Ankägg!
Fina!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#3 Aha! Svärmor hade några såna innan :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jeanette; är intresserad av att köpa Ankor, kan du ge lite tips mm (ursäkta att jag kapar din tråd).
Hur bär du dig åt att få dessa ägg? Hotar du dem om de inte värper
(OBS, det var ett skämt). Nu har du både hönsägg och Ankägg. Mina Höns har fortfarande inte värpt, det håller kanske hårt på sina ägg.
Fina ägg, och grattis till dem!
#5 Samma här! Hoppas varje dag på att de ska börja lägga ^^
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Nja, hotar dom har jag inte behövt än! 
När det gäller ankorna så läste vi en massa om olika sorters och fastnade för myskankorna. De är lugna och ganska lätta att ha med att göra. De tycker om att vara i närheten av oss och kommer gärna fram. De kvackar inte som andra Ankor utan "kvittrar" mer! Hanen väser mest och försöker se tuff ut!
Ett plus med myskankor är ju att de äter mördarsniglar!
När det gäller hönsen så har vi väntat jättelänge (tycker vi) på att de ska börja lägga. Det är våra brahmahöns som har börjat och de kläcktes i maj. Våra dvärgkochin som kläcktes i augusti har inte börjat än. Läste någonstans att vissa väntar tills det blir varmare ute innan de börjar lägga sina första ägg.
Våra två ankdamer får stå ut med att vår hane hoppar på dom i tid och otid. Det är nästan så man tycker synd om dom. Men det är väl så det funkar. Därför utgår jag från att våra ägg är befruktade. Däremot är det svårt att få Ankor att ruva har jag läst. De lägger ägg lite där dom får lust och sen lämnar dom äggen där. Funderar på att kläcka fram ungar till våren. Det gjorde vi med våra dvärgkochin-höns - vi kläckte fram dom i äggkläckningsmaskin. Det var spännande!
#6 Det är bara att ha tålamod. De börjar ju till slut. Nu får vi i snitt tre hönsägg om dagen, så tre av våra fyra brahmahöns är nog i gång. Men jag vet hur gärna man vill att det första ska komma! 
#5 Du fick inte så mycket tips om Ankor kom jag på… Våra bor i en spilta i stallet. De är ute hela dagarna och går oftast in själva. Annars får man gå ut och hämta dom, de håller sig i närheten. De behöver någonstans att bada, det är mycket viktigt. Vi har en katt-låda inne i deras spilta där de dricker och även badar litegrann. Ute har vi en sandlåda i plast (sån för bar) där de badar. När det var kallt ute och allt frös hade de bara lådan inne i stallet, det var lite väl lite. Nu när det är blött här i Skåne och vi har vattenpölar överallt trivs dom jättebra! De får kornkross att äta och har en massa halm i sin spilta. Vi har byggt ett litet hus åt dom men de sover mest i en hög i halmen. De är duktiga på att flyga och man hittar dom överallt - på skorstenen, inne i grishagen, uppe på hönsgården.
Allt jag kommer på nu. Något annat du undrar??
.