Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketter: fårgetter
Läst 3237 ggr
moonii
0

Akut klövar, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte detta idag hos 1 av mina tackor. Någon som vet vad det är? Det ser ut såhär på alla 4 ben. Det sitter ovanför klöven, på baksidan…

moonii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
moonii
0

Någon?!

[randi]1
1

Det kan vara en form av skabb. Har du märkt att den kliar sig extra mycket? Om de går ute, kan det ju även vara en frostskada. Mitt råd till dig är att vända dig till veterinären, för att få en rätt diagnos.

moonii
0

De går väldigt mycket ute, men det känns konstigt att bara 1 av mina 3 tackor skulle ha fått frostskador. En av de andra tackorna har kliat sig mycket, hon hade nåt i pälsen så jag funderade då på mjällkvalster, men hon slutade klia sig så jag trodde det inte var nåt allvarligt. Funderar på om detta kan ha nåt samband, om det är skabb av nåt slag. Jag får ringa veterinären imorgon och höra. Pratade med dem förra veckan ang. den eventuella ''mjällkvalster'' som en av de andra tackorna hade, och hon hade då hittat nåt medel som jag kunde ge dem . Synd att det finns så lite information om detta på internet :/

[randi]1
0

Jag använder flusa till mina Getter varje år, men det gör kanske du också? Det beror ju på, var hon gått, och om hon är mera känslig för kyla. Men skulle nog tro att det är fotskabb. Försök och se om du kan googla om fotskabb hos får. Håller tummarna för dig, och du kan väl skriva vad veterinären tror att det är.

[randi]1
0

Har varit inne och tittat lite via internet, och jag kan hänvisa dig till att gå in och titta på ektoparasiter som finns hos SVA ( statens veterinärmedicinska anstalt.

[randi]1
0

#4 Är så otroligt nyfiken av mig 😊, har du fått reda på något ännu, eller det kanske är förtidigt?

moonii
0

Åh, tack för länken! Ska kika in :) Jag pratade idag med en lärare på skolan (går naturbruk) och hon sa att eftersom det bara är 1 av tackorna som har det så kanske hon fått såren av snön/isen. Det blir ju ganska vasst nu när det håller på att smälta bort. Hon tyckte jag skulle avvakta lite iallafall. Nästa vecka har jag praktik hos min veterinär så jag kommer i vilket fall prata om detta då :)