Varför eko?
Det går inte sälja eko bär. Det går inte sälja jordgubbar, hallon, vinbär som är "eko". Varför?
Det går inte sälja Highland cattle i "eko". Slakterierna vill inte med eko HC. Varför?
Varför ska alla ha "giftig" mat istället?
Idag har vi bara får/lamm. Inte något "eko" längre.
Jag kan bara säga vad som gäller mig. Eko har, senast jag kollade, varit dyrare än "vanliga" varor. Då det inte finns så mycket pengar i min plånbok så har det inte blivit eko, men nu senast upptäckte jag att koncentrerar citron juice av modell eko är billigare än andra. Så nästa gång ska jag kolla lite andra varor också. Det kan ju skett förändring.
Konventionellt producerat livsmedel är inte "giftigt", skaffa lite bildning innan DU gör dylika idiotiska uttalanden.
Annika/ Vars kossor varken är giftiga eller EKO………….
Highland cattle är inte kosntigt att slakterierna inte vill ha, det är lite kött på dem, och de växer väldigt sakta. Slakterierna vill inte heller ha dem för att hornen är stora och kan skada andra djur och människor. Köttet vet jag inte hur det är, för det har jag inte smakat.
Köper sällan eko, då det många gånger är en hel del dyrare och går ej som student :/
Men köper så mycket närproducerat jag kan, och svenskt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag köper i första hand närproducerat, eko i andra hand.
#4 Så är det även för många andra, Hur gärna man än vill så kan man inte. Det är trots allt vad man har i kassan som styr maten.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#6 Nej precis, och kan ju inte trolla fram mer pengar, för hinner ej i regel extrajobba heller så, tja man får göra det bästa man kan :)
#7 Det är det som ofta blir det trista. Att bara för man inte har en kassa som tillåter för dyr mat, och man då tar ett annat alternativ så är man "oseriös" och förespråkar imp mat.
#8 Ja känner lite likadant.
Köper dock enbart svenskt kött, så långt det går :)
Men man får se till sin ekonomi
#9 Man kan inte leva över sina tillgångar, och bara för det så ska man inte behöva leva på linser och bönor. Man vill också kunna ha en rättighet att äta vad man vill och väljer utan att rent ut sagt få skit.
#10 Nej precis :)
#11 Så sant så-
Men om vi viker lite från ämnet, så har jag många gånger undrat. Då man säger man enbart äter ett visst kött. Hur är det då man äter ute? Så enkelt som en korv på bensinmacken? Där tror jag inte man kan ha koll på var och hur djuret levde.. Låter man bli att äta ute,
#13 Nej där kan man ej ha koll tyvärr.
Äter sällan det men ibland gör jag det.
Säger som #2. Allt som inte är KRAV-certifierat är inte giftigt! Våra får äter egenproducerat hö och korn som är odlat utan bekämpningsmedel eller konstgödsel. Vi vill dock ha möjlighet att ge lammen kraftfoder och köpa in avelsbaggar från gårdar utan certifiering, så vi vill inte ha KRAV-cert.
#15 Visst är det inte så, tror nog inlägger var ganska överilat.
#13 Vi har faktiskt en restaurang här i stan som till 90% kör med närproducerade varor och där man kan läsa på menyn varifrån köttet och grönsakerna kommer. Det är min absoluta favorit restaurang eftersom man dels vet vad man stoppar i sig och dels så är maten riktigt god.
#17 Tyvärr är det nog en av få resturanger :/
#17 Vi har en sån restaurang här också. Mycket säsongsrelaterade rätter och närproducerat. Sen så har vi en viltrestaurang, jägareförbundets restaurang. Där är det jättegott. :)
Men det är dyrt. Bara Leif GW som har råd att äta där ofta :P
Men visst finns det resturanger som har så man vet var från köttet kommer och visar upp det, Många mindre i små städer. Men är man i en storstad osv är det inte alltid så lätt.
#19 Men vad säger du? Dyrt,, Då kan man ju äta bara högrev och käka linser… Jag har flera ggr sagt att det är kassan som faktiskt styr oftas hur och vad man kan äta. Så vill man kanske äta fint en kväll så kan man inte äta där, och väljer då ett annat alternativ. Inte är man en bov för det-
#20 Jag har inte sagt att det var dyrt, de ligger ungefär i samma pris som resten av restaurangerna här. Tror deras luncher kostar 65 kr eller där omkring. Vilket man brukar få betala för lunch här. Så om man nu ska äta lunch ute kan man likaväl gå dit.
#21 Ja det är jo normalpris för en lunch.
#21 Mycket bra priser. Ber mycket om ursäkt jag hänvisade till fel inläggm det var absolut inte ditt inlägg. Korrar det genast.
#20 Jo det är dyrt, överpriser. En lunch går på 120 kr/person. Och ibland serveras det högrev, det är en av de finaste bitarna om det får koka länge.
Jag förstår inte varför du får utbrott på mig varje gång jag skriver "dyrt".
#24 Hon har inte fått ett utbrott. Då skriker man osv.
#24 Jag får inget utbrott. Så tänk vad/hur du skriver. Det är inte rätt av dig att skriva på det sättet, Så jag absolut inte ett utbrott eller tanker ilsket. Inte ett dugg.
Vi har talat om dyrt flera ggr och du har en god förmåga att råda folk hur man ska handla och äta. Ser inget fel att svara,. Du flera gånger påpekat att man ska och kan äta si och så och ditt och datt för det gynnar inte den och den.. Jag är vuxen och tjänar mina egna pengar och betalt skatt, så vad och hur jag hanterare dom är min ensak. Den dagen du är vuxen och tjänar in dina egna pengar och har en familj att försörja. Då är lättare att kunna jämnföra och samtal om detta, men eftersom du faktisk saknar en total erfarenhet om det så finner jag ingen jämnställdhet. Det är i likhet att jag skulle börja tala med min dotters klasskamrater om hur jag ska lägga min pengar och vad jag har lov till att äta för att vara en god medborgare.