Eksem eller utslag på ko.
Upptäckte att min ena fjällnära dam är irriterad i pälsen. Kom in på kvällen och hade massa granbarr på ryggen. Då jag skulle borsta bort detta känndes hon konstig i pälsen så jag började undersöka henne närmare. Och det var INTE trevligt sa hon… Mina kossor älskar annars att bli gossade på rygg etc men hon började kicka. Ser lite ut som huden vätskas sig och torkat. Lite kristalliserats och klibbat ihop pälsen…
Våteksem, som tex hundar får, kan kossor få det?
Vad kan det vara och vad kan man göra åt det?
Mina 2 damer går ute hela dagarna i vått och torrt ihop med hästarna. Är inne å uppbundna i stallet på natten.

Regnskållor? Fast det låter inte riktigt som det heller. Början till ringorm? Fast det kliar ju väldigt så då borde de gilla att du pillar i det. hm, måste fundera..
Det låter som våteksem. Lättare sagt än gjort, jag vet, men du får raka av lite av pälsen, och då kan du ju se bättre hur det ser ut.

Kan vara regnskållor. Följande är kopierat från svas hemsida och gäller häst, men det kan även gå på kor:
"_Streptotrikos hos häst är kopplat till fukt som ger mikroskador i huden. Det ger bakterien, Dermatophilus congolensis, chans att infektera. Krustabildningar som kan vara ömma vid beröring ses. Regnskållor är smittsamt, men kan inte anses vara lika smittsam som ringorm.
Anmälningspliktig: Nej
Epizooti: Nej
Zoonos: Ja_
Drabbade hudområden ska försiktigt men noggrant tvättas med mild desinfekterande lösning som ska ligga kvar på huden i minst 15 minuter för effekt. Klorhexidin/klorhexidinschampo fungerar bra, liksom jodlösningar. Lossa löst sittande krustor efter uppblötning men riv inte loss då det kan orsaka ökad inflammatorisk reaktion. Efter tvätt är det viktigt att hår och hud torkas noggrant, gärna med hårtork på lägsta effekt. Tvätten upprepas dagligen till önskad effekt uppnåtts. Efter behandlingen är det viktigt att huden hålls torr under den tid såren läks. Om hästen är allmänpåverkad och/eller visar påtaglig smärta rekommenderas antiinflammatorisk/smärtlindrande behandling och eventuellt allmänbehandling med antibiotika under en vecka. Bakterien är penicillinkänslig."

Tack för hjälpen. Vet inte riktigt vad som karaktiserar "skållor" men det låter ju som detta…¨
Ska prata med veterinären och se om det finns något att skriva ut åt henne.
Kan nog väl vara som #3 säger. Men toppen du tar upp frågan med veterinär.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥