Mata gris med animaliskfoder
Det skrivs att EU har för planer att börja tillåta djur att matas med foder som är gjort på andra djur. Det finns att läsa i tidningen Turun Sannomat. Det kan redan bli tillåtet från nästa år att börja mata svin med slaktavfall från fjäderfä och så även tvärtom. En förutsättningen ska vara att ändå att man har tillgång till testfoder för att se till att det inte ingår artfränder i fodret.
2001 införde EU ett totalt stopp mot att man gav animaliskfoder, vilket skedde i samband med galna ko sjukan. Nu kan det bli ändring igen. Under juni månad släpps en av reglerna då kan man åter utfodra fisk med foder som är gjort av fjäderfä och svin.
Rätt eller fel. Vad tycker du?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Undrar om det kommer medföra att man får ge matrester igen till fjäderfä?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 kannibalism ägnar dom sig åt om de bor för trångt eller är stressade, så fabrikshönsen gör det ganska ofta
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Om köttet är tillagat, inte rått, så tror inte jag att det kan vara skadligt.
Människan äter ju också kött, men vi räknas inte som kannibaler förrän vi äter kött från vår egen sort. Jag tror att det är samma med djur.
#1 Det borde väl gälla alla djur?!
Jag känner mig kluven här. Jag minns ett skräckprogram för några år sen när man fick se hur all möjlig "skit" skrapades i hop och maldes ner till djurfoder. Så vill man ju inte ha det. Jag fattar att det inte går till så på majoriteten av tillverkningsställen. Sköts det rätt känns det inte som att det skulle vara något problem. Kanske… Eller… Som sagt myyyycket kluven.
#5 Det programmet kommer jag nu i håg när du påminner mig.. Inget kul att se alls
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#4 Hundar äter rått kött utan att ta skada, det är ganska naturligt, samma gäller katter o illrar med.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#7 Ja, det har du rätt i! 🤔 Det gör ju vilda djur också!
Eftersom jag har Höns, så tänkte jag på dem. Jag skulle inte vilja ge dem rått kött, även om jag vet att de äter mask, insekter och t.o.m. en mus som de själv jagar.
Jag tror grisar också äter rått kött. Vildsvinen här äter upp kadaver, och sprätter ibland upp hundar och börjar äta upp deras inälvor. :/
Jag tycker att det är ok under de rätta förutsättningarna. Men eftersom vi är välsignade med relativt få epizootier och andra djursjukdomar i Sverige så tycker jag att vi inte borde importera animaliskt foder från andra länder.
Att köttet inte ska vara rått är ju för att hindra sjukdomsspridning. Att dra paralleller till vilda djur är ju ganska orelevant eftersom sjukdomssituationen ser helt annorlunda ut där mot för hos tamdjur.