Ja, för att kunna kläcka fram fåglar som jag inte har här hemma :)
Hönsen får till största delen ruva själva, dock så brukar jag kläcka fram och sälja kycklingar. :)

Nu har jag inte fåglar själv, men efter vad jag har kunnat läsa mig till mår de bäst av att ha en mamma hos sig på det naturliga sättet, så om jag någonsin skaffar några får det bli så och inte maskin.
Man kan ju alltid lägga till ett ägg eller två extra hos en höna till exempel, om man vill ha fler kycklingar än vad det hade blivit på den helt naturliga vägen.
Japp eller ja delar med svärmor :)^
#2 det stämmer inte. Har kycklingar som är kläckta under höna men även i maskin, ingen skillnad alls :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#3, och även hört motsatsen av grannar till min föräldrar som haft Höns och Ankor i 40 år sammanlagt, så det säger ingenting egentligen 
Men att djurungar mår lika bra om de kläcks i maskin, präglas på människor och inte får se en annan vuxen artfrände innan de själva är vuxna, jämfört med om de kläcks efter ruvande, präglas på en artfrände och får växa upp naturligt med mamma/fostermamma… Nej det tror jag inte på alls.
#4 Okej jag har bevis ute hos mig att det inte är skillnad ;)
Mina fick komma ut i hönshuset när dem var runt 4-5 veckor gamla.
Så dem har haft varandra hela tiden plus sen sett dem vuxna hönsen när dem blev då runt 4-5 veckor gamla :)
Mina föräldrar hade Höns när jag var liten, även min faster, och jag har själv har haft det ca 2 år sammanlagt. Hur länge man hade ett djurslag, har inge betydelse ang kunskaper.
Dem kanske inte mår bättre men inte sämre heller ;)
#6 Japp. Har 5 st kycklingar i hönshuset som är runt 10-11 veckor gamla nu tror jag (får kolla datum sen) som är kläckta under höna :) sedan 2 kycklingar som är kläckta i maskin. :)
För mig är det självklart att mår de bäst om de kläcks under höna, maskinkläckta brukar bli lite (ibland mycket) förtvivlade när de inte har någon att burra in sig under.
Jag har en ras som är väldigt svår att föda upp, de är svåra att få att äta om man maskinkläckt men går de med höna är det inga problem alls. Det säger väl en del? Vet fler raser som funkar på samma sätt.
Tycker även de som är kläckta under höna växer fortare och piper mindre än maskinkläckta.
Trots att jag är övertygad om att det bästa är att kläcka under höna maskinkläcker jag ca 90% av mina ägg. Jag köper avelsägg från andra och vill inte lägga äggen direkt hos hönsen då jag är rädd att föra in smittor.
Håller med #5 om att det inte spelar någon roll hur länge man hållt på, det som kan vara intressant är väl hur många kycklingar man studerat. Jag själv har kläckt runt 2-300 kycklingar och Ällingar som alla (utom de naturruvade ;)) bott inne i vårt hus den första tiden. Kläcker aldrig speciellt många åt gången för jag vill ha chans att hålla koll på beteende, aptit och avföring.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#8 Det stämmer inte på mina att maskinkläckta växer långsammare ;)
Det är helt individuellt :P Här är det tvärtom hehe
#9 Har du kläckt samma ras samtidigt i maskin och under ruvhöna?
#10 Dem 2 kycklingarna vi fick fram ur äggen i kläckern och under höna, är samma föräldrar till. Blandraser men samma föräldrar. Men alla 5 som kommer ifrån hönan är likastora medans dem 2 från kläckern har blivit mycket större.
#11 Å de maskinkläckta är inte 2 tuppar? ;)
#12 Bara ena, men inte den andra.
Jag tror det är individuellt.
Det beror nog på skötsel och inte om det är hönsmamma eller inte. Jag har kläckt Höns, fasaner, vaktlar och Ankor. Kan inte påstå att jag sett någon skillnad.
Problemet ligger nog mer på skötsel av kläckare och att temperaturerna stämmer hela vägen fram till ungarna klarar sig själva utan värme. Och givetvis fodret!
HH
#14 Mina har bra skötsel? Både gällande foder, boende osv? Om det var mig du syftade på?
#15 Ingen behöver ta åt sig. Det är ett konstaterande efter mina år som uppfödare bara. Det behöver inte vara några stora avvikelser innan det blir sämre. Det behöver inte innebära att dina eller nån annans djur har det dåligt. Det finns mycket mellan bedrövlig och perfekt djurhållning.
Min upplevelse är i alla fall att det funkar lika bra med kläckare. Det mesta i hönshjärnan är ändå medfödda anlag och reflexer.
Det enda jag varit med om, som var riktigt dåligt, var att låta hönsen kläcka ankungar. De drakarna trodde att de var tuppar. 
HH
#16 Ja jag tycker med att det fungerar lika bra vilket som.
Mina är det ingen skillnad på hur dem har kläckts fram :)
Håller med Frida, det blir ingen skillnad på maskinkläckta och de som är kläckta under mamma. Den enda skillnaden är att de maskinkläckta inte ruvar. :/
Min egen erfarenhet är att maskinkläckta blir mycket tamare och personliga. :)
Varför skulle maskinkläckta inte ruva?
HH
#19 Fråga hönsen själva, jag vet faktist inte, men dem gör det bara inte. ;)
Ruvlusten är genetisk och påverkas inte av om hönsen är maskinkläckta eller inte.
Finns massor att läsa om man är intresserad, bara att googla ;)
Nej men ruvlusten blir avsevärt sämre efter varjegång man maskinkläcker ägg från samma stam.
#22 Det beror helt på vilka hönor man väljer att kläcka efter.
#23 Ruvlusten försämras alltid efter kläckningar i maskin, det kan du läsa om :)
#24 Det gör jag så gärna om du ger mig en länk..?
#6 ja jag har en
putt

Vi kör på naturruvade, får inte göra annat, då det är hedemora i genbank.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#27 Det är på sajten inte okey att putta upp trådar enbart med ordet "putt" i tråden. Man kan faktiskt skriva något i tråden, det blir väldigt trist att läsa inlägg med enbart ordet putt.
Om det forstätts att skrivas enbart putt i tråden kommer den att låsas och inga nya inlägg kan göras,
Mvh
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥