Smarta eller nedärvt beteende?
Ville bara delge er en händelse från förra veckan, som grannen sett.
När grannen med sin fru var på väg till arbetet tidigt på morgonen passerade dom en hage med fem hästar. Plötsligt ropade hustrun till -Det är ju en älg i hagen. Mycket riktigt. Hästarna sprang oroligt omkring, och grannen stannade bilen för att se vad som skulle hända. Så fick dom se alla fem hästarna samlade sig bredvid varandra och gick på en linje med sänkta huvuden sakta emot älgen. Älgen tog först några steg mot den samlade fronten av hästar, men vände sedan och sprang upp i skogen.
Är det ett normalt beteende, eller vad? Ingen av oss har hört om det förr.
Jag vet att hästar gör så (oavsett antal) när något hotar dem eller liknande. Har dock aldrig sett en hel flock göra det, men när vi hade 3 som högst så gjorde de så mot ena katten när den kom in i hagen.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Det var en trygg flock. Visst händer det att dom kan samarbeta, men hästen vanligast är nog flykt då det gäller häst
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Det var väl några kor i usa eller så som hade gått emot en björn för några år sen tror jag.. Korna hade "vunnit" mot björnen.. Starkt gjort!
Jag tror det ligger i naturen att djur går ihop precis som hundar, dom går också ihop… (även om hästar är bytesdjur!)
Häftigt! Det måste ha varit mäktigt att se! Jag visste inte att varken hästar eller kor gör så!
Hittade till och med klippet!
Se här
http://www.expressen.se/tv/galna-klipp/bjorn-i-slagsmal---med-ilskna-kossor/
#5 Tack för det, Så härligt att se, och som mannen sa i klippet., Dom handlar på instinkt att försvara varandra
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Ja visst är det rätt så häftigt! Det handlar inte om aggressiva kor utan på rent försvar för sin flock anser jag!
Så jag tror även att sånt försvar kan ligga även hos hästarna när det gäller dessa älgar.