Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 13461 ggr
MMEB
0

Köpa industrihöns

Hej hej!

Jag har länge velat ha egna hönor efter att jag insett hur industrihönsen behandlas. Jag vill köpa ungefär fyra utrensade industrihöns, alltså de som antingen suttit i bur eller gått i stora stallar, som annars skulle dödas.

Det jag undrar är;
Om någon här har erfarenhet av Höns från industrierna?
Och om ni vet var ifrån man kan hämta sådana?

Ha det bra! :)

[randi]1
0

Själv har jag ingen erfarenhet av att köpa Höns från hönseri. Däremot har jag hört att det kan vara svårt att få dem att överleva, pga att de är vana vid värme och annat. Sedan är de ju avlade så, att de skall lägga så många ägg som möjligt på kort tid. Det kan låta elakt, men personligen rekommenderar jag dig att köpa andra Höns, för risken är stor att de inte klarar sig. Det finns Höns som har överlevt, men blir ändå inte så gamla.

MMEB
0

Jo jag vet att det nog kan innebära att någon/några inte klarar sig och att det blir mycket pass på dem, men jag är villig att ge det ett försök för att folk i min närhet ska bli mer insatta i detta med industrihöns.

[Luppa]
0

Jag vet folk som köpt "avlagda" hönserihöns utan problem.
Vet tyvärr inte vart du kan få tag i dem.

Gronstedt
2

Mindre hönserier annonserar ibland ut dem, leta på Blocket och liknande. Jag har flera gånger köpt "begagnade höns" och varje gång gjort samma erfarenhet: När de kommer stinker de och lägger ägg utan skal. Alla har snabbt lärt sig att sköta sin hygien - det är otroligt att se 10 stinkande, skitiga hönor kava sig ur transportlådan, stå och fundera och stirra förvirrat på varandra och sedan slänga sig ned i ren, ny torv och burra ned sig! De har också varit helt hysteriska efter grönt, tills de fått en mer normal inställning till mat - att man kan välja mat och inte måste vräka i sig varje grönt strå man ser. Alla har börjat lägga ägg med riktiga skal när de fått kalktillskott. De lär avlas för att köra slut på sina kalkdepåer på exakt 1 år och sedan slaktas. De flesta har funkat bra, men den sista gruppen hade coccidios med sig (eller fick det möjligen för att de saknade motståndskraft mot något som mina tidigare Höns hade men inte blev sjuka av) och många dog innan medcinen hann börja verka.

[JeanetteK]
0

#4 Vilken härlig tid för dessa Höns att få komma till ett ställe som hos dig! GladAtt få leva som Höns ska.

Det gör ont i hjärtat när man förstår hur de hade det innan…

#0 Hoppas du hittar vad du letar efter. Denna tråd har fått mig att tänka att jag skulle vilja göra detsamma.

[TheoA]
0

Vi hade några från ett mindre hönseri. Dem var fula och bleka när dem kom. Första dagaran satt dem bara inne på sittpinnarna. Sen så gick dem ut, längre och längre bort från hönshuset. Dem vart ju lika tama som vanliga Höns. Men dom dog efter ca 1 år. Jag har hört att många har en inflammation för att dom är nakna om stjärten och värper många ägg.

Fridaaaa
1

Jag har köpt det någon gång.
Men de har inte levt mer än 1-2 år sen :/
Ruggiga och eländiga såg de ut att vara :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luppa]
5

Å andra sidan är de billiga i inköp, och att låta dem få 1-2 fina år efter det helvete de har genomlidit är väl inte illa? :)

Fridaaaa
0

#8 Nej det tycker jag absolut inte, dem vi hade såg så ruggiga ut osv men blev jättefina efter att ha varit hos oss ett tag :)

MMEB
0

#3 Härligt att höra :)

#4 Åh så himla fint. Tack för tipsen! Nu längtar jag ännu mer tills det är dags för mina små krakar att komma hem till mig. Är dina skygga efter deras uppväxt? Är det stora kostnader som tillkommer just för att man köper hönserihöns tror du? T.ex. extra kalk och vård. Vad synd att det gick sådär med den sista gruppen dock. :/

#5 Så roligt att tanken kommit till dig :) Jag vill mest skaffa just industrihöns för att kunna berätta om dem för min omgivning och på så vis få dem att få upp ögonen för djurrätt.

#6 Kul att du med haft! Gick de lösa eller i voljär? Det är synd att de inte får så långa liv men bättre med att härligt avslut än att slaktas direkt.

#7 Okeej, ja det är synd att de inte blir så gamla, men som jag skrev ovan så är det ju roligt att få ge dem ett bra avslut iallafall :)

#8 Jag håller med! Om det så blir att man får skaffa nya Höns varannat år så är det det jag vill.

Jag blir så glad att läsa det ni skriver!

Jag tänkte ha fyra Höns till att börja med. Har precis köpt en lekstuga att isolera. Någon som kan ge mig en liten aning om vad det kommer kosta i månaden? Med foder, tillskott, spån osv. :)

Gronstedt
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10: Som #6 skrev är de ofta nakna om ändan när de kommer, så det är viktigt att redena är rena och fina, helst med halm/hö/löv och inte torv eller annat strö, annars finns risk för infektion när de lägger ägg. Jag har bara haft vita och bruna Lohman (stavning?), och de har snart fått nya fina fjädrar. De har inte varit ett dugg skygga - snarare tvärt om: man får peta undan dem med fötterna när man går in i hönshuset.

Äggen de lägger blir större och större när hönsen blir äldre, och de kan få skrynkliga skal, men så länge de får kalk funkar det bra. Jag gav dem faktiskt vanlig trädgårdskalk (kolla bara att det är ren kalcium och inte några tillsatser och grejor), och det är inte dyrt.

De har haft svårt att lära sig att komma på inropning och de är lite korkade i fråga om hot - de dräller runt i buskarna utan att hålla ihop och hålla vakt, som mer "naturliga" Höns kan göra.

Bild på typisk nakenrumpa på begagnad industrihöna.

Fridaaaa
0

Mina såg ut som vilka andra Höns som helst efter ett tag här. Bra bakfjädrar osv, ej nakna där efter ettt ag :P

Gronstedt
1

#12: Mina med. Så fort de fick bättre mat och mer att roa sig med slutade de plocka fjädrar på sig själva och varandra och fick hela, fina fjädrar över hela kroppen.

Fridaaaa
0

#13 Ja mina med :) Så härligt att se när de utvecklas så :)

[TheoA]
0

Jag vet att det finns/fanns en lastbil som levererade utgångna värphöns. Men annars så får du höra med nåt hönseri i trakten. Har sett.annons nån gång ibland oxå. Min moster köpte 40 st. för 5 kr st. Sjukt billigt! Dom värpte otroligt stora ägg.

JosefinGothe
1

Jag skaffade industrihöns för kanske 6-8 år sedan från Kinsta hönsgård i Hälsingland. Vet inte hur dom har det nu, men då kunde man bara åka dit och knacka på, fråga om de hade några äldre Höns som "hade gjort sitt" och de fick man då ta hem, gratis.

Första gången hämtade jag hem 5 st. De va helvita med röd kam, som hängde på ena sidan av huvudet. Hackade på, saknade mycket fjädrar och var lite hängiga första tiden hemma hos mig. Även mina saknade rumpfjädrar i början. De första veckorna la de 6 ägg/dag (de var 5 höns), men detta avtog mer och mer. Och de va helt galna i mat i början! Rensade den igenvuxna hönsgården på allt grönt redan första veckan!

Jag köpte en tupp till de fina damerna och de blev överlyckliga! Genast blev det bättre sammanhållning i gruppen, och de strosade inte iväg så långt när de fick vara ute på gården.

Andra gången jag hämtade Höns från Kinsta gård hämtade jag 4 st, för då fanns bara 2 av de första kvar. Men jag tyckte mina levde länge hemma hos mig, åtminstone ett par år levde dom efter att jag "räddat" dom från industrin :)

Ett fint avslut på ett ganska eländigt liv, om ni frågar mig Kyss

//Jossan