Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 9430 ggr
[randi]1
0

Hönsmat

Jag undra vad ni som har Höns, ger dem för mat? Har hört att någon blandar maten själv; kornkross, helhavre och majs. Själv har jag Plym (gamla allfoder),  men funderar på att ge dem någon hemmablandning.. nu undrar jag vad ni ger dem för mat, och varför. Jag tänker, att förr i tiden, innan man kunde köpa färdigfoder, så levde ju hönsen på matrester, korn mm, och de la ägg och blev gamla.

Fridaaaa
0

Mina får havrekross och värpfoder eller multi lite olika :)
Även krossad majs får dem när jag får tag på det. Lite matrester iband :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[randi]1
0

En korkad fråga; ger du dem både värpfoder och havrekross, eller får de det t ex olika dagar, (ser hur dum frågan ser ut, men måste ändå ställa denSkäms)

Vad tror du om att göra en blandning själv av t ex kornkross, hel havre och majs?

Finns det någon mer som har "alternativmat" till sina Höns?

Fridaaaa
0

#2 Blandar till dem :)

ikna
0

Jag ger mina hel korn, vete och havre och lite hampafrön. Men det mesta av havren sprätter de ut på golvet, så det tänker jag sluta med. I stället ska de få havregryn i matresterna. I matresterna brukar jag blöta upp havregryn, vetekli, lite vetegroddar, lite sojamjöl, någon mjölkmat som yoghurt eller keso.

vallhund
0

Om man säljer eller ger bort ägg så klassas de som produktionsdjur o får ej ges matrester.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ikna
0

#5 vi har bara 6 hönor, så att sälja eller ge bort blir det inte tal om. Flört

Fridaaaa
1

#5 Vet det:) men har enbart för eget bruk och sällskap :)

LisenN
1

#7 I tråden om pris på ägg har du skrivit 2-3:-/ägg, säljer du eller säljer du inte? Obestämd

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Fridaaaa
0

#8 Kollade in den tråden nu, ser att flera ord och meningar har fallit bort :/ Ska stå "om" vi hade sålt :/ Fattar inte varför nästan allting föll bort, inte första gången :S

[TheoA]
0

Vi ger havre- eller kornkross. blandat med hel korn eller havre. Vi ger också lite värp konc.

Matrester får dem när vi har det. Vi säljer ägg, men inte i större skala. Så länge det är en hobbyflock får man sälja ägg till bekanta, ändå fast man ger dem matrester. :)

Jag har också hört att det inte är bra att dem ska äta animaliskt protein. Men våra Höns går ju fritt i parken 6 månader/år. Då är det inte så lätta att säga att dem inte får äta insekter. ;)

[randi]1
0

Jag läste någonstans, kommer inte ihåg var, att hönsen kan ha lite problem med att bryta ner köttet, men det kommer ju nya rön hela tiden. Jag har beställt lite foder, så det är bara att prova att ge egnblandning.

[TheoA]
0

Det är ju konstigt, dem är ju gjorda för att äta insekter och maskar. Dom har ju ögonen hela tiden inställda på att leta efter insekter.

[randi]1
0

Fast det är väl skillnad på en mask, och en koFlört. Mina Höns gillar i och för sig inte allt som sägs att de gör, t ex kokot potatis, ris. Godast tycker de att spagetti är.

[JeanetteK]
0

#13 våra är också lite kräsna! Ris är okej, men annars är det foder som gäller.