Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 1889 ggr
MoaW
0

sällskapssjuka getter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej!

ag skrev ett inlägg här för ca. två år sen om att skaffa Getter. I april för två år sedan så flyttade här in två afrikanska dvärggetter, Tjorven och Stina Glad

jag var väldigt orolig över att dom skulle va så rymningsbenägna som alla sa, men vi har kanske haft tur, dom har aldrig rymt eller ens försökt trots att vi "bara" har 1,5m högt stängsel.

Däremot har vi lite problem med att dom är så väldigt sällskapssjuka när dom är i brunst… Dom skriker så fort någon visar sig ute. Är man ute hos dom är dom tysta men skriker så fort man går.

Vi har funderat på om det skulle kunna bli bättre om vi skaffar en bock? dock kastrerad då vi inte vill ha små bebisar (eller vill och vill, vi kan nog inte hantera dom) eller finns det nåt annat vi kan/bör göra?

annars är vi väldigt nöjda med våra Getter Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[randi]1
0

Kan bara svara av egen erfarenhet. Nej, det spelar ingen roll att ni köper en bock. Har själv 5 Getter och en kastrerad bock. Getterna står och ropar efter mig, och precis som dina är de tysta när jag är inne hos dem, men så fort jag går ropar de. Tyvärr kan man inget göra åt det, utan bara vänta ut de (oftast två dagar) som de är i "högbrunst", tills nästa gång. Jag har bara märkt på mina Getter, att de brunstar under hösten och vintern, men inte under vår/sommar. Så det bästa råd som jag kan ge dig, är strunta i detFlört.

[JeanetteK]
1

Vad fina dom är! Är mycket sugen på Getter!