Jag skulle pröva att äta hästkött.
Jag aldrig äter hel/halv mat (Felix, Findus, McDonalds, Buger, restuarang, mm) Inte något problem på mig. Jag äter bara med bra mat.
Jag hade egna hästar. Som ska slakta pga ålder och skada. Båda hästarna slaktas i skåne. Kötten till Stockholms restaurangena säger slakterierna.
Bara att hästarnas kött är mycket bättre att äta än nöt. Därför att hästkötten till restuangerna.
Hästar i vara tallrik är en gamla "nyheterna". Många års sedan i tidningarna också. Jag skulle säger mer om djur, mat från sydeuropa. Inte idag.
Fel sajt om detta?
Fd hästägare, fd Highland cattle, fd fågel, idags med får/lamm.
Bonddräng och afasi…
vad man vill ha på sin tallrik är lite upp till var och en. Oket inte vill jag ha djur som jag vet har plågats osv. Men om man vill äta häst så tycker jag att man inte ska säga det är fel. Okey nu äter jag inte häst, men jag ser inget fel om någon vill göra det, det är inte min ensak att döma. Häst är ju väldigt vanligt i andra länder, för den del är jag säker på att det serverats häst ute på resturanger förtäckt,,
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Säger som Medde, alla bestämmer själva vad dem vill äta och inte äta.
Jag tex äter inte häst, äter inte heller kaniner. Enbart vildkaniner i så fall. Jag kan inte äta djur jag sett leva helt enkelt, för blödig.
Var stolt över mig själv som åt en av tupparna vi hade här hemma, det gick hyfsat. Hade dock inte döpt den osv.
Jag köper dessutom enbart svenskt kött :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag försöka att kött är svenskt. Nöt är egen kött, sista tjuren. Får är egen kött. Vilt också. Då vet jag att djuren är bra i livet.
Ibland är det inte säkert att maten är svenskt. Det kan vara Thailand Kycklingar, Polen gris, Irland file, Danmark gris, Italien häst mm. Vilken är svensk?
Fisk är fiska i norra Sverige/Norge. Men den är rensad i Kina. Packad i Holland… Är det svensk fisk???
Vi alltid lurade…
En poäng i det du skriver. se bara nu ang findus. Tillverkat i Luxenburg, hästkötttet Rumänien såld i sverige..
#3 Det ska stå på förpackningen varifrån köttet kommer ifrån.
Det måste det göra nämligen.
Men det är bara kött, ägg mm jag köper svenskt.
T.ex tonfisk finns inte i Svenskt.
Men allt som innehåller kött, ska vara svenskt :)
Från ATL från många år sedan.
Finns en del om räkor. Stora räkor. Tigerräkor? Är det rätt namn?
Räkorna är från Sverige. I "räkbarn" och uppvuxna i Kina…
Ägg mmmm. Var det något om Finland? Inte säker om ägg-Finland…
#6 Jag köper enbart ekologiska ägg, och de är från Sverige ;) Stödjer inte ägg från "fabrikshöns" :)
Stockholms krogar har knappast behov av kött från gamla hästar, det bästa köttet kommer från yngre djur, det från äldre djur passar bäst i långkok eller som färs.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Sthlm krogar fyller nog endast en liten del av landet
#5 Jag läste någonstans att det bara är nöt som måste ha en fullständig ursprungsmärkning, dvs var djuret är fött, uppfött och slaktat. Detta sedan galna kosjukan.
Andra djur som gris och Lamm etc måste inte ha denna fullständiga märkning, utan "ursprungslandet" kan lika gärna vara där köttet är förädlat eller förpackat…
Jag är inte 100 % säker på detta, om någon vet mer så förklara gärna!
#10 Står nog olika på olika sidor skulle jag tro, inget ovanligt.
#11 Jo men då skulle jag vilja veta vad som är korrekt och inte. Står det Sverige som ursprungsland skulle jag känna mig fruktansvärt lurad om djuret i själva verket är fött och slaktat i typ Irland. Kan det alltså gå till så?
#12 Ja det vill jag med veta.
Men jag tror dem måste skriva "ursprungsland: Irland" i såfall?
Eller? Så har jag lärt mig i alla fall :)
Vi får hoppas någon kan reda ut detta. Det känns som det är mycket fuffens inom köttmärkning. En känsla jag har bara. :/
#14 Ja jag håller med, tror det med tyvärr :/
Vi köper mycket på Börjes. Där är det närproducerat det allra mesta t.ex:)
Äter gärna häst men den ska vara svensk om det ska vara nåt för mig. Äter inte utländskt kött öht om jag köper det själv. (nu tål jag väldigt få halv/hel fabrikat så det underlättar ju för mig). Pga djurskydd.. vi är kanske inte så bra som vi tror men det finns värre.
Jag gillar inte att det skickas runt överallt heller, men så länge djuret växt upp och dött här så bryr jag mig mindre om var det åkt när det väl är dött.
Föder upp egna köttkaniner pga djurskyddsetik.. jag vill helst byta ut allt köpt vitt kött med dessa.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Lite länkar om regeler. En del ligger just nu ang det med hästköttet, Men hoppas någon länk hjälper
EU, Offentliga kontroller av produkter av animaliskt ursprung avsedda att användas som livsmedel
Kött från får, gris, fjäderfä och get måste alltså ha ursprungsmärkning först i slutet av 2014. Jag förstår inte hur det inte kan ha varit ett krav förut? :/