Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettnötkreatur
Läst 2167 ggr
vallhund
0

Stulna nötkreatur

[randi]1
0

Jag läste det precis, det är för jäkligt. Det måste ju legat helt isolerat, eftersom ingen har hört eller sett något. Stackars både bonde och djur, hoppas att de som stullit djuren, är snälla och tar väl hand om dem, så att de inte behöver lida.

[JeanetteK]
0

Jag läste det också precis. Vilken mardröm att komma ut och inse att ens djur är borta. Kan inte förstå hur de kunnat stjäla så många utan att någon sett något. Håller med din Randi att man hoppas att de blir väl omhändertagna.

vallhund
0

Snarare hamnar de på en djurtransport till slakteri söderöver. Vi minns väl alla filmerna om hur dessa djur behandlas på transporterna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

medde
1

En till länk Expressen

Låter väldigt udda det som hänt. Verkligen! Men at dom förts ut ur landet är ju inte klarlagt ännu, vi kan ju hoppas att dom finns kvar i landet och kommer tillrätta. Eller en tanka kan även vara att någon vill "rädda" djuren från slakt också.

#3 Alla transporter som går "söderöver" behöver inte vara fyllda av djurplågeri.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vallhund
0

# 4

Naturligtvis finns det bätttre o sämre transporter söderöver, men det är föga troligt att det är särskilt bra för illegala djur.

Om nu någon velat rädda dem så får vi hoppas att de vet hur man tar hand om nötdjur o har foder åt dem.

medde
1

Visst så hoppas vi vad som än hänt med djuren att dom tagits väl om hand om.

[TheoA]
0

Vi känner till bonden, det är ju bara 2 mil bort. Läskigt tycker jag, hoppas att det inte är nån liga eller nåt sånt. En halv miljon kr är ju 70 djur värda i slaktvärde. Ännu mer i avelsvärde. Inte så kul att bli av med så mycket.

Den bonden bor ju inte på den gården. Men man ser gården mycket bra ifrån en riksväg. Men man tänker väl inte på sånt.

medde
0

Avelsvärdet är ju väck då dom alla skulle till slakt. Men jag under verkligen om dom är tagna till annnat land för slkat, låter långsökt.

vallhund
0

Det fans ju en del djur kvar, som var avskilda o inte skulle gå till slakt, dom togs inte.

medde
0

#9  Se där, det har jag missat, Tack för den infon

annika85
3

jag tycker att det luktar skumt lång väg. Att lasta 70 fullvuxna djur är ett enormt projekt och jag har svårt att förstå hur detta skulle kunna undgå att uppmärksammas av någon…… Dessutom så måste det varit 2st lastbilar med släp inblandade för att djuren ens skulle ha kunnat få plats……..

Nej som hamlet säger, det är något ruttet i landet danmark…

medde
0

#11 Du tror dom är förda till Danmark?

[randi]1
3

Flera bönder som jag pratat med tror att det ligger bedrägeriförsök bakom. Tycker också att det är konstigt att ingen upptäcker lastbilarna, men förhoppningsvis, kommer det klarhet i vad som hänt.

medde
0

Det verkar så konstigt med att dessa kor bara försvinner. Så en poäng kan du ha i det du skrev randi. Det har hela tiden verkat konstigt att dom ska rent ut sagt bli snodda för att tas utomlands.

medde
0

Lite nytt om ämnet. Jag tror att  Gw persom har sin sak klar och att det stämmer.

Länk

[JeanetteK]
0

Jag läste också om att bonden är misstänkt för försök till bedrägeri. Jag lyckades inte länka till artikeln tyvärr tror jag.

medde
0

#16 Fixar in en länk 

Artikel om ämnet dom  "stulna korna"

Lite vad mina tankar varit sedan det kom ut ang dom här korna. Men det är ju verkligen skamligt det som skett, om nu det är så att det ett bedrägeri bakom.

medde
0

Ett klipp från en nättidning

Länk

Men var är korna och vilket slakteri har tagit imot dessa kor? för att sedan hålla en god tystnad….

medde
0

Samt en artikel

Ko bonden anhållen

vallhund
0

Han kanske omvandlade dem till hästar?

[JeanetteK]
0

Tack för hjälpen Medde!

Ja, ett riktigt mysterium var de tagit vägen.

#20 Kanske du har hittat gåtans lösning!

medde
0

Det fortsätter att komma ut mer i press om ämnet " stulna kor"

Länk

[TheoA]
0

#20 Och sålde dem till Findus lasange tillverkning.. 

Nej men det är ju riktigt pinsamt för bonden om han har gjort nånting, typ sålt dem. Han kanske tänkte att han skulle få pengar som ersättning.

medde
0

Det är  hans förskringsbolag som är bakom stämningen.

[TheoA]
0

#24 Ok. 

Vet att han har haft problem med leverflundra. Djuren får ofta det när dem går på blöta beten. Djuren blir magra då och är svåra att sälja.. Kan ju ha nåt med det att göra.

medde
0

#25 Vilket inte rättfärdar den handlingen han gjort om det skulle vara så.

medde
0

Inte så bra.Lite lustigt att det händer exakt på dagen 2 år

Länk