Absolut ska det vara tillåtet, allt måste till för att få bort dessa djur. Alla vill inte sitta på pass mitt i natten.
Är väldigt kluven… Men det är klart man förstår att de gör mycket skada. Jag vet ju bara vad våra grisar lyckas med ibland.
Jag förstår inte hur det ska gå till. Hur underlättar det jakten om man får åka fordon? Jagar man grisen med bilen då?
// Fawo (;
#1 Har lite svårt för att man säger "få bort" vad gör att vi kan som människahar rättten att säga" ta bort ett djur"
Hur många djur kommer bli påskjutna i stället för skjutna? Det är förbjudet av en anldening.,
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Denn viktigaste orsaken till förbudet är att det är stressande för djuren. Samt att det inte anses fair play.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#5 Visst vet vi nog alla att det är så.
Känns inte okey att man jagar hur som, samt att detta djur passar inte här. Så det ska bort. vadå bort?
Jag tycker inte att man ska stressa djur under jakt.
Så jag gillar inte det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Läste nyligen nånstans om att man funnit vildsvinslämnngar i gamla bosättningar här i landet, typ tusen år eller så.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#8 Ja, vildsvin har funnits här förut, det vet man redan. Men precis av samma anledning som vargen har utrotats i Norge så har vildsvinen utrotats i Sverige.
För att förtydliga mig själv lite i #2 så är jag kluven till själva jakten i sig. Att jaga med bil känns märkligt och inte helt vettigt, men jag är lite för lite insatt i hur det går till.
Här i Skåne finns det vildsvin. På samma sätt som när det gäller vargen är det många som tycker att de bör utrotas. Jag tycker att det är fel, vi människor bör kunna hantera det utan att utrota djurarter. Eftersom viss jakt behövs för att bibehålla balans så anser jag att den ska skötas så "snyggt" som möjligt. Jakt med bil känns inte som det bästa alternativet.
#9 Man utrotar inte ett djurart i landet enbart för det inte passar in. En mycket sjuk handling tycker jag.
Man kan jaga många vildsvin innan de blir utrotade - det är inte direkt brist på dem! Så det är inte riktigt samma sak som med varg.
#13 Men om du läser högre upp så ser vad jag svarar på. Då har det inte med att göra att det är fler, vi talade om att dom skulle bort! Stor skilland. Jo jag vet att det är inte samma sak som med varg.
Många bönder går på knäna när det gäller vildsvinen dom förstör grödor och spannmål för flera miljoner kr varje år. vissa bönder förlorar 10.000 tals kronor på vildsvinen. Även Olyckor med vildsvin ökar kraftigt. Villaägare som får sina trädgårdar förstörda.
Första halvåret 2011 inträffade 835 vildsvinsolyckor. Första halvåret 2012 inträffade 1 363.
Utan större jakt kommer vildsvinen öka så pass mycket att det kommer bli ett stort problem i trafiken, men även i städer. Redan nu finns dom strax utanför förorter till tex Stockholm.
#15 Visst det är jag med på,, vi hade även dessa på mina faräldrars gård att gäng huligander som stökade runt.- Men att jag ropade till var då det skrev i tråden att dom ska bort. Bort är ordet jag inte accepterar.
Man kan jaga vildsvinen hårt. Det har gjorts större drev på vissa ställen där vildsvinen är många med dåligt resultat.
Kan man jaga från bil är det enklare på så sätt kan man åka och vänta ut dom. Det är enklare och mer skonsammare än att låta dom jagas genom en skog.
Jag syftade åter på inlägg1 där dom skulle bort.
Tycker att det är helt fel, skall man jaga, får man göra som vanligt, anväda sina apostlahästar (ben). Även om djuren gör stora skador, så tycker jag personligen att det är fel, att djuret skall stressas så. Gillar inte heller när de driver fram älgar med hundar, det är ju en stor stress för djuret. För alla djur har ju också känslor
.
Ska man vara sån så smakar faktiskt köttet sämre om djuret är överdrivet stressat när det dör, vilket är (bland många) ytterligare en anledning att jaga "old style" att säga.
Att säga att en djurart helt ska bort är för mig precis lika stötande (om inte mer) som att säga att "alla muslimer ska bort" eller "alla svennar ska bort". Alltså helt oacceptabelt.
Sedan håller jag absolut med om att man kan gå mycket hårdare på vildsvinsjakt än vargjakt, till exempel. Eller älgjakt också, för den delen. Just för att vildsvin förökar sig på en helt annan skala än de flesta andra djur. Vi har inte heller tillräckligt många rovdjur i Sverige för att naturen själv ska kunna hålla vildsvinsstammen nere - och väldigt få rovdjur vågar ge sig på ens svaga och skadade vildsvin.
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
#20 VARFÖR skulle dem bli stressade för bilar? Man kör ju inte efter dem. Man skjuter ju dom från bilen. Vildsvin är inte rädda för bilar, om dom blir rädda så flyr dom direkt.
#21 Jag är faktiskt inte sugen på att svara på något du säger förrän du svarar på tilltal av någon annan här i tråden, som det är nu hoppar du bara in, släpper en ofta väldigt provocerande åsikt och sedan ignorerar du reaktionerna på den åsikten. Därför tänker jag behandla dig som ett troll till dess att du bevisar motsatsen.
Dock kan jag säga att det har faktiskt inte framkommit någonstans i tråden exakt hur det här "jaga med bil" går till, och inte heller framgår det i artikeln.

Vildsvin är på tok för många och orsakar väldigt stora skador lite överallt. Trafikolyckor som nämnts ovan är jättevanligt här i Sörmland. På en natt kan 10 grisar bli påkörda bara i mitt område. Att de skövlar grödor är en annan orsak, men vad många inte vet är att det är ca 20 hundar i MÅNADEN som blir dödade av vildsvin.
Eftersom de ändå hör till svenska faunan (till skillnad mot tex dovhjorten) så ska de inte utrotas helt. Men en ordentlig jakt måste till för att få ner antalet.
Anledningen att de vill jaga från bil är att grisarna är inte lika rädda för bilen. De känner inte lukten av människa på samma sätt och kan skjutas på öppna fält med säkrare träffyta. De ska inte jagas av bilen och blir inte mer stressade, snarare tvärt om. Jägarna här säger att de är jättesvåra att jaga. Men skulle jag själv varit jägare och det varit tillåtet att skjuta från bil skulle jag kunna skjuta 3 om dagen. Det är nämligen så ofta man ser dem i detta område.
Bör tilläggas att jag personligen inte skulle kunna skjuta något levande för nöjes skull. Det var en metafor. Jakten lämnar jag åt de som är bäst på det. I området finns de som jagar för viltstammen och inte enbart för nöjes skull.
#20 samt 22 Tror det är min fråga du vill se svar på, Jag vill söker och väntar även jag på svar,,
#24 Jo precis, och det är ju även andra som reagerat. Varför jag tror att det är någon som är här och trollar.
Tack så jättemycket #23 för förklaring till varför och framför allt hur det är tänkt att jakten från bil ska bedrivas, det var framför allt det jag inte riktigt förstod. Väldigt konstruktivt och bra! :D Behöver väl inte säga att jag håller med om att de gott kan jagas mer vildsvin utan någon större skada, så länge de inte utrotas totalt. Vildsvin är dessutom väldigt gott ^^;
Jakt från bil torde vara betydligt mindre stressande för djuren än jakt till fots, med eller utan hundar. #25: Visst är det gott! Och vilket tillskott de skulle kunna bli - kött utan uppfödningdkostnad, så ekologiskt det kan bli!