Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 2008 ggr
[Shettisar]
0

Hönsbod

Finns det något som förhindrar att man får råttor när man har Höns?

En högt byggd hönsbod eller liknande,skulle det funka? Vill skaffa Höns igen men gubben vill inte ha rått invasion som vi fick förra gången vi hade Höns.

[TheoA]
1

Inget foder frmme eller tillgängligt i t.ex matskålar. Inte så stora springor mellan dörrar och väggar. Vi har i stortsett inga möss just nu efter att vi byggde en ny och tät dörr, har all mat i tunnor och efter att vi tagit ca. 2 om dan hela vintern.   😕

I lagårn är det bara att fånga massa råttor och möss i fällor och att lägga ut gift. Nu är det nästan inga kvar. Den största råttan vi har fångat i lagårn var 50 cm från nos till svans. 🤐 Den var riktigt äcklig. Men skulle nog räcka som en middag 😉

VildaVittra
0

Man kan hålla mössen på en acceptabel nivå om man tar katter ifrån en gård som inte har problem med möss = duktiga råttjägare

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
0

Jag läste någonstans att man kunde sätta nät på ställen där de kunde ta sig in. Bra tips av Theo där också, gällande fodret.

#1 Fy tusan, vilken stor råtta du hade! 😮

Lejonhjarta
0

Vill råttor ta sig in så är det mkt svårt att förhoindra detta. Dom klättrar på helt plana material så d spelar ingen roll om det är högt.

Jag har katter men även pärlhöns, som sägs ta råttor etc. Och dom är ju liksom redan på plats om råttorna dyker upp. Har foder stående framme både ute och inne och, ta i trä, aldrig sett en råtta. Vet inte om det är mina pärlhöns som fixat det men jag vill tro detta.