Vilken anka?
Det finns ju så otroligt många fina olika raser. Många är så vackra att man nästan tappar andan då man ser dom, andra är kanske inte dom vackraste att se på men är så väldigt trevliga att ha med att göra.
Hur väljer ni då det kanske är dags att handla hem en anka till gården. Ska den vara snygg eller vilka kvalitér söker ni då letar?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Vi har myskankor. Skälet till att vi valde dom var att några bekanta hade såna. Vi började läsa på och kände att den sorten skulle passa oss. Det är - enligt mig - inte den vackraste rasen, men de är otroligt sociala och mysiga! Att de äter mördarsniglar är ett extra plus!
Myskannkor är så fina. Hua.. Mördarsniglar är inget roligt kapitel, där vi bor har vi riktigt mycket och mer blir det för var år som går..

Jag är sugen på svensk blå anka. Så fina. Eller mandarinänder!
Svensk blå anka är riktigt fina.
När det blir dags för Ankor här (måste gräva fram dammen som är helt överväxt) så kommer valet göras i denna ordning: Härdighet, hälsa, äggproduktion och slaktvikt. Utseende är helt ovidkommande bland mina djur.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har smaragdänder för att de har en härlig blågrön fjäderdräkt och de värper grönaktiga ägg. Sen har jag kejsarankor, vilka är mycket trevliga Ankor. Har haft mandariner med, men fann de väldigt skygga.
Nu har det ju varit si och så med äggproduktionen för jag misstänker att grisarna har tjuvat, men idag har de fått flytta till egen fålla med stor damm med fisk i.
Anna Sajtvärd på Lantliv
"Varje dag medför en ny erfarenhet"
#6 smaragdänder ska vara riktigt bra flygare och inte allt för högljudda har jag hört. Stämmer det? Visst är äggen fina.

Har haft cajuga tidigare pga deras otroligt vackra fjäderdräkt å lugna sätt.
Har numera bytt till världens, i mina ögon, sötaste och roligaste anka. Migonen. Liten å söt och deras favvosysselsättning är att bada, mkt aktivt! Flyger MKT bra men är hemkära. Finns i många färger. Pratglada och positiva som gärna är med.
Smaragdänderna var redan vingklippta när jag köpte dem, så vad det gäller flygkonster har jag tyvär aldrig sett de flyga. De är oerhört fästa vid sin partner. Högljudda.. nej väldigt tysta. Ganska skygga faktiskt.
Anna Sajtvärd Lantliv
Anna Sajtvärd på Lantliv
"Varje dag medför en ny erfarenhet"
Vi har inte mördarsniglar men grannen har, och dem är påväg hit. När vi väl får mördarsniglar så kommer vi skaffa myckankor. Egentligen skulle jag vilja ha Blekingeankor, men vi har ingen damm, bara en Å och, jag vet inte om dem kommer gå ner till Ån och försvinna.
#!2 Kika in på den här länken och titta lite- Klicka här
#11 Jag skulle tänka tvärtom. För när vi väl ser mördarsniglarna så har de lagt miljontals ägg på tomten redan. Bättre att redan ha bekämpningen på plats så att säga som stoppar dem vid tomtgränsen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#14 Jo, jag vet. Men vi har 2 hektar park som "trädgård" och det kommer dem ändå inte kunna hålla i schack. Men vi har en Å mot det håll som grannarna bor, det är dock en bro , där vi ska strö salt på.
Eller varför inte sätta ankhuset precis vid bron? Salt regnar ju bort, Ankor är relativt vattentåliga. ;)
Det är liksom en kilometer bort, ån går inte runt trädgården. Men mot granngården. :) Nej, ankorna ska gå med hönsen.

Att tänka på är att inte alla myskankor äter sniglar… Alla ank
raser äter sniglar men inte alla individer… Så det är inte alls säkert att man inskaffar myskor som äter utan d kan ju isåfall vara bättre att skaffa Ankor man vill ha å försöka få dom förstå att sniglar, d e mums det. :-)
Ska se om ja kan lägga upp film på mina badande små migonersötnosar. Vet inte hur man gör men ska se om d går. Är lite ledig imon, får se om dom vill filmas då…

Någon som känner till uppfödare av svensk blå anka i mellan eller norra sverige (genbanksdjur)? Jag har mailat koordinatorn för rasen men inte fått svar på snart en vecka.. Vet inte hur lång tid det brukar ta
#19 Jag mejlade också de olika genbanksansvariga, jag mejlade 3 st av dem. Den enda jag fick svar ifrån var Gulankans ansvariga. Blå anka och Blekinge ankans ansvariga fick jag aldrig svar ifrån. Tycker det är dåligt. :/
#19 Ett tips är att åka på de hönsbytardagar som anordnas runt om i Sverige på våren. Det är inte bara Höns som säljs där. Se till att vara först på plats, godbitarna är sålda inom några minuter.

Jag är inte intresserad av korsningar. Känns som att "ska" man satsa på en lantras så bör man gå all in och bli genbanksansluten då det finns så få kvar redan. Hälst hade jag velat ha tips av kordinatorn så jag inte köper någon linje som är helt överrepresenterad i populationen
okey är med på vad du menar. jag trodde att hon hade bägge sorter, tänkte inte ens korsning

Jag kan ju ha fattat fel, men eftersom hon hade ett / mellan raserna så tolkade jag det som korsningar
#25 Tror nog att det är du som fattat galoppen rätt.
Men det kan ju även tolkas att man har flera😉

Hör jag inget i helgen så blir det till att telefonterrorisera;)