Varför är det så lite lantraser kvar?
En fråga som dök upp i en annan tråd, som jag tyckte kunde få en egen tråd och en egen diskution. I denna andra tråden säger pnilla99:
"Liten fråga bara…Hur kommer det sig att våra lantraser har klarat sig fram till modern tid, när vi faktiskt historiskt har haft en stark vargstam? Att många av dem gick ner i antal och tom nästan utplånats beror ju på styrningen av lantdjursproduktionen mot mer "produktiva" raser.( Då inte att tolka att jag anser denna styrning var rätt, men men…)"
Detta är en god fråga! Det är ju ett obestridligt fakta att många av våra inhemska raser är utrotat eller när utrotning pga andra raser från andra länder. Varför är det så? Låt debatten få börja!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
En anledning som jag tror, är att för att en bonde ska få ekonomin att gå ihop så behöver han/hon ha raser som är produktiva. På många gårdar finns inte platsen att ha inhemska och lantraser. De fick helt enkelt flytta på sig för de djur som gav mer i plånboken för bonden. Dessa pengar gav bonden möjlighet att skaffa nyare och bättre redskap.
Men tack vare hobbybönderna, de som har ett annat jobb också och inte behöver förlita sig helt på sin djurbesättning, kunde kosta på sig att ha annorlunda djur.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Om våra lantraser skulle dö ut så skulle vi ju aldrig kunna få dom "tillbaka" till det gamla djuret… För när djuren är för förstörda och det måste in nån gammal ras, då är våra lantraser räddarna.
Ett bra exempel på att våra moderna djur är för utvecklade är en sak som hände här idag, En bra ko skulle få sin Kalv, men kalven låg fel, verkligen helt fel. Veterinären ko mhit och var här jättelänge.
Tyvärr så fick vi avliva henne, kalven som ligger i magen dog då om den inte redan var död.
#2 Jag skulle ju skriva lite mer.
Jag tror också att man inte har råd att ha lantraser för dom ger för lite för nutidens produktion, därför så behöver man ha mer utvecklade djur.
#3 klokt sagt! =)
Hade gärna hjälpt till och bevara fjällkon. Har dock inget lantbruk. :(

De väer långsammare och ger mindre avkastning, sant, men de äter mindre. Gestrikefåren får hö (2 kg per dag var bara) och sen ger vi lite säd till dräktiga och digivande tackor. Ger man kraftfoder blir de feta.
Samma med kaninerna, mellerudarna jag har får hö, moröttter, liote bröd då och då, säd bara till dräktiga eller digivande honor, samt när det är riktigt kallt, i små mängder.
De är ju avlade för at klara sig på lite, slyröjande får och kaniner som lever magert kunde även fattigfolk ha.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag har räknat på allmogefår (6-7st + lamm) och tar jag hand om ullen från lammen och spinner garn + säljer skinn och kött (kött tänkte jag sälja till mig själv) kött gäller självklart inte om jag säljer djur till genbank och jag slaktar på mindre slakteri nära mig.
Då kommer dom gå med ett litet + om än litet sen har jag ullen från vuxna djuren, där kommer jag göra konst men även konsthantverk kan ge pengar (om man kan med att ta betalt för sitt arbete) då räknar jag faktiskt med en vinst som motsvarar mitt arbete med fåren och ullen.
Jag har räknat på skatter och avgifter, mat, klippning + veterinär mm, allt kommer vara kritvitt
och en trevlig extra inkomst på en hobby 
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

För att kunna få ett + när man har lantdjur måste man ta till vara på hela djuret och då är det lämpligare med få så man hinner med
Här i Alingsås har kommunen en ras som jag missat helt, Vänerko:) De är relativt små och söta och går och betar på kommunens naturskyddsområden.
Kan du fixa bild på dom. :)
#11 Jag googlade men hittade ingen bra bild:p Kan se om jag går förbi där de närmsta dagarna och försöka få med mig kameran:) Men jag är sjuk så det kanske inte blir av i brådrasket…
Ingen brådska är själv sjuk så vet hur det är. totalt orkeslös.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Tack :)
Hoppas du fina den intressant.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Fjällkon kan producera mjölk från det mesta, t ex magert skogsbete, väldigt praktisk egenskap att bevara om världen skulle förändras.
Det är därför vi har genbanker, både för djur o för gammla äppel o potatissorter bl a.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.