Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettoff-tpoic
Läst 2625 ggr
medde
0

Bregott kossorna anmälda.

Nu ör Bregotts kossor anmälda till Konsumentverket. Nja inte direkt kossorna som är anmälda utan Arla som som har Bregott reklamen. Detta är för reklamen anklagas "för att försköna bilden av djurhållningen" sägs det om reklamen.

Samtidigt pågår det ett fusk med kornas betesrättigheter sägs det, och med en del  kommersiella krafter att få bort lagkravet på bete för alla kor.

Intressant? Läs då vidare på länkarna nedan.

Bregott kossorna anmälda: foodmonitor.se

Anmäler till Bregott reklam för vilseledande. Djurskyddet.se

Bregott försvarar. Dagensmedida.se

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
0

Bra tycker jag.. Man kan ju lätt se att reklamfilmerna inte är inspelade i Sverige, för att vi inte har sånt landskap. Eftersom sverige är det enda landet med betestvång så är det ju fel bild av verkligheten. 🤔

[JeanetteK]
0

Det är klart man ska visa rätt bild. Bregott-reklamen visar ju den bild man önskar skulle spegla kornas och kalvarnas liv. Jag önskar man kunde lagstifta fram att de fick ha det så.

LinaLj
4

Men är det inte själva idéen bakom reklam? Att försköna verkligheten menar jag… Hur många av oss kör omkring våra bilar på lummiga alpvägar och hur många killar som använder axe får kvinnor som kastar sig om halsen på dem? 

Visst, det är väldigt få kor idag som har möjlighet att gå ute året om. Och visst så erbjuder det svenska klimatet inte alltid direkt soliga gröna ängar ens på sommaren. 

Men jag känner att det är lite som när man i slutet av 90-talet anmälde iprenreklamen för "att en tablett inte kan sjunga och dansa och därför ger det en missvisande bild". Det är ju iof sant, men hur många som köpte ipren förväntade sig att tabletten skulle sjunga och dansa?

medde
1

#3 Jag håller med. Det är så vida känt att  reklam är till den största delen trams. Bang och smutsen är väck! Jo hej du om det var så lätt😴

Kimji
0

Jag håller med om att det med kalven är missvisande men i övrigt tycker jag inte att reklamen är så himla missvisande. Svenska kor får ju trots allt gå ute i stort sett hela sommaren. Och att alla icke ekologiska kor står uppbundna vintertid är ju direkt felaktigt.

Tycker att mjölkindustrin får ta onödigt mycket skit när de djur som verkligen lider är Höns och grisar.

[TheoA]
1

Tycker det skulle spelas in vid en fin lagård istället, kanske en lösdriftslagård. Där har djuren det bra och det går att visa en bra bild hur korna har det i sverige…

medde
0

Men ska vi ändra på korna enbart? I så fall kan vi lägga ned all reklam. Jag tycker den mesta reklamen är ju en  del förskönande att varan. Så är det ju med  allt från "Bang smutsen är väck" till kor i en hage.

[randi]1
0

Jag älskar kor, och tycker mycket om bregottreklamen, att sedan korna inte går här, tycker jag inte spelar någon roll. Tycker bara att den reklamen förgyllar tillvaron bland all skräpreklam som är.

medde
0

#8 Visst blir man glad dock att se den, den är go och glad. Men måste ju se det från den sidan. Skulle man reta sig på reklam att det är si och så, Kan vi lika bra införa reklamförbud. Hur mycket håller vad den lovar?

LinaLj
0

#8 Håller med, det är en av mina favorit reklamer 😃.

Jag pratade om det här med en väninna som fällde kommentaren "Men vad ger det för signaler till barn som ser reklamen, de tror ju på att det är så kor har det". Jag blir lika förvånad varje gång jag hör en liknande kommentar. Ska våra barns uppfattning av djurhållning baseras på en reklamfilm? Är det inte upp till föräldrar, och till viss del skolan, att lära sina barn om djurhållning? Ska man enligt samma princip sätta unga tjejer framför tampong och bind reklamer så att de lär sig om mens?

medde
0

#10 Visst har du flera poänger i det du skriver. Min dotter vet att reklam är just reklam och inte en del av verkligheten..Det är ju bara att försköna för att sälja.

[Moa-]
0

LinaLj; många gånger barn som är uppväxta i städer ser inte djur, och framför allt ser de inte djur som en naturlig del i vardagen.

Kommer aldrig glömma när min brors kompis från en småstad i USA kom på besök och för första gången i sitt liv såg en häst IRL, sedan passade han på att leka cowboy samtidigt och galopperade iväg, men det var en upplevelse för honom, något som är vardag för oss uppväxta mer lantligt…

Jag hade en kompis som höll i en hund för första gången för något år sedan och hon är uppvuxen i Sverige, men alla har inte genom det ett avslappnat förhållande till djur.

medde
0

#12 Men det går väl inte riktigt att jämföra med, reklam är reklam, om vi ska nu börja tänka i dom banorna. Jag har bott i ett land vid Medelhavet. Många där som inte sett snö, men sen blir det ju lite om man..

[Moa-]
0

medde; ja, och vad är deras bild av snö? Fluff på alperna och rena ideal? Eller tänker de som många av oss svenska människor många gånger på bilar som inte startar och kaos på e-vägarna?

Många människor får vissa intryck från media, får man endast en bild så köper man den…

medde
0

#14 Inget av det  du skriver. Dom hade en "rätt" syn och inget fantasi

[Moa-]
0

Ehhm, vad är "rätt" syn? I USA stänger skolorna i vissa delstater vid en snöflinga, i Norrland räknar man med snö i stort sett halva året, det varierar och det är det jag framförhåller, du bildar uppfattningen genom närmast tillgängliga medier.

[randi]1
0

Jag personligen kan inte förstå, varför det blir sådant rabalder över koreklamen, bara för att den inte är från Sverige. Tycker bara att det är roligt att se den reklammen. Då kan man ju säga att man inte skall visa kaffereklammen ( i och för sig några år sedan) där en tjej ser en kille, som hon tycker är snygg, hon tar fram kaffe och låter doften åka mot hans håll, vad händer, jo vips, så står denna man utanför hennes dörr, för att hamna på balkongen för att dricka kaffe. Personligen tycker jag att man måste ta reklamen med en nypa salt, och njuta av den om man tycker den är rolig, annars är det bara att låta bli.

#16 jag förstår inte riktigt vad koreklamen har med att de stänger skolor i Usa för lite snö. Men jag är väl trögfattad😊

[Moa-]
0

randi; diskussion om att människor som saknar egna upplevelser av saker bildar en uppfattning enligt de tillgängliga medlen. Sedan gick diskussionen vidare till vad som är "rätt" syftet var att påvisa att vi tolka och upplever "samma" saker olika beroende på våra förutsättningar och erfarenheter. =)

medde
0

#16 " du bildar uppfattningen genom närmast tillgängliga medier" Men jisses vad är det för påstående du kommer med!! Det påståendet tänker jag inte ens bry mig att svara på. och så vidare ditt hela det inlägget.😴

[Moa-]
0

Okej, så kan vuxna också svara… Hur menar du att människor bildar sina uppfattningar?

medde
0

#20 Jo visst så kan vuxna svara, jag tycker på din ton att "så kan vuxna svara" är väldigt provokativt.. Jag har inte mig veterligen inte skrivit att människor bildar sina uppfattningar.. Så hur ska jag vara på en fråga som jag inte ha skrivit utan det är du som skrev " du bildar uppfattningen genom närmast tillgängliga medier"

[Moa-]
0

Nej, du har inte skrivit det, utan idiotförklarat min åsikt, så jag frågar efter din?

Om du är övertygad om att min åsikt är fel, så lär du ju ha en egen?

medde
0

[randi]1
0

#22  Medde har inte alls idiotförklarat din åsikt. Tycker att tonen kan vara trevligare. Alla har sin uppfattning, men man måste acceptera att andra också har en åsikt. Detta inlägg handlade om kossereklamen, så låt oss hålla oss till den.

medde
0

#24 Kunde inte ha skrivit det bättre själv, Exakt vad jag tycker och känner. 

Jag gillar arlas reklam!

[Moa-]
0

"Men jisses vad är det för påstående du kommer med!! Det påståendet tänker jag inte ens bry mig att svara på. och så vidare ditt hela det inlägget.Gäspar" Trevligt skrivet? Nja. Idiotförklaring? Ja.

medde
0

#26 Men att du inte kan lägga ned, det är ju inte första gången du maler vidare. Jag har ju sagt att så var inte fallet då jag till hundar höll med Randi.  Jag undrade efter ditt påstående, Ja" Jag vill inte ens svara på ett sådant påstånde.  Det jag anser är du är provokativ och nu vänder du det till mig att jag har gjord saker som jag inte varken tänkt eller gjort- Men nu har två inom admin sagt till att tråden handlar om Ko reklamen och inget annat. Så ytterligare svar ang ämne utanför kommer inte besvaras.

Leffe
0

Personligen är jag mot reklam med djur