Schmallenbergvirus
Tänkte att jag kunde dela med mig utav lite information om detta viruset som nu dök upp på gården där jag jobbar för första gången. De 8:e lammet föddes häromdagen och tråkigt nog var den dödfödd och tydliga symtom på Schmallenbergviruset… Viruset sprids med svinknott som kan leda till missbildade foster hos får, Getter, och nötkreatur men smittar inte människor. Vad jag hört så är de tackor som blivit betäckta under sommaren när knotten fortfarande finns som får missbildade, oftast dödfödda lamm… Lammen som föds senare där tackorna betäcks senare mot hösten då det inte finns knott längre har inte påträffat få schmallenbergviruset. En tacka som fått ett Lamm med schmallenbergviruset blir immun mot viruset och kan därför inte få ett Lamm nästa år med Schmallenbergviruset. Viruset har tidigare vart anmälningspliktigt men då viruset blivit så utbrett över landet har de tagit bort de. Baggarna smet in till tackorna under sommaren och lyckades betäcka några av tackorna. Som det ser ut nu så verkar det bara va en tacka till som ska lamma tidigt, sen får vi hoppas att resten väntar till den planerade tiden :) Vi som dagen innan hade sett hur det sparkade inne i magen :( Tydligen så dör lammet kort innan eller kort efter födseln. Det här lammet var i princip dött men hjärtat slog lite lätt och hade en hel del missbildningar på bl.a. benen och nacke… Vi hoppas att det inte föds nå fler med detta virus… Tråkigt är det iallafall och jag hade ingen aning om denna sjukdom förrän jag läste om den… Någon som stött på det här viruset på era Lamm? Mer om viruset finns att läsa på Jordbruksverkets hemsida: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarhosdjur/smittsammadjursjukdomar/schmallenbergvirus.4.44bedb3513533e95e6180001338.html
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Tack för informationen. Jag har aldrig hört talas om det ens.
Tråkigt med lammet.
Jag håller tummarna för att inte fler är smittade.
Verkar vara en riktigt hemsk sjukdom :(
Vi var lite oroliga eftersom vi hade en grym knottsäsong i år, men än så länge ser allt ok ut.

Vi betäcker våra sent, vill ha lammning mars/april, så vi har inga problem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Nej den är verkligen inte rolig, stackars tackan gick en hel dag och ropade efter sitt Lamm.
Glömde skriva att man även har sett en koppling till tackor som lammar mitt på dagen och viruset.
Vanligast är ju att de lammar under natten(?) och oftast har de Lamm som fötts med viruset kommit mitt på dagen och lamningen kan ta längre tid än vanligt.
Så det är ju något man kan hålla koll på.
När det här viruset härjar så är det nog klokt som #3 gör, att man betäcker efter knottsäsongen för att slippa det här…
Men vi har som sagt fått 8 Lamm tidigt nu och 7/8 mår jättebra så :)
/Elin
Elakt virus.
Vad jag har läst om det så är det konsentrerat runt Sörmland och på Gotland. Men att det har kommit in något från Östergötland.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#5 Jag har förstått det som att det är spritt över hela landet, utom Gotland?
#5 Men jag läst ett fall endast utanför just Gotland och sörmland. hm,,, Något felar. Men men husr som helst otrevligt är det
Verkar var en hel del olik info aóm var det finns, och var det är mer och mindra. En del sidor säger en sak och andra en annan sak. Men jag fann ävendet här som verkar vettigt."Viruset upptäcktes första gången hos mjölkkor i Nordrhein-Westfalen i Tyskland sensommaren 2011 och har snabbt spritt sig över kontinenten. De första fallen i Sverige påträffades i Blekinge i oktober i år. Smittan är redan etablerad i hela Sydsverige och utmed Norrlandskusten." Länk
Men nu går vi mer än gärn aöver till Ts och denns fråga. Så vi inte "kapar" tråden om var. Utan om fler råkat ut för det här som Ts undrade över
Mvh
#8 Gör aboslut ingenting för min del om det diskuteras om annat än just min fråga :)
Skapade tråden för att skapa en diskussion om just viruset så att alla får ta del av informationen och berätta om egna fall om så finns och övriga åsikter om viruset.
/Elin
#9 Toppen 
Norra Skåne har också virus. Det är tungt första gången. 75% av lamm död mm. Har aldrig räknas. Det är 3 veckor som det är tungt.
Nästa hösten är det bättre med lammen. Andra kullen är bra. Nästa kullen börjar nu.
#12 Tråkigt det som hände, men tur i oturen ändå att det inte var viruset