Svenskt? Ja tack..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hmm.. den billiga fredags oxfilén kanske kommer härifrån?
Tycker du synd om djuren, köp svenskt! :)
Spola fram till 0.29.41.
Hela serien är väldigt intressant, handlar också om amerikas jättejordbruk.
Välj "Watch on YOUTUBE" så funkar det.
Fy. Stackars kor :( Har sett liknande(kanske är samma) ställe på en annan dokumentär. Vet inte riktigt vad jag ska säga. De är bara sjukt hur människor kan behandla djur bara för att få pengar..
Jag köper alltid svenskt kött.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Köper allt kött i charken 800 meter bort. Den är välbesökt. :) värre med kycklingen. För vill inte äta mina egna tuppar.
Köpter så mycket svenskt jag kan.
Hänt enstaka gång att jag har köpt dansk fläskfilé men annars så mycket svenskt det bara går :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är inte alltid så lätt att köpa svenskt hur gärna man ändå vill. Visst ska vi främja vårat eget. Men jag tänker mig inte ställa mig utan mat/kött bara för jag inte ska det utländska.
Det är ändå sällan vi i landet tar mat från Usa. Vilket är väl då kanske tur.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
I ica/coop butiker hittar man väl inte kött från USA? Sätt kött från Sydamerika och oftas då biff och liknande, annars är det väl inport främst från Irland/Danmark/Tyskland och Holland jag har sätt i köttdisken som butikerna har.
Precis dom du nämner är väl det man hittar här..
#6 Bilderna är ju sydamerika, alltså Argentina t.ex. Därfifrån kommer ju mycket nötkött.
Jag finner mest som jag skrev /vilket jag ser nu skrev fel/ menar sydamerika och inte bara landet amerika. Men inte finne man det här omkring.. I alla fall i vårt omdråde.
Men hur som helst så är det inte alltid jag köper svensk av den anldeningen jag skrev ovan.
Jag köper enbart svenskt, men jag äter oxå mkt vegetariskt. Reser jag utomlands äter jag nästan bara vegetariskt. Usch säger jag bara, hur kan man tycka att djurens välmående inte är viktigare än pengar. Jag antar att det är pengar det handlar om när man väljer utländskt kött framför svenskt, i de flesta fallen. Alla hushåll borde ha minst två vegetariska dagar/vecka. Både för djur, natur och plånbok! Jag äter hellre vegetariskt i två dagar för att ha råd med kött från väl behandlade djur den tredje dagen. Men det är ju bara jag…
Att äta vegetariskt är inte billigt heller. Man får faktisk äta efter vad kassan tillåter. Inte ställer jag mig utan kött bara för att jag har råd att äta svensk, om jag har en dansk gris som jag har råd till så tar jag den i stället för att vara helt utan. Fanns det en möjlighet att bara äta svenskt så ja visst! Men för vissa människor är det inte så. Hur gärna man än skulle vilja,
#10 Folk måste själva få avgöra vad dom vill ha på tallriken hemma. Väljer man vegetariskt så är det väldigt bra. Men inte alla vill det och det måste man respektera. Själv äter jag fågel/fisk minst en gång i veckan.
#10 Då hade jag fått leva på typ macka eller nått dem dagarna,då jag ej gillar vegetariskt…
Som sagt, det kanske bara är jag… Jag äter bara tupp från föräldrarnas gård och ägg från deras höns(hoppas mina Höns börjar värpa snart). Jag känner inte att mitt samvete tillåter mig att äta industrislaktad kyckling, jag tycker inte att de djuren lever ett drägligt liv. Sedan äter jag väldigt sällan fisk då jag inte kan tänka mig ett mer plågsamt sätt att dö på än att först fastna i nät och sedan "kvävas" till döds. Dessutom är det så mkt annat som fångas i näten och utfiskning är ett annat problem jag inte vill vara behjälplig. Jag är medveten om att jag kan uppfattas som extrem i andras ögon;) Jag försöker även välja bort kyckling och fisk när jag väljer foder till mina djur. Vegetarisk mat kan varieras i oändlighet! Och att säga att man inte gillar vegetarisk mat kan ju vara ett tecken på att man inte utforskat vegetarisk matlagning så mkt?:) och inte upplever jag vegetarisk mat som dyrare än kött, men vegetariska halvfabrikat är jättedyra! Men att höra egna biffar på rödbetor eller kikärtor kostar inte många kronor:) Själv var jag vegetarian i fyra år trots, eller kanske just därför, att jag är uppvuxen på lantbruk där en kviga ena dagen var min bästa vän i ladugården och nästa dag låg hon på tallriken. Djuren har ett stort värde, jag började äta kött igen när jag konstaterade att jag med gott samvete kan äta djur som levt ett bra liv och som avlivats på ett bra vis. Jag skulle kunna ära hund om dessa premisser kynde uppfyllas! Jag har hade lika starka band till kor som till mina hundar. Men kött är inte viktigt för mig att ha på tallriken, därför är det lätt för mig att välja bort om jag inte tycker att ursprunget duger.
#14 Gillar inte grönsaker (tro mig, testat många olika sorter), så det är en anledning till att jag inte gillar vegetariskt. Testat både olagat och lagade grönsaker, men inget jag gillar. Kanske är kräsen ja, men inget man kan ändra på…
Jag är också uppväxen på landet till en början, då fick man lära sig att kossan Rosa kunde vara på tallriken en dag, passade inte maten var det vara bara att lämna bordet.
Men nu bor jag i stan och har inte den möjligheten att välja fritt, samt at handla mat kostar och då väljer jag mat som jag ha råd att köpa. Har man familj så kan jag inte låta den vara utan mat för jag ska köpa svenskt kött och pengarna tog slut innan nya kommer in.
#16 Lite så är det här också. Har inte råd att vara "kräsen" med kött.
Kan inte köpa dyr mat bara för att det är "bättre".
#17 Exakt, Hur gärna man än vill så är vissa saker inte helt enklet inte möjliga att genomföra.
Jag passar på under säsongen när skördetid att handla och besöka gårdar som har självplock av bär/grönsaker annars är det plånboken som styr mina köp som tjejerna ovan mig gör.
#19 Plocken paasar vi även på här..Topen bra och så kul tösen det är.
#14 När det gäller fisk så tar ju Sverige upp sin fiskkvot oavsätt om folk köper eller inte, det körs med lastbil ner till Europa det folk inte vill ha på tallriken.
Sant så.
#20 Ja det är väldigt kul att kunna plocka sina "egna" grönsaker, problemet för mig är att jag är bunden till buss då ja inte har körkort. Då blir det få gårdar man kan ta sig till..
#23 Det kan jag tänka mig att dit inte är det lättaste. Vi har då fördeln som är bilburna.
Varför inte köpa svenskt kött och de billigare bitarna? De är billigare än danskt griskött. Högrev blir ju jättefint om man kokar det länge, kostar nog bara 20 kr kilot i bra fall. Samma med lägg, världens godaste enligt mig :)
Man måste ju inte äta fläskfilé och karré varje gång..
Gynna de svenska bönderna de är nästan utrotningshotade.
TheoA: Ja du har en bra poäng där, skulle nog tro att det är smaklökarna som avgör vad folk vill ha på tallriken samt vad man har i plånboken. På senare år har folk börjat tänka till vad dom handlar kravmärkt blir viktigare för många och att det är Svenskt kött.
Nästan allt på ett djur kan ätas, det är bara så att när man har ett stort utbud väljer man ju såklart det man vet är lätt att tillaga och smakar bra.
#25 precis!:)
Men jag är nog gammal nog att kunna bestämma vad jag vill ha på mitt matbord. Högrev kan jag ju inte säga är det godaste att äta. Jag har hela tiden sagt att jag äter det min kassa tilllåter, samt att den ska räcka en månad till då nästa tillskott tillkommer. Inte kan jag äta högrev och vego mat bara för jag ska kunna dom svenska bönderna. Hur mycket jag än vill ska fungerar det i praktiken att leva och äta en familj på det sättet. Inte i min i alla fall. Dagspriset i min affär på en simpel gurka. Svensk 49:90 kr kilo utländsk 8 kr stycket, Vad väljer jag…
Ska jag äta svenska för att gynna svenska bönder eller för att det inte är bra med utländskkött? Tråden började med att det synd om dom utländskadjuren och nu är det för att gynna de svenska böderna.
Av vilken anledning du väljer att äta svenskt/importerat kött är ganska irrelevant. Men vad man skall tänka på är att du i framtiden (om du väljer utländskt) kanske mister din möjlighet att välja.
Svenska jordbruket går inom flera områden på knäna, eftersom en så stor % av svenska befolkningen väljer att köpa importerade köttprodukter.
Märkligt nog sammanfaller detta med att allt fler tillfrågade påstår att det köper svenskt kött, ekvationen stämmer inte riktigt.
Sverige är också väldigt stolt över vår djurskyddslagstiftning, den bästa (hårdaste) i världen. Jag som lantbrukare är också stolt över den.
Problemet är att övriga europa inte delar vår syn på hur djur skall behandlas, och kan därför producera mycket billigare köttråvaror än de svenska bönderna. Varje ny lag som tillkommer innebär naturligtvis att djuren förhoppningsvis får det bättre, men det innebär också att vi bönder får ännu en regel att följa. Och regler kostar pengar, hur man än väljer att se på det.
När sedan svenska folket blir tillfrågade så talar de gärna om hur bra vi i sverige är på att ta hand om våra djur, och hur bra det vär att vi har så hård lagstiftning. Och sedan går många och köper den danska fläskfilen eller det irländska nötköttet.
Svenska folket har fått sina djurskyddslagar, jag tycker att det är att löna sveriges bönder illa att sedan rata deras produkter.
Lite OT jag vet, hoppas TS förlåter.
Men skulle vara intressant att veta vad alla Ni tycker, jag ser ju som ni säkert förstår det hela från min egen synvinkel.
MVH
Tycker det inte är alls irrelevant, Har jag inte möjligheten att välja så har jag inte det av då vissa anledningar. Ratar kan jag då inte hålla med dig om alls. Pengar styr en stor del av livet, så är det även mig.
Visst har vi bra djurlagar men jag anser att det inte är så undersköna som det talas om, Mycket händer och straff som inte alls avskräcker. Även på vissa slakterier.
Jag är själv bonddotter men nu är läget annat. Och jag fruktar inte utländsktkött. Jag ätit utländskt i flera år då svensk inte fanns att tillgå alls. Eftersom jag ej kan leva på veg mat så var det bara att äta det som fanns på bordet. Inte tänker jag äta högrev då jag ej gillar det bara för att et är det enda svenska jag då skulle ha råd med i månadsslutet. I dag har Willys Irl köttfärs för 29 kr kilo och svenskt för 89 kr kilo. Vad handlar jag? Ska jag anses som en "dålig" svensk för jag väljer ej det svenska`?
#31 Tyvärr har ju inte alla råd att handla Svenskt i köttdisken eller på gårdarna och som medde nämner blir ju priset som styr. Ska jag köpa en falukorvsring för 100kr på bondgården eller på ica butiken för 40kr så väljer jag nio av tio gånger ica. Skulle jag enbart köpa svenskt skulle jag få ett dyrare matkonto och inte råd att kunna göra andra saker så som bio, sport, kläder, resa mm saker som jag gillar att göra.
Jag handlar Svenskt kött ibland över disk och på så sätt stöder lokala bönder.
Nej, jag skulle inte vilja kalla dig en "dålig svensk", det känns lite hårt;0)
Vad jag ville ha fram med mitt inlägg var helt enkelt att mat skall kosta pengar. Och jag kan inte hålla med om att man måste vara miljonär för att kunna äta svenskt, som jag ser det är det en prioriterings fråga.
Nu har jag ingen specificerad källa till det här. Men om du frågar dina föräldrar eller generationen före dem, så kommer de att tala om för dig att den i särklass största posten i hushållet var mat. Vår livsstil har helt enkelt ändrat sig så mycket på kort tid, pengarna skall räcka till mycket mer nu.
Men det är ingen som vill att maten skall kosta pengar. Den svenska köttfärsen kostar 89kr kg, beroende på att handeln lägger på sin vinstandel, men i övrigt så är det vad det kostar att producera den, och som du säkert vet så är vinstmarginalerna inom lantbruket små.
Jag personligen prioriterar det svenska lantbruket framför det mesta, men jag kan naturligtvis inte kräva det av andra, det är upp till var och en.
MVH
." Och jag kan inte hålla med om att man måste vara miljonär för att kunna äta svenskt, som jag ser det är det en prioriterings fråga."
Det är vad du skriver..Okey det får stå för dig. Men jag har har inte den möjligheten att välja, sen om man kan kalla det en prio fråga så visst. Men är det så. Så svarar jag ja! För jag tänker inte vara utan mat under flera dagar och säga till mitt barn att det blir ingen mat nu. För vi köper inte utländskt och nu är pengarna slut efter som vi enbart äter svenskt.
Rent av nonsens. Jag äter det min kassa säger okey till. Samt som jag sa, har ätit utländsk i flera år då det inte fanns svenskt att tillgå. Inga problem alls och har man bott i andra länder i flera år, så kan jag inte heller till en viss del göra svenskt till en gloria. Finns många bra länder.
Dyrare att handla Svenskt kött av bonden än i lokala butiken. Tittar man på tex på dessa priser blir det väldigt dyrt i slutändan och oftas säljs det i fryst form vilket gör det svårt att kunna stycka det. Skulle vilja handla mer på gårdarna och ge på så sätt mer stöd till bonden men priset gör att jag väljer livsmedelsbutiken i stället.
#36 Inte för min kassa. Om det är en prio fråga så fine för mig. Men jag vill ha mat på borde alla veckans dagar.
Jag äter det som är billigt. Behöver inte äta svenskt för jag ska inte prata med köttbiten
#38 "Jag ska inte prata med köttbiten" är ju fel.. Min farbror säger samma sak och ändå är han uppfödd på gård och har sett hur bra djuren har det här i sverige.
Nej, i framtiden är nog detta land ett u-land, allt kommer att importeras och vi i framtiden kommer inte ha några jobb alls.
#39 När det gäller priser och sådant. Ska det inte finnas EU-pengar för utjämningens skull. Trodde RU skulle användas till sådant
#39 Det kommer alltid finnas en efterfrågan av Svenskt kött, svårt att spekulera om framtiden.
Men nu är vi tillbaka till sak sak igen. Ska vi äta svensk enbart för djuren har det bra i landet eller för att gynna svenska bönder.
Men jag har sagt det många ggr och jag tycker inte att det är inte bara guld och gröna skogar hos alla svenska bönder. Vi harför lätt att säga vi bäst på djurskydd. Jag intstämmer inte på det.
Men om vi tar för att det är bara svenskt, så säger jag priset är en stor del och jag tänker inte bara tänka svenskt och sätta mig utan mat på bordet, inte intresserar högrev mig och även om det skulle så vara kan jag inte leva på det var dag bara för att det är billigt.
Kan restan av världen klara sig på "annat" kött så kan jag det med.
Nej , det är inte bara guld och gröna skogar hos svenska bönder. Där håller jag med dig. Skillnaden mellan svenska jordbruket och stora delar av det övriga europa är att sverige har en lagstiftning som i stor del förhindrar misskötsel av djur. Tex danmark och tyskland har en lagstiftning som tillåter vad vi i sverige skulle klassa som djurplågeri.
Det handlar ju i slutändan om att inte "nöja sig" utan att sträva efter att bli bättre. Och en stor del i det är att stödja den produktion med överlägset bäst lagstiftning så att övriga europa måste följa efter.
Detta kommer att innebära att i framtiden, om all lantbruksproduktion bedrivs efter svenska normer, så kommer mycket mat att bli dyrare.
Detta är naturligtvis tråkigt för konsumenten, men kommer att gynna svenska lantbruket som har en stor del i att hålla sverige flytande.
MVH
Vad som än är kan inte den "lilla" konsumenten gynna den delen om dom vill ha mat på sitt bord dagligen, och äta liknande mat för dom har möjligheten. Då tar vi den danska grisen i stället för den svenska.
Ok, jag märker att jag har retat upp dig, det var inte min mening. Om valet kommer till att välja mellan utländskt kött, eller inte äta alls, så är valet naturligtvis ganska så givet. Sverige är ett välfärdsland och ingen skall behöva svälta.
Men försök att se det från min sida också.
Jag är lantbrukare med 150 mjölkkor, detta är något som jag valt själv och skulle aldrig drömma om att göra något annat, men det är tufft.
Lantbruk innebär arbete 7 dagar i veckan 365 dagar om året, alla dagar. Det tar mycket tid, kraft och prioriterar bort mycket annat som de flesta tar för givet.
När det sedan kommer till att sälja det som jag producerat, så får jag dåligt betalt. Inte så dåligt betalt som tex grisbönderna, men fortfarande dåligt.
Jag är för fri kunkurrens, men problemet med svenskt/utländskt kött är att vi inte konkurrerar på lika villkor, det är omöjligt att sälja den svenska fläskfilen till samma pris som den danska eftersom vi har mycket högre omkostnader.
Jag tycker inte heller att kött är speciellt dyrt, om man ser till vad man får. Och nu vet jag inte var du bor, men här i södra delarna av sverige så kostar inte svensk köttfärs 89 kr som standard, ofta köper jag den för 59kr. Men det kan ju som sagt vara annorlunda där du bor.
Nu tror jag att jag har sagt vad jag ville säga, att fortsätta nu vore nog mest en upprepning känner jag. Hoppas att jag fört fram min synpunkt utan att trampa någon på tårna.
MVH/Annika
Du har absolut inte gjort mig uppretad. Inte alls=)
Jag vet om att vara lantbrukare, född och uppväxt inom det. Även att man jobbar 24/7. Så är det nog alltid med och inom djur.
Men för mig är det inte en möjlighet och jag har gjort mitt val hur och vad jag vill äta.
Matpriset i Stockholm är mycket dyrare än i övriga Sverige. Enligt undersökningar som har gjordes om Svenskt och utlänskt kött så får dom utlänska bönderna inte mer betalt än dom Svenska. Oftas handlar det om överskott som köps in till butikerna, tittar man på annonserna så står det oftas tillfälligt parti.
#25 Nu har jag rent ut sagt av nyfikenhet då jag var och hadlade på City Gross tittat mer extra på priser. Högrev är något jag inte gillar och inte ett dugg sugen på att äta. Men nu till saken.. 20 kronor kilot är helt fel!
Det kostar 99 kronor kilot! Vilket är ca 80 kr mer än vad som sades i inlägget. Jag tror att som vuxen har man faktiskt en lite större koll på vad saker och ting kostar och för mig lät 20 kronor lite väl billigt. då det tillhör oftas en vuxen som sköter om inhandling av maten.
Lite OT men måste få fråga var City Gross så billiga som många säger. Brorsan jobbar inärheten av den butiken men ja har inte besökt den butiken. Beklagar om ja gick OT.
#48 Köpte billig svensk fläskfärs på city gross, 20kr/kg var något extra erbjudande:)
City Gross är inte alls så billiga på köttet. mycket annat men kött priser ligger inte under priserna runt om.
#50 Svenskt eller?
#51 japp skrev ju det ;)
Dem maler sin färs i butiken, tycker jag är bra :)
#51 Köpte billig svensk fläskfärs på city gross, 20kr/kg var något extra erbjudande
#52 Sorry läste halva. Men det stämmer ju så väl. Då City Groos enbart har svensk kött i färskförpackningarna
De gånger det finns svenskt för 20 kronor slår jag till för då är det till och med billigare än irländskt
Det gör jag också, som jag skrivit hela tiden är det kasaan som styr. Jag kan inte över mina tillgångar.
#54 Lätt hänt ;) Ja det är bra tycker jag :)
#55 ja jag med! Man får passa på :)
#30 Vart handlar du? Måste vara en liten butik mitt i stan, har du inte tillgång till bil så du kan storhandla på en större butik?
#32 köp den svenska när det är extrapris på den då, är inte svårare än så.
Har så oerhört svårt att förstå hur någon som säger sig vara uppvuxen som bondunge väljer bort varor från det svenska jordbruket, det rimmar illa. Men det är min åsikt.
Tycker att det inte är så svårt att välja svenskt om man bara vill. Det gäller bara att anpassa sig en aning, när köttfärsen är billig ja då köper du på dig så du har ett tag, när fläskkotletterna är billiga ja då köper du på dig ett gäng av dem med.
Vill man så går det. Skulle det inte finnas tillgång till svenkt kött och jag inte kunde köpa kött av någon, ja då skulle jag äta knäckemackor och morötter. För inte 17 vill jag stödja att man importerar kött från långt bort i stan när vi en gång i tiden har kunnat föda sveriges befolkning med egenproducerat.
Dessutom vill jag inte se vårt landskap växa igen, för vem vill gå och åka genom en snårskog? Dessutom försvinner en massa arter på kuppen.
Lite ot på slutet kanske, men tycker man ska tänka till det är så mycket större än vad folk först kan tro.
#58 Nej, nej, nej absolut inte OT. Håller helt med..
Min farbror köper allt kött utländskt och ändå så är han uppfödd på gård.. Men mina kusiner (hans barn) blir vegetarianer för att de tycker synd om de svenska djuren.. Men HALLÅ!?
Säger sig vara uppvuxen som bondunge!!Bondunge? Skärpning med orden tack! på dom orden har jag rent ut sagt inte lust att tala med dig.
Jag har förklarat varför jag handlar som jag gör och tänker inte göra det en gång till i tråden. Jag är inte av den typen som käker knäcke mackor och morötter för jag inte ska bara äta svensk. Det skulle jag inte ens kunna ha orken att leva på i mitt tempo.. Kanske för dig men inte jag..
Vilken tur att man har sin egen rätt att välja.
Resten har jag förklarat redan i tråden tidigare.
#59 ja du vad ska man säga…
Visst alla svenska djur har det inte optimalt, men de har det bättre än många andra.
Genom att välja svenska produkter som kommer från gårdar, så som kött och mjälkprodukter så håller man liv i landsbygden. Man ser till att de som vill arbeta som bönder fortfarande kan få göra det. Man håller våra gammla kulturmarker öppna. Marker som många tycker är vackra. Genom att djuren går och betar i hagarna så växer dessa inte igen. Detta gynnar vidare många, djur, växter, svampar, mossor, insekter och allt sådant som är beroende av att markerna hålls öppna och att djur går på dem.
Köper ingen svenka varor eller bara väldigt få så får det en så mycket större efekt än vad många tror.
Det blir som en domino effekt.
OT: Men bondunge är väl alla som vuxit upp på gård eller har jag fel nu? :S
Lite ot, men när det inte är säsong för svenska gurkor och tomater, och andra frukter och grönsaker för den delen. Ja då skippar jag att köpa det helt enkelt.
Men visst kan man bli lite trött på äpplen nu i april 8lagrar egna) Men det är ju det som är charmen att få vänta på jordgubbar, tomaterm gurkor, päron, plommon, ja allt sådant för oj vad gott det smakar då.
Sicken tur man har sin egen rätt att välja, och det är oavsett var man är född!
Jag väljer min mat själv, och jag tänker inte köpa upp köttfärs då den ärbillig och käka köttfärs i flera dagar i rad, för att sedan käka fläskottler i flera dagar efter det, som det rekomenderas i en tråd ovan mig..Trams enligt mig.
#60 inget illa med bondunge, det är jag själv med så :)
knäckemackor och morötter var ju bara ett exempel på att det finns alternativ.
Och ja visst får man välja själv, ännu är det ett något så när fritt land vi lever i.
Men för den skull kan man ju fundera lite på vad de valen man gör får för konsekvenser.
#65 Är knäckebröd och morötter ett alternativ till mat - ja herre jösses!
Tänk att äta köttfårs en vecka och sedan fläskkotletter en vecka och sedan knäckebröd med morötter en vecka. Inte konstig att så mycket av vår skatt går till sjukvården om vi äter på det sättet.
Jag har inte tillgång till bil och jag handlar på den lilla kvartersbutiken mitt i stan som heter ICA Maxi Stormarknad. Där kan jag välja på köttfärs för cirka 69 kronor och köttfärs för cirka 39 kronor. Självklart väljer jag den för 39 kronor. Det är enda sättet för mig att överleva. Sedan struntar jag i vad som står på förpackningen. Skulle jag inte gå efter prislappen när jag handlar skulle jag inte ha råd med lyxen att kunna ta en italiensk knäckebrödsmacka.
Så är faktiskt verkligheten. Hur mycket man än skulle vilja äta svenskt så har man inte råd. Har man så tillgång till bil och ska åka till olika ställen för att få tag på svenkt billigt kött med en bensinpris på 16 kronor per liter då är inte det tillfälligt billiga svenska köttet billigt längre. Dessutom är det ju inte bra för miljön att vi sitter och åker omkring i våra bilar, som dessutom ofta inte är av svenskt märke.
Så Är verkligheten och i alla fall jag lever inte i en drömvärld.
#65 Det funkar inte att handla för pengar man inte har. Vi alla har en budget vaje månad som ska räcka till räkningar, kläder, nöjen och mat bensin, busskort mm. I Stockholm har vi Sveriges högsta matpriser, det kan skilja sig om 1000-lappar i skillnad från övriga Sverige.
Har man familj måste man se till att ha mat på bordet varje dag. Det funkar inte att köpa det dyraste då har man inte pengar slutet av månaden kvar. Sen kan man behöva pengar till oväntade saker tex barnen behöver nya kläder, bilen går sönder eller ens djur blir sjuka då behöver man pengar till det.
Det får bli kött från andra länder i matbutiken det funkar inte att alltid köpa Svenskt.
TS började tråden med att det var synd om djuren och av den anledningen skulle vi äta svenskt, för senare i tråden helt tappa det om djurhållningen och det blev till att det ska vara svenskt för vi ska tänka på dom svenska bönderna och hur dom behöver oss konsumenters hjälp för att kunna överleva. och så fortsatte tråden, men glömde helt att tala om djuren som det hela började om.. Det är ju det vi sagt hela tiden. Pengar styr överlevnaden för bönderna, så även för oss som ska kunna leva och äta det vi vill äta. Jag väljer inte att äta köttfärs alla veckans dagar, och vid pengaprist om jag levt över mina tillgångar ska jag käka knäckebröd och morötter. Nej jag lver som jag kan och har råd till alla månandes dagar. Även ansvar till mitt baran som ska mat på sin tallrik alla dagar i månaden.
#66 samt 67 Bra skrivet och instämmer. Vi måste leva i dagens verklighet och inte vad man vill eller tycker verkar bra. Det fungerar inte alltid i dagens samhälle.
#62 Jag tycker inte att att man kallar någon bondunge. Det kan uppfattas som ganska otrevligt, Jag föredrar nog att kalla min dotter mitt barn eller min dotter och inte min unge.
#63 Nu fattar jag totalt noll av ditt snack rent ut sagt.Det hela är rent ut sagt ohållbart. Du säger man ska bara köpa svenskt. Jaha! Men jag vill äta frukter som apelsiner, bananer, mandariner ja den listan kan göras oändligt lång. Om jag bara ska köpa svenskt så blir det väldigt lite av både frukt och grönsaker jag kan handla av den svenska varan eftersom vi har säsonger för detta i landet.
Vi har ju gott om grönsaker och frukter i butikerna som inte kan helt enklet odlas i vårat land. Banan är nyttig likså apelsiner..Ska jag inte köpa det för att det kommer från annat land? Vi äter mycket frukt och grönt hemma och eftersom jag vill äta det och anser det också nyttigt så köper jag det.
I ärlighetens namn tror jag inte man kan finna enbart svenska saker i ditt skafferi/kylskåp/frukskål hemma.
Vidare är det en stor skilland på priser även då det gäller fruk/grönt i handeln. så även där väljer jag det jag vill och anser mig råd att handla, för att kunna ha en middag på borden var dag i en hel månad.
#70 kunde vi odla apelsiner i sverige så ja då borde vi väll prioritera dessa, istället för sådana som flugit några varv runt jorden. Men nu odlar vi inte apelsiner här, varav det kan vara svårt att köpa svenska apelsiner.
Jag tror att du förstår att om man gör det valet att köpa svenskt så gör man det i den utsträckning som det är möjligt. Sedan kan man göra ett aktivt val att hålla sig till säsong på saker. Precis som du gör ett aktivt val att köpa de billigaste varorna.
Har inte heller en miljard att lägga på mat, men istället så gås det inte på bio och liknande nöjen så den extra slanten läggs på mat, som jag föredrar är, närproducerad och svensk, eller om detta inte går ekologiskt odlad.
#70 du dillar om dina aktiva val och jag har inte på något vis förkastat det. Alla får vi göra val.
Jag la fram vad jag gör för val och att man kan se på saker på olika vis, jag accepterar dina val och så borde du göra med mina. Ville som sagt bara få fram olika sätt att se på saker.
Vissa väljer den billigaste maten för de vill ha pengar till bio, tidningar, fika på stan mm, eller så har man en tight budget. Andra väljer bort detta för att köpa mat som kostar lite mera och har lite mer krav på vad de stoppar i munnen.
Köps det någon gång frukt oavsett om det är från sverige eller utlandet så köps det ekologiskt, har lärt mig allt för mycket vad som görs med frukt, alla gifter och bekämpningsmedel som används så klarar helt enkelt inte av tanken på att äta det. Men mitt val. Bananer by the way är frukten som det används mest gifter till. Det hade jag inte velat ge mina barn, men åter mitt val.
Alla gör som de vill och borde accepteras för det. Alla borde även vara öppensinnade och ta till sig nya tankar, ideer och sätt att tänka och sedan göra en egen värdering av detta. Inte bara se allt från sin egen lilla fyrkant.
#71 Jag vill kunna gå på fotboll/hockey och kunna resa runt då väljer jag att hålla ner kostnaden på mat, Kan ibland köpa något extra gott vissa tillfällen. Blir ganska så trist om jag inte får uppleva saker och ting.
#72 Nu har jag två gånger sagt till om dina ord val som dillar och unge. Jag dillar inte ett smack det ska du ha helt klart för dig. Jag är gammal nog att inte bli kallas bondunge!
Jag väljer inte bort mat för jag ska ha råd att gå på bio och kläder. Men den dagen vet om mitt liv kan du yttra dig om det. Ta inte saker för givet. Eftersom du riktar ditt inlägg till mig så får du dessa svar, Inte att det gäller folk i allmänhet, Hur lver den övriga världen av människor aom inte har sverige att äta i från.. Dödsbädden kanske!
Jag har sagt ett fletal ggr jag gör mitt val, och du gör ditt,. Få inte till annat i vridningen.
Käka du ditt svenskt och jag äter det jag vill,
Så här låt tråden början. Kanske dags att återgå till det som den startades för.
Tycker du synd om djuren, köp svenskt! :)
#72 Nu får du ta och tänka lite på vad du skriver. Många köper billigt för att de inte har råd att köpa annat. Många av dessa har ändå inte råd att ens tänka på ett biobesök eller andra nöjen som kostar pengar. Var glad att du har råd att välja nöjen eller mat. Många har inte råd att välja.
Tycker du synd om djuren - köp svenskt. Ja kanske det, men det finns mycket misskötsel av djur i Sverige trots våra lagar. Lagar är ju till för att kringgås. Så länge det inte finns tillräckligt med kontrollanter så finns denna misskötsel. Det är en ekonomisk fråga och något för våra politiker att ta tag i. Så länge det är som det är så vet jag inte om det är sämre i EU-länderna över huvudtaget.
Svensk kött är dyrt, men att säga att det beror på den extrema djurhållningen som är i Sverige är inte den stora orsaken. Oftast finns det anställda som ska ha sin lön och det är skatter och arbetsgivaravgifter. Stora centrala koperativ tar hand om köttet. Det blir byråkrati och stelhet och där finns en stor utgift med avgifter och annat. Transporter kostar mycket här i Sverige. Den här delen kan inte konsumenterna göra något åt. Det är för politiker. Också detta med tullar på kött som importeras.
Att äta svenskt kött för att bönderna inte klarar sig annars. Förstår inte riktigt det resonemanget. Bönderna är väl näringsidkare och som andra näringsidkare får de väl följa vad konsumenterna vill köpa. Går inte en vara att sälja till det höga priset man satt så får man som alla andra företag sänka priset. Ja det kan gå så långt att det inte går ihop ett tag, men då kanske man får nya kunder som tycker att varan är toppen. Sedan kan man höja lite på priset för då har man fått nya kunder. Fler kunder ger inkomst även om priset är lite lägre.
Precis som andra företag så får man ändra inriktning och börja med att sälja andra varor om inte efterfrågan finns för det man har för tillfället.
Att det skulle bli snårskog för att en bonde ändrar sina varor tror jag inte på. Det går som exempel att prova verksamhet för hästar istället. Hästsport är ju inne och då kommer marken att användas och markägaren får pengar på verksamheten. Sedan är det ju inte ovanligt att finns det ett tomt utrymme så blir det gärna en golfbana. Det kanske går att bygga på marken. Det finns mycket olika saker där markägaren kan få pengar och det inte blir snårskog av marken.
Det är många gånger lätt att säga "Köp svenskt" och det gäller ju inte bara kött. Det gäller skor, kläder, möbler, Ja listan kan göras lång. Och skulle man gå efter detta "Köp svenskt" så skulle det inte hjälpa för många har inte råd och det förändrar ingenting. Det är bättre att näringsidkaren och företaget anpassar sig till vad som gäller. Många skulle tvingas kasta in handuken, men så har det varit länge inom de flesta branscher. Det är inget nytt, men det är den bistra sanningen.
Sedan kan man fråga sig hur det skulle gå om Sverige hamnar i krig och vi inte får in varor längre utifrån och vi bara har ett fåtal som har varan inom landet. Men det är också något för våra politiker att lösa.
Vi konsumenter kan bara handla efter våra resurser och ekonomi.
Det beror nog mycket på handlarna också.. Ni skall bara veta hur mycket de lägger till på både kött och mjölk.
#78 Ja där har vi ett steg till som gör att det blir dyrt.
#77 EvaG har helt rätt i sitt inlägg till helt och fullo..Inget snack om den saken enligt mig.
#77 Skrev du att bönderna ska sänka sina priser? Hur då?
#81 Japp. Precis som andra företag när de inte får sälja varan. Den fär sänkas ett tag till kunderna upptäcker att det är kvalité. Det kan bli förlust ett tag. Sedan måste ju avgifterna sänkas på vägen till konsumenten. Där måste väl bönderna ha något att säga till om? Det bästa vore nog att gårdarna sålde själva och man slapp alla steg.
#82 Nej bönderna får inte vara med och bestämma kött och mjölkpriserna..
Ut och demonstrera
#84 Hah.. vi gör som i Frankrike..
Ut med traktor och gödselspridare i städerna.. Nej… usch så får man inte göra 
#85 Det kanske är enda sättet. För självklart tycker jag att bonden ska vara med och påverka priset. Nej ut och demostrera "Bort med alla mellansteg"
Undrar hur i hela fridens namn min familj lyckats äta uteslutande svenskt kött under min uppväxt trots så exremt kass ekonomi bitvis
I den här tråden låter det som om man måste vara miljonär.

Mvh Stephanie 

#87 Beror på vad man har.. För många människor i dagens läge då allt är betalt kan 500 kronor vara enormt mycket.
Har man en familj en inkomst. Hyra. bil. garage. el. tele, bredband. Djur. Barn som sportar.kläder,medicin, hygien artiklar. mat osv.. Då är det ett enklet val att välja en dansk gris för 29,90 i stället för 69,90
#87 När jag växte upp levde vi mest på potatis och fiskbullar samt gröt. Kött var alldeles för dyrt. Nu finns alternativet billigt kött från utlandet och man slipper dessa äckliga fiskbullar
#89 Samma säger min mor..Det fanns inte på världskartan. Tänk bara alla ransoneringkuponger.. Men #87 har nog en annan generation misstänker jag..
Jo tiderna förändras, men det finns många som lever knappt över existensminimum och för dem känns det som man nästan måste vara miljonär för att köpa svenskt
Jag tror ärligt det är lite för lätt att tycka, Livserfarenhet kan ibland göra at man tänker på att annat sätt.
#87 ja håller med dig där.
Apropå som någon skrev tidigare om att bönderna får anpassa sig med exempelvis sälja mark för byggen och golfbanor, ja visst det växer inte igen, men vi förlorar en sju helsikes massa djur växter, svampar, mossor osv. Förlorad mångfald helt enkelt.
Med dagens alla eu bidrag och sådant borde bönderna få mer pengar för att bevara mångfalden då det ju endå är ett rätt hett ämne att bevara arter.
Har man inte allt för mycket pengar att köpa mat för kanske man skulle se över övriga utgifter. För mat är ju ändå en viktig del i livet, oavsett vilket land köttet kommer ifrån som man köper. Vet en familj där alla fem barn spelar hocky med alla dessa tillbehör, modern beklagar sig ofta över alla dyra utgifter. Men borde man då inte istället förklara för barnen att vill du spela hocky får du nöja dig med begagnade saker för vi har inte råd. Eller möjligen välja en annan billigare sysselsättning. Men så verkar man inte längre uppfostra barn.
Annat var det förr
Det måste vara upp till en själv och vad man har råd med vad man handlar hem, Väljer man Svenskt ska man va stolt, men för många blir det dyrt i längden, det kan handla om 1000kr i mer kostnad för mat.
Vad ska man då skära ner på? Nöjen, hobby, djuren. Ska man sitta hemma när kompisarna går på bio eller tar en öl på krogen. Har man en hobby ska man lägga ner den.
Jag vill kunna gå på krogen eller på fotboll, konser, det bytyder att jag inte alltid kan välja Svensktkött utan tar innportköttet i köttdisken.
Och nu kommer man höja priset på Svenskt kött. Förlorarna blir barnfamiljer och ensamstående som väljer innport i stället.
#93 Hålla med!! Någon har en nick.
En familj på 5.. Lätt att råda och tycka om andra.. Du har sagt att jag går ut och roar mig i princip i stället för att köpe svenskt. Jag väljer nöjen istället för mat.. Du har sagt till mig att jag kan äta köttfärs i flera dagar för att sedan byta till fläskkotlett som middag åter igen i flera dagar, sedan då jag ej har råd mer att köpa svenska ska jag och barn käka knäckebröd och morötter.. Man ska inte äta bananer dom är farliga att äta fulla av gifter.. Du har sagt jag dillar, och jag är en bondunge!
Lätt att råda och tycka en massa, men nu börjar jag vilja ha en vettig diskution och inte sväva moln snack
#93 Du tror i din värld att alla har så mycket pengar att de kan ändra prioritet. Se verkligheten. Många har inte pengar över när de betalt hyran, och ev kläder samt el. De har inget över till annat så de köper billigaste maten. Det går inte för dessa att ändra andra utgifter så det räcker till dyr mat. Klart de kan skippa hyran, men då har de ingenstans att laga maten och har då ingen anledning att köpa svensk mat över huvudtaget. Klart man kan strunta i att betala elen och laga maten över öppen eld och sitta med stearinljus, men dessa kostar också pengar. Klart man kan strunta i kläderna, men går man då ut så hamnar man på annan plats och där får man ändå inte dyr svensk mat.
Vakna och se den sanna verkligheten
#88 "Beror på vad man har.. För många människor i dagens läge då allt är betalt kan 500 kronor vara enormt mycket."
Mina 150kr kvar på studiebidraget var enormt mycket vid den tiden för hela familjen. På den nivån kunde vår ekonomi ligga. Men då valde vi ändå att göra billigare mat snarare än att köpa utländskt kött.
MEN, alla gör som dom vill.
Jag känner bara att det blir lite väl uppdelat - vissa tycker att man lugnt kan köpa svenskt kött hela tiden, medan andra anser att det enda de har råd med är utländskt kött. Det är inte så lätt som att "bara köpa svenskt", men det är inte omöjligt heller. Måste man ha kött till alla måltider till exempel? Utforska recept och laga både billigt och med svenska råvaror.
Men ja, vad jag ville komma fram till är väl att det varken är "bara att köpa" eller "omöjligt" att hålla sig till svenska råvaror. Men man kommer långt med vilja gissar jag.
Sen är jag inte någon ängel som alltid köper ekologiskt etc etc. Men just kött har jag faktiskt aldrig ens funderat på att köpa annat än svenskt, därför blev jag så ställd när jag läste den här tråden.

Mvh Stephanie 

#97 håller med till fullo, kött är svenskt ingen tanke på annat. O inte måste man alltid ha kött heller som du skriver. Inget är heller svart eller vitt, jag köper inte alltid heller ekologiskt, men försöker, är det knapert så kanske man köper annat eller låter bli. Men köttet det förblir svenskt, köpt på byns slakteri eller på citgross när det är extrapris. HÅller med om att det ligger lite vilja i med, man kan laga mycket god och billig mat som även är lyxig.
#97 Du har en hel del poäng i det du skriver. Det finns absolut annat än kött. Men hur vi än vänder så är det mesta som är billigt utländskt och inte svenskt tyvärr. Vi åt som sagt potatis och fiskbullar, men en gång i månaden åt vi gott kött och vi njöt i fulla drag
Vilja?
#98 Så bra att du har en möjlighet att låta bli att handla. Jag har ett ansvar och ser till att det finns mat på bordet dagligen. Jag har inte ens en by och slakteri att handla på där jag bor, och flytta gör jag inte även om du föreslog det tidigare.
Var det inte du som skrev at detta var en sajt om lantdjur och tyckte det var för mycket prat om mat osv.. Lägg då ner nu och gå över till lantdjur och prata om det i stället för att ta vidare detta.
#98 Vilja - var är verkligheten?
Vi står och stampar väldigt mycket nu på samma plats. Ska vi försöka höja höja nivån lite.
Ja tack!! Det skrev jag tidigare så jag intstämmer! Annnars är det bättre och stänga av tråden om det inte ändras.

det är inga problem att ha billig och nyttig mat på bordet utan att äta kött, böner linser ärtor det finns hur mycket som helst att välja på
och om det svenska alternativen blir några kronor dyrare så är det ändå väldigt billig mat
det är bara en fråga om vilja 
#104 Men är det inte dags att lägga av nu!!!!!!!!!!!
Jag vill äta den mat jag vill och det är min vilja, Att sedan äta Bönor och linser är inget för mig, Då om jag vill ha detta så skulle jag bli veg i stället
Men nu har vi sagt till flera gånger om skärpning och sluta tjata om att det är vilja att och om med att äta svenskt
Men nu låser jag tråden för den hela har totalt spårat ur, jag trodde i mitt enfald den kunde övergå till något normalt igen. Men det tog bara en liten stund så var vi där igen
Tråden ges en puff upp på sajten,
Inlägg #77 Är det absolut det bästa in hela tråden