Etikettfjäderfä
Läst 13182 ggr
[randi]1
2012-11-19, 21:07

Höns och sittpinnar

Jag har ju skaffat mina första Höns , nu 4 månaders dvärgkochin. Jag har några frågor.

1, de sitter inte på pinnarna, utan ligger i en hög på golvet, är detta vanligt? Hur skall jag göra för att de skall ta sig upp på sittpinnarna?

2, jag räknar ju inte med att få några ägg, men vid vilken ålder brukar de börja värpa?

Fridaaaa
2012-11-20, 16:27

1. Har du dem tillräckligt långt ner?

2. Olika mina Höns som är kläckta i april/maj iår har inte börjat lägga än :)

Medarbetare: rexkaniner, Support.

[randi]1
2012-11-20, 22:17

1, ja, det är ganska lågt satta.

2, skönt att veta, så är det bara att vänta.

[JeanetteK]
2012-11-21, 08:54

Vi fick tipset att träna dem att sitta på pinne. Sätta upp dem på kvällen och hoppas på att någon satt kvar. Ofta gör de andra likadant. Vi har brahmahöns och dvärgkochin. Brahmahönsen sitter på superlåga pinnar, nästan nere på marken - kanske höjdrädda eller något… Flört medan dvärgkochin sitter på pinnar högt upp. Men allihop ligger i en hög på golvet relativt ofta. Dagtid hög - natten pinne. Tror att de trivs så. Glad

Våra har inte heller börjat lägga ägg än. Hörde att det kan vara så att de inte börjar förrän våren och ljuset kommer. Vet inte om det stämmer dock.

Lejonhjarta
2012-11-25, 00:28

Jag lär inte mina att sitta på pinne, det lär dom sig själva med tids nog. En del vill sitta lågt å andra inte alls. Har en dv kochin som sitter så högt hon kan under taket, vart hon än är. Hittade henne i em sittandes under taket i vebon. Vanligtvis sitter hon högst upp på ruvredena ca 1.80 över marken. Sen har ja vissa som ligger på golvet men dom allra flesta sitter på pinnarna.

Har börjat få ägg från dom som kläcktes i våras. Mina första kläcker jag rätt så sent, april-maj. Så 6-8 månader, beroende på ras och årstid tror ja du kan räkna med. Räknade dom härom kvällen och upptäckte att vi hade 65 djur totalt. 2 av dom är pärlhöns, 5 är tuppar som är våra ga tuppar och skall sparas och 12-15 ca är tuppar som skall nackas. Resten är hönor och jag fick idag 7 ägg, vilket är mkt just nu i ruggningstider… Är nog bara "kycklingarna" som börjat värpa som ja får av just nu. Och nästan bara olika gröna nyanser på äggen för det var nästan bara dom jag sparade i år.

Fridaaaa
2012-11-25, 08:52

Isbar, på bilden ca 9 veckor gamla, dem lärde sig snabbt när dem kom hit att sitta på pinne hihi

Fridaaaa
2012-11-25, 08:53

Några av mina unghöns plus Sture hihi kläckta i april/maj :D

Alla har lärt sig själva, dem lär sig med tiden :)

WiggoLina
2012-12-03, 22:17

1, Var de vana vid sittpinnar från där du köpte dom? Annars kanske de inte riktigt vet vad de ska göra. Placera ett par pinnar näst intill golvhöjd, alltså bara nån cm upp, och sen med runt 1 dec mellanrum uppåt. Höns vill sitta högt av naturen, så när de känner sig hemma och börjar utforska sitt utrymme kommer de förmodligen att leta sig uppåt :)

När jag köpte mina dvärgkochin (6-12 veckor gamla) satt ingen av dem på pinne. Men jag gjorde som jag skrivit här, och efter ett tag satt en del utav dem i taket tillochmed ;) (hade dem i en gammal ombyggd lekstuga)

2, Mina började lägga ägg runt ett års ålder. Men tror att det varierar mellan raserna. läs på om den/de raser du har, så borde du hitta svaret där.

[randi]1
2012-12-03, 23:12

Tack, snälla ni för råden. Nu sitter de på pinnarna. Läste att det skall vara ett visst mellanrum mellan hönse, men då har inte jv, sett mina Höns. För det skall inte vara något mellanrum alls. Alla sitter i en hög på den översta pinnen, och det är minst halva pinnen kvarSkrattande.

Fridaaaa
2012-12-04, 08:49

#7 Det är ju lag på att ha sittpinnar till hönsen, i så fall var förra ägarna olagliga om inte hönsen var vana vid sittpinne…

WiggoLina
2012-12-04, 13:27

#9 tyvärr är det inte alla djurägare som följer lagen. och en del som tänjer den till oändlighet.

Fridaaaa
2012-12-04, 13:54

#10 Jo det vet jag. Men en sedan person köper jag inte djur av. Jag kollar sånt innan jag köper om dem har det lagligt. Jag skulle aldrig ha olagligt till mina djur :)

Lejonhjarta
2012-12-04, 22:28

Tunga raser har ja märkt vill mindre sitta på pinnar än andra raser.

Ja trångt å mysigt skall det vara. Flört Å då håller dom ju värmen bättre åxå.

Fridaaaa
2012-12-04, 22:29

#12 Mina trängs med på samma pinnar eller på brädan vid fönstret haha :D

WiggoLina
2012-12-22, 21:07

#11 nej hade jag vetat det så hade jag inte köpt dom. Men detta var en registrerad uppfödare som jag stämde träff med på en mässa, hade kollat upp recensioner om henne och allting lät bra. Kycklingarna var jättefina och i bra skick, bara att de inte ville sitta på pinne. Men vad vet jag, de kanske hadw pinnar men av nån anledning inte ville använda dom. Köpte lite olika åldrar, de största var 11 veckor så de borde ha kunnat sitta på pinne, de minsta var bara 2-3 veckor gamla så de hade nog suttit i en låda med värmelampa skulle jag tro… De vågade sig inte långt från värmelampan de första veckorna jag hade dem, även fast de hade en stor box att ströva runt i i början..

[JeanetteK]
2012-12-23, 00:03

Enligt uppfödaren till våra brahmahöns är det ganska vanligt att den rasen väljer att sova på golvet i stället. Det är tydligen inte så bra om de gör det hela tiden för de kan få snett bröstben. Så därför fick vi rådet att träna dom i början om de inte hoppade upp på pinne själv. Kanske kan det gälla andra raser än brahmahöns?

[mansolsson57]
2012-12-27, 15:57

k

Gronstedt
2012-12-27, 21:29

När kycklingarna är små ligger de i hög, sedan visar mammahöna dem det här med pinne när de blir större. Det är inte konstigt att 11 veckors maskinkläckta kycklingar inte sitter på pinne om ingen aktivt lärt dem det. För det är väl bara lag på att man måste ha pinnar, inte på att man måste förklara dem för hönsen?

Fridaaaa
2012-12-27, 22:38

#17 Mina maskinkläckta kycklingar lärde sig själva :) Hade småpnnar inne hos dem som de satte sig på och inga problem i hönshuset sen :)

Upp till toppen