Misstogs för varg, Skjöts
En hund som var lös ute i skogen med sina ägare. Blev skjuten då en bonde tog hunden för varg och skjöt hunden i huvudet. Hunden är en blandning mellan siberian husky och alaskan malamute och är hemmahörande i Sthlm, men var på besök i Dalarna. Att man kan ta till att få denna hund till varg får mig att reagera mycket. Hunden är inte ens lik en varg om man tittar på den. Men pangar man innan man skjuter så!
Det är just detta som händer därute och inte är det första gången och inte sista heller. Det skjuts på varg i tid och otid, Många därute ser en varg och så skjuter man, utan att vargen kanske är skyldig till någonting.
Händelsen är polisanmäld.
Läs vidra på länkarna nedan.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Man måste ju vara 100% innan man skjuter.
SÅ lik är inte husky och malamute en varg tycker inte jag.
Sedan får de väl inte skjuta varg hur som helst heller?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Exakt det ska inte skjutas varg hur som, men jag tror på det fulla att det skjuts varg lite då och då, man har i siktet och många vill ju se vargen försvinna från våra svenska ytor.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#3 Det står ju inget i länken om det du nämner. Så vad är det du vill jag ska läsa i länken?
#3 Nu har du redigerat ditt inläg och tagit bort det du skrev? Varför?
Den länken leder ju till dom försvunna korna, inget om hunden som vi talar om i denna tråd
Nog dags för mig att sova o inte försöka komma ihåg saker efter nattarbete.
God natt och sov gott
#3 och 5 Men varför raderar du dina inlägg? Det blir låte konstigt att läsa tråden. då dina inlägg är bort och mina svar blir då helt lost att läsa-
För en människa utan hundvana så är hunden i fråga inte alls olik en varg, speciellt inte i skogen utan vare sig halsband eller ägare i sikte.
Naturligtvis är händelsen oacceptabel från skyttens sida, det säger sig själv. Men att lantbrukare tar till extrema metoder för att skydda sitt boskap och sin lön tycker jag inte är det minsta konstigt.
Jag tycker om varg, har inget emot dem alls, men frågan är om den storlek på stammen som länstyrelsen/jordbruksverket vill ha är kompatibel med dagens samhälle.
Det går ju an att vilja ha varg när man inte behöver ha dem i närheten där man bor, eller inte bedriver en näring där rovdjursstammen potentiellt kan orsaka stora förluster.
Väldigt tråkig historia hursomhelst.
MVH
Först och främst så Är det olagligt att skjuta varg om det inte finns speciellt tillstånd för det. Att det är förbjudet att skjuta någon annans tamhund, vare sig det är en cocker spaniel eller malamute eller till och med en amerikansk varghund säger sig självt.
#10 "Dagens samhälle" är något vi hittat på. Vad ger oss rätten att bestämma hur många av ett visst djur det "får" finnas egentligen? Om människan inte är kompatibel med naturen kanske det är fel på människan och inte naturen?
Det ska tilläggas att jag har bott på en gård där de föder upp köttfår, och den gården ligger precis vid Rialareviret. Mina hyresvärdar som ägde gården skulle inte drömma om att skjuta en varg ens om den rev deras får - de såg sitt eget ansvar i det hela att hålla koll på sina stängsel så att vargen inte kommer in! Då hade de ändå väldigt dålig ekonomi, men de ansåg precis som jag att om man ska jobba med ett sådant yrke ska man göra det ordentligt, som vilket annat yrke som helst. Jag har dessutom för mig att det går att söka bidrag för stängsel osv om man bor i närheten av vargrevir, men det kanske skiljer från kommun till kommun.
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
# 11 Du får skjuta en varg om den fortsätter att attackera dina djur, trots att du skjutit varningsskott.
Du har även rätt att skjuta en hund, som skadar dina djur, och om du inte kan få tag i den.
Detta är inget försvar till vad som hänt hunden, men man har även som hundägare skyldighet att se till att ens hund inte jagar/skadar andra djur.
Här där jag bor ligger vi mellan två vargrevir, och jag vet en hel del fårägare sluta med sin verksamhet, pga att de inte klarar att se sina sargade djur. Att vargens vara eller inte vara, kommer alltid att dela upp vårat samhälle, och jag tycker att man skall respektera bägges sidors åsikter.
"En hund som var lös ute i skogen med sina ägare". Alltså troligen inte ens i närheten av bondens djur, om nu inte ägaren tyckte att "skogen" är detsamma som att vandra in i någons hage. Men de flesta har väl sina djur inomgårds på vintern.
Jag kan inte respektera någon som sätter sig själv och sin egen vinning över någon annan varelse. Det finns så gott som vargsäkra stängsel, det är fakta. Vill man inte investera i det så är det ett val man gör, men det är inte någon vargs fel.
# 13, fast enligt ägaren (var på radion, dagen efter), så var det bekanta till henne som hade med sig hennes hund, och hunden sprang lös själv i skogen.
Fast vi sätter väl oss i vinning i så fall, när inte får mm har rätten till att leva. Visst kan man sätta upp stängsel (vargsäkert), men alla fårägare har väldigt stora marker, och det blir stora kostnader för dem att sätta upp dessa "rovdjursstängsel", och när de ansöker om ersättning för dessa stängsel, så finns det inga pengar kvar. Nu har jag inte skyllt något på vargen, jag skrev bara att du har rätt att försvara dina djur, mot angrepp.
Det säger ju fortfarande inte att hunden angrep något annat djur, bara att den var lös. Känner jättemånga hundägare som har sina hundar lösa när de går i skogen. Jag har själv haft det när jag hade hund.
Jag har väl inte sagt att får inte har rätten att leva? De har lika stor rätt att leva som alla andra djur - inte en droppe mer. Sedan är det vi som avlat dem så att de inte längre kan värja sig ordentligt mot rovdjursattacker, alltså vårt ansvar att se till så att de är skyddade mot rovdjur - innan det händer en olycka.
Om man ser med egna ögon en varg som river och biter får ja, då ser jag inte lika stora fel att skjuta den (även om man inte skulle låtit vargen komma så nära från första början) eftersom man då kan vara helt 110% säker på att det är just den vargen som river fåren. Det är ju tyvärr nästintill omöjligt att få dem att sluta när de väl börjat riva får.
Hunden var lös på äng och runtskogkanterna, inte angrep hunden något får eller annat djur. Bonden sade att dom haft problem inte att just den här "vargen" orskade problem, Utan att dom haft problem och därav agerade.
Så hunden har inte angripigt djur, eller inne på gården eller i något djurs hage!
# 10
Jag har haft mjölkko besättning + får i Värmland på den tiden Ylva härjade, fick ett par får rivna. Jag har haft fårgård mitt i tiomilaskogen nära där vargarna hade sin föryngringsyta o bor numera mitt i Rialareviret, utan andra djur än hund, o hör o häpna jag har inget emot varg i krokarna.
Jag är trött på vargmotståndarnas mantra att alla sk vargkramare är 08 or som inte berörs av viltlevande vargar.
Dom som påstår det är ute på hal is och behöver ha koll på ren fakta. Innan det uttalas på det sättet som att "alla sk vargkramare är 08 or som inte berörs av viltlevande vargar" Men det enda som dom vill är att låta bra och kasta strunt på andra,, Den som gapar mest vet vi ju vad,,
hundar lika vargar ne
# 19 Om man inte är hundvan, så kan det vara svårt att se skillnad mellan vissa raser, och en varg
Jag har träffat denna hund flera ggr, och den är sorligt nog inte lik en varg.
#21 jag tänkte mig mer en husky och sådana raser
Hur som helst, jag är inte vargmotståndare, men jag vill inte ha mina djur rivna av varg heller!
Och "dagens samhälle" är inte direkt påhittat, då vi numer är ca 50% mer människor i sverige än vad vi var då varstammen var som störst. Och då människan breder ut sig så finns det mindre och mindre plats för rovdjur, enkel slutledningsförmåga.
Men det var ju inte detta tråden handlade om, eftersom det inte ens var en varg som blev skjuten.
Ursäkte lite OT, nu återgår jag till ämmnet.
MVH
#23 Då får man skaffa bra högt stängsel och elstängsel på utsidan.
Många länder klarar sig bra, så fattar itne varför vi i Sverige inte kan ha lika bra inhängader till får mm
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bara en fundering, vad är skillnaden mellan att ha en björnstam på vad är det? Flera hundra djur någonting och att ha en vargstam på typ 300djur?
Vi bor i en by där vi har de 5stora in på knuten. Så sent som för 5år sedan tog en björn ett rådjur bara 50m från vår husknut, (hade ett dräktigt sto i en hage bara 30m från platsen där rådjuret fälldes) och varje vinter traskar det omkring lo och järv runt husen i byn, INGET djur har ännu blivit skadat. Min fd lärare hade hönsen ute på gården en natt när en lo promenerade förbi, alla Höns var kvar i sin halvkassa inhängnad som lodjuret tagit sig in i om det velat. Nej, jag förstår inte hysterin egentligen.
En fårägare hade en varg INNE i fårhagen, hon gick ut och skrek åt den och vips så var den borta och sågs inte till nåt mer heller. Behöve rju inte vara katastrof så fort ett rovjur går förbi en djurhage, eller i detta fall uppehöll sig i hagen heller.
Rovdjursfrågna kommer alltid att dela upp folk i två grupper, oavsett var man bor
#26 det är ju så, men varför ska varg var den stora frågan? Är inte lika stora diskussioner kring exempelvis lo, det förbryllar mig :P
Det hela blir ju ännu lite mer konstigt i och med att han som sköt är veterinär. Det känns som man borde ha lite mer koll på saker och ting då?
"Det brott som N" (vet inte om man får skriva ut namn här?) "misstänks för är skadegörelse, eftersom hundar juridiskt klassas som egendom."
"Hade det verkligen varit en varg han skjutit, hade det med största sannolikhet resulterat i en utredning om jaktbrott."
dalarnas tidningar
Det hade ju troligtvis varit ett brott i vilket fall som helst så jag förstår inte riktigt hur han resonerade när han tog fram bössan.
Hunden är ju BRUN, hur kan man missta den för en varg?