Ute bostad till höns?
Jag och systern går i tankarna om att köpa 1 tupp & 2 hönor till vår far nu i födelsedags present. Men då jag är ett iFokus fann så ber jag er om hjälp.
Hur "förvarar" man Höns bäst? Dem bor ute på en gård, har tidigare pratat om Höns för äggens skull osv.
Vad är en enkel & lugn ras? Dem är inte fågelvana och vill inte ge dem någon agresiv art såklart.
Hur är en bra flock? dvs hur många Höns & hur många tuppar? Jag tror att dem kommer nog att låta några kycklingar kläckas men resten kommer nog gå till mat (äggen)
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

#1 Tusen tack!
Ska läsa på lagarna, absolut! Men vill ju gärna ge dem en livsmiljö som är "snäppet" bättre.
20 årig djurgalen moder*
#2 Ja ha mycket större mått än vad lagen säger t.ex.
Ljust är bra, bra ventilation. Säker hage om man inte har dem lösa under uppsikt t.ex :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#3 Vet att förra ägaren haft Höns, det finns dvs ett litet rum, ca 2*1meter & sen så är det ett "hål" ut, haha. Just nu är det även stängsel tunt men vi blir nog tvugna att köpa hönsnät så att maskarna blir tätare. Dock är det inte nergrävt mer än 20cm skulle jag chansa på. Dock är hagen otroligt stor! hundarna brukar använda sig utav denna men då dem fått in nytt galler för att bygga en ny hundgård till sommaren så passar detta perfekt! Hundarna är ändå inte därute nu på vintern.
20 årig djurgalen moder*
#4 Jag hade haft större än 2x1 meter faktiskt till bostaden :) Man jag vill ha så stort som möjligt till mina :D
Hönsnät är dock inte säkert mot rovdjur tyvärr

Ute gården i sig är ju väldigt stor, är två STORA hundar som vistats i den. Om inne rummet även är för litet som jag misstänker så finns det bakom en dörr mitt fd kanin rum som är stort. Hur stort det är kan jag inte på rak arm säga, men det är väll i 3/4*3 meter.
20 årig djurgalen moder*

#5 mitt inlägg kom in lite försent ser jag :)
Det är ju ett starkt metall "stängsel" som kommer vara kvar, dessa hål är väll lite mindre än 10*10cm. Sen är ju tanken med hönsnät runt om just för deras smitrisk. Annars så är ju inköpet utav mink nät inga problem, det är ju bara kostnads priset som stiger lite.
20 årig djurgalen moder*
#8 Okej, ja jag hade satsat ändå på minknät med en gång, för säkerhets skull :) Råttor mm kan lätt ta sig igenom vissa nät osv ^^, Så bättre att ta det säkra före det osäkra tycker jag ^^,

#9 Jo det är väll lika bra antar jag, medans man ändå är igång kan man lika gärna göra det 110% ordentligt.
20 årig djurgalen moder*
#10 Precis, så tänker jag med ^^