vatten som fryser
Jag undrar om någon av er vet, om man kan lägga lite olja i vattnet, för hönsen och kaninerna, så att det inte fryser?
Det har jag aldrig hört om. Ska bli spännande att höra vad du får för svar. Jag springer med varmvatten för tillfället och roligare skulle man ju kunna ha. Hörde att det finns något man kan använda som värms via batteri. Har ingen som helst aning om vad det är eller hur det funkar
men tänkte kolla upp det till nästa vinter.
Jag hade nog inte vågat blanda i något, tror inte den lilla mängd man kan ge, hjälper direkt. vi får byta ofta istället.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ljummet vatten 2 ggr/dag tycker jag räcker. Då hinner dem dricka sig otörstiga (?) innan det fryser. Vi har värmelampa över vattnet till hönsen, ska också köpa en värmeplatta till vaktlarnas vatten.
På utekaniner är det lag på att byta vatten minst 2 gånger/dag, där det kan frysa. Är det så hos andra utedjur med?
#4 Jag tror att det är sån lag för alla utedjur.
#5 Ok ja jag tror det med, borde vara annars om det inte skulle vara så :)
#3 Det är säkert en sån värmeplatta jag fick tips om. Funkar det så att man ställer vattnet ovanpå den alltså? Vi har också värmelampa till hönsen.
#4 Tror också att det är sån lag för alla utedjur.
Det stora porblemet är att kabeln som går till husetdär hönsen går, är trasig,så de har kopplat bort den. De kan inte gräva förrän tjälen gått ur marken. Jag springer ut fyra gånger om dagen minst, för att ge dem vatten. Därför tänkte jag att om man kunde lägga i något, så kanske det inte fryser så lätt. Men jag får väl helt enkelt ta in dem
#8 Ha ha, ja gör det!
Skämt åsido så förstår jag att det är ett sjå att hålla isen borta. Vi har inte lika kallt som er men det krävs ändå många byten.
#7 Ja, man ställer vattenautomaten på den.
#7 Tack!

Man kan tydligen köpa en slags värmekabel å lägga i vattnet så d inte fryser. Tror dom säljs på Jula.
Men jag har ju ingen ström i stugan
.Nu är faran över, för det är +5 grader hos hönsen.
Samma här, nu är isen borta. Mycket skönt!