Kalvar på rymmen, hjälp!
Igår kväll vid klockan 19.00 så hämtade vi 2 Highland cattle kalvar. Den ena runt 6 månader, den andra runt 9 månader. De lyckades smita båda 2, fast åt olika håll. Vi letade och letade men hittade dem inte. De är väldigt rädda för människor, framförallt den äldre. Vi ringde radion och polisen. Imorse fick vi ett samtal från polisen att nån hade sett en av dem på ett gärde. Så vi åkte dit men såg henne aldrig. Jag har nu gått i 6 timmar och letat överallt, men de kan vara precis var som helst. Vad ska vi göra?! Även om vi hittar nån av dem, så kommer vi inte få tag på henne. Någon som har erfarenhet av Highland cattle kalvar och kan förklara lite hur de tänker och var de möjligtvis kan befinna sig - Nära andra djur, i en dal, högt upp, vid en bäck, långt in i skogen, på ett gärde, skogskanten?!
För den som undrar så är de nånstans mellan Hagfors och Ekshärad i Värmland. (Bergsäng)
Tacksam för hjälp!
Jag kan tyvärr inte bidra med så mycket, men håller tummarna på att ni får tag i dem. Det kan ju vara väldigt svårt att få tag i dem, när de inte är så vana vid er. Finns det skog i närheten, så kanske de gått dit, och ja finns det andra kor nära, så dras det nog dit. Om ni får tag i dem, försök att hålla dem inne, så att de får lära känna er, så går det lättare nästa gång. Håller tummarna hårt för er!
Åh, stackars er…😕Jag håller också tummarna för att ni hittar dom.
Du kan kolla med den lokala vallhundsklubben om det finns någon rutinerad nöthund i närheten som kan hjälpa er. Kan dock vara svårt om man inte vet på ett ungefär var de är. Du kan oxå höra med lokala BK om det finns någon bra spårhund i närheten som kan hjälpa er att hitta djuren.
Det måste dock vara riktigt rutinerade hundar i båda fallen. Att ta upp o följa spår som har något/några dygn på nacken kräver sin hund, speciellt om det är långa sträckor, dvs det krävs en hund som fungerar i verkligheten o inte bara på tävlingar. Samma med vallhundar, jag förmodar att kalvarna är oinvallade o det kan vara farligt för hunden, speciellt om de inte ens är tillsammans. Har de hunnit få horn är det ännu farligare.
Hoppas ni hittar djuren!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.