smidigt för dom att ha lite djur som betar, så slipper de jobba så mycket för att hålla ytorna öppna så det inte växer igen.

De Getter jag kollat mest på är nog dvärggetter, afrikanska tror jag? De är hur söta som helst!

När jag gick i skolan så hade jag praktik i en månad på slottskogen i Göteborg, de getterna dom har där var mysiga, endel av dom iaf! Vet inte alls vilken ras men man behöver inte klippa dom iaf.

Mvh Linn

[JeanetteK]
0

#3 Jag har en kompis som har sina får och Getter tillsammans. Hon blev rådd att separera dom och satte dom i varsin spilta. Varje morgon var getterna inne hos fåren ändå, så hon gav upp och låter dom vara tillsammans. Så de kan verkligen hoppa! 😃

[randi]1
0

#3 Getter är i första hand slyätare, så vill man ha gräsbetande djur, så är i så fall får bättre. Enda gången som jag klipper mina Getter, är nu på vårkanten, inte för att jag måste egentligen, utan för att hjälpa dem, när de fäller. Ser illa ut när de hänger lite tovor, men de finns de som inte klipper alls, utan tovorna ramlar av sig själva.

Farmor och farfar kanske inte vill ha Getter, då skyller de på att de luktar dåligt😉.

SuperLimm
0

Farmor och farfar har pratat lite om att ta ut lite nötkreatur. Det gick ungdjur där ute när jag var liten. Det är en ö och när jag var liten fanns det ingen bro ut dit men nu finns det en bro och bilväg ut. Ska man fixa en stor beteshage till nötdjur måste man fixa någon form av färist eller hur det stavas. Vilket är lite för mycket jobb för min gamla farfar :) Dom blir ju inte yngre direkt och ingen annan som bor där ute vill hjälpa till, vilket skulle innebära att farmor och farfar skulle få mata och "vattna" djuren varje dag och jag tror att det mest är det dom inte vill, dom blir så låsta då. Jag hade gärna bott där ute men det är lite för långt till jobbet varje dag då tycker jag.

Mvh Linn