Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettsvin
Läst 13125 ggr
Ratzo
15

minigris i lägenhet?

Hej! Jag har länge varit sugen på att skaffa en Minigris. Men jag bor i lägenhet.. Kan man ha grisar i lägenhet?

I can't drown my demons, they know how to swim.

Mitralis
1

Kan man säkert. Men jag är inte säker på vad de gör med golven. Tänker att klövarna kan göra rejäla märken även fast grisen är liten Obestämd
Sedan så blir en del minigrisar enorma när de vuxit klart, även fast de marknadsförts som Mini gris.

"En Minigris är en gris som lever som sällskap och som väger upp till 80 kg, enlig Svenska Jordbruksverket. Man ska veta att 80 kg gris är väldigt mycket gris, men ändå är det en Minigris!"
http://minigris.nu/att-tanka-pa/

Lamina
1

Ugh, jag skulle nog inte vara särskilt lycklig om grannen ovanför mig skaffade en Minigris på 60 kilo som klampade runt. Kan tänka mig att det låter rätt så mycket med den vikten.

Men du kanske skulle pröva mikrogris istället? Dom är faktiskt ännu mindre än minigrisar. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ratzo
0

#2 mikrogrisar existerar väl inte? Tungan ute

Lamina
2

Jo, det gör dom. Har för mig att det har skrivits om dom både här och på exotiska djur. Kallas även pygmegris ibland. Googla eller använd sökfunktionen så ser du själv.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ratzo
0

Jaså :o Jag har läst att de bara är små griskultingar.

Lamina
0

Ja, och andra har sagt att det är vanliga minigrisar som man låtit svälta för att dom ska bli småväxta.

Jag har ju iofs inte sett en mikrogris irl, men jag tvivlar inte på att dom finns.

//Lamina

Allamej
1

En granne till mig hade en Minigris i sin lägenhet och ingen av hyresgästerna hade några problem med det

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Sussi89
3

En bra ide' är väl att även kolla hur föräldrarna till kultingarna ser ut. Är dom tex väldigt stora så kan man ju räkna med att ungarna blir det också. Så man kan kan kanske välja dom mindre föräldrar om man ska ha den inne :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

WiggoLina
0

Det beror väl på hur du bor; har du möjlighet att ta med grisen ut? har du plats för en "toalett" för den inne? Har du plats för en egen hörna för grisen (typ sovplats osv)? Hur fixar du med aktivering ?..

Jag äääälskar grisar, har alltid velat haft en Minigris hemma men då jag också bor i lägenhet kommer jag INTE skaffa en ännu. Dock bor jag med egen uteplats + gräsmatta, så det är väldigt frestande att hämta hem en liten nasse ;)

Ratzo
0

Jag bor högst upp så jag har ingen uteplats, men man kan väl gå ut med den i koppel som med en hund? Kan man ha en kattlåda till den? Sovplats har jag plats för, hur ska man aktivera dem?

Fridaaaa
0

#10 Har du hiss? För det är inte så bra för den att gå i massa trappor.
Man kan klickerträna, promenera i koppel (motion då), aktiveringssaker osv :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JohannaEkroth
0

Hihi, enbart 35 cm, men 10000:- FörvånadOskyldig

http://matildiz.se/?p=2311

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Thiah]
1

Oh jag skulle också vilja ha en Minigris hemma men sambon säger att det räcker med en gris - mig… Tungan ute

Ratzo
0

#11 Ja, jag har hiss :).

#12 Oj, vad billigt!

Fridaaaa
0

#14 Tycker du 10.000kr är billigt?=)

Ratzo
0

Ja det är billigt för en mikrogris, de är väl inte så vanliga?

Fridaaaa
0

#16 Ja dem är ganska ovanliga men det är normalpris, 8.000-12.000kr :)

Ratzo
0

Min katt kostade mer än så :p.

Fridaaaa
0

#18 Ok för jag läste det på flera ställen att dem ligger mellan det :) Alltså just microgrisarna :)

WiggoLina
0

Går att gå på promenad med en Minigris, men tror inte att är så glad i att just GÅ som i att böka och nosa runt ;)

Grisar är mycket smarta djur, och de behöver mental stimulans. Lite som en hund. Jag vet folk som har haft "sällskapsgrisar" som i ren tristess lärt sig alla möjliga hyss. En hade lärt sig att öppna skåpdörren för att komma åt sophinken. Inte så mysigt att komma hem till ;)

Man kan göra allt möjligt med dem, lära dem trix osv. De är inte lika snabblärda som en hund, men med godis som belöning kan de tränas till det mesta. (Dock ska man vara aktsam med godis, då en gris lätt lägger på sig). Sen kan det vara bra att ge den "aktiveringsleksaker" där den får tänka lite.

annans
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag HAR minigrisar och visst kan man ha dem inomhus men det är inget jag skulle rekommendera. Grisar är oerhört smarta och nyfikna och de vill gärna smaka på allt. Och de letar också upp allt…

Jag har ibland haft mina grisar i huset (av misstag har de kommit in och hälsat på) och de har verkligen rört till.

Vad det gäller microgrisar, jag har vid ett tillfälle besökt en uppfödare i Holland hon tog 500 euro för sina. Verkar vara en del problem med hälsan med dem, bråck och liknande.

Det är jättetrevligt med miningrisar, men tänk på som sagt, att de förblir inte pyttesmå. Jag har gottingers, de blir upp till 50 kilo och det är ett muskelpaket.

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

medde
0

Hej Anna

Hjärtligt välkommen in hit. Först en riktigt läcker bild!

500 Euro det är en inte liten sudd det. Är väl runt i dagens valuta runt 4100? Men det är klart vill man just ha en sådan, så är det nog vad man får ge.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

annans
0

Tack tack.

Efter vad jag har förstått så kostar microgrisarna nästan den dubbla i Sverige. Och det är frågan om det är värt det, med alla problem de verkar ha.

Mina gotingers går alltid tillsammans,vilket är rätt ovanligt att man låter galten gå med suggan när det är kultingar i med i bilden. Men Orvar är den som talar om för oss att kultingarna är födda. han är också den som verkligen tar han om de små. Nattetid sover de tätt ihop med kultinghögen emellan sig.

Dessvärre är han KUNG i hagen och kanske inte alltid att lita på.

Anna Sajtvärd Lantliv

medde
0

#23 Så det var dina på bilden. Wow! Den herren som ligger där ser ju riktigt läcker ut. En riktigt kung men verkar ju ha ett hjärta av guld också

Nja vet inte om jag tycker priset verkar rimligt, men det är klart har man ett gediget intresse så lägger man nog ned pengar på det man vill ha och gillar.. Jag har ju haft travhästar, hade fem stycken under en tid..Så visst kostar det. I stallet hade vi två stycken Vietnamesiska hängbuksvin som vandrande runt fria på dagarna. Men till kvällen som dom i sin box..

medde
1

#25 Rackarns så söt❤️

annans
1

Söt… jättesöt. Vad det gäller köpet avmicrogrisar för så pass mycket pengar skulle jag endera vilja se en stamtavla eller bilder på föräldrarna. 2800 kr är jättebilligt, kanske för billigt.

Anna Sajtvärd Lantliv

medde
0

#27 var är det "normala" priset?

annans
0

Nu bor jag inte i Sverige längre så jag har ingen koll på svenska priser, men jag vet att när jag själv kollade efter micros kostade de 400-500 euro i Holland. Amerikanska micros ligger på 800-1000 dollar.

Anna Sajtvärd Lantliv

medde
0

#29 Oj det var en hel del skillnad..

annans
0

Jo det var därför jag blev lite misstänksam när jag så priset på Blocketannonsen. Det finns så mycket fusk i sällskapsdjursgrisbranschen. Det finns massor att läsa om man googlar på "teacuppigs", som den ju också kallas.

Anna Sajtvärd Lantliv

Fridaaaa
2

#31 En fråga (lite ot): Varför skriver du "anna Sajtvärd Lantliv" när du har det i signaturen? Bara en undran :D

annans
0

Frida, det är så enkelt så att jag bor inte i Sverige, varav aktiveringen av signaturen inte har funkat, men jag försöker fixa det.

Anna Sajtvärd Lantliv

Fridaaaa
1

#33 OKej men signaturen fungerar, för den syns här :)