Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettoff-tpoic
Läst 1757 ggr
medde
2

Skjuten under älgjakten.

Ett mycket hett ämne är det om jägarna. Vi har haft flera gånger under vargjakten talat om jägarna och hur det kan gå till i skogen. ånga gånger har det förnekats och att jägarna är mycket duktiga. Visst finns det duktiga jägare. det tror jag helt och fullt på, men det finns dom som inte ska hålla i en bössa där ute i skogen. Men eftersom vi haft detta ämne på tapeten flera gånger. Så vill jag gärna länka till en artikel om en kille som hade hela livet framför sig som blev ihjälskjuten just under jakt. Det beskrivs i artikeln bland annat som " High Chaparall."

Nu jobbas det på att det ska bli citat artikeln "mindre slarv i skogen: en nollvision för dödsskjutningar under jakten, att jägarna blir bättre på att använda sina komradio-apparater"

Vilket är verkligen ett måste då inge liv ska behövas släckas därute!

Länk till artikeln

Aftonbladet

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

annika85
0

Precis som i trafiken så finns det folk som inte hör hemma där, som inte respekterar andras säkerhet.

Jag skulle dock vilja säga att svenska jägare överlag har gott säkerhetstänk, men som alltid när det handlar om vapen så sker olyckor.

medde
0

Visst är det så, men säkerheten får inte slappas efter.

annika85
0

Nej naturligtvis inte, och det tror jag att merparten av de män och kvinnor som traskar runt i skogen med vapen är medvetna om.

medde
0

Kan så vara, men dom som "inte hör hemma där" i det måste man få bukt, då det är  lite halvofta det felar där ute, både människor och hundar

[mansolsson57]
1

reklam är ogiltigt

medde
0

#5 URSÄKTA! Vad är det du syftar på?

Fridaaaa
0

#5 reklam? Här är ingen reklam.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[mansolsson57]
1

det är reklam för aftonbladet

Fridaaaa
1

#8 Nej det är det inte. Det är en länk till händelsen. Det är inte samma sak som att göra reklam

[mansolsson57]
1

jo det tycker jag

Fridaaaa
2

#10 Då får du tycka det, men sanningen är inte. Det är inte samma sak, oavsett vad just du tycker :)

medde
3

# 5 samt 10! Nu får du faktiskt ta och lunga ner dig lite.  Berättar man om en händelse som vi gör i inlägget och då hänvisar till källan man tagit det hela ifrån, så ska man återge sin källa! Så det är ingen reklam alls utan en källa angivelse.

Då har fått en varning tidigare av sajten Medarbetare, och nu ger jag dig en direkt varning i tråden.  Slutar du inte att vara rent ut sagt fånging, Kommer sajten lantdjur lägga in ett skrivförbud på dig. Vi har trevlig härinne och vill mer än gärna ha god samtal mellan oss alla här,  Passar det inte dig så kan du lämna sajten eller sadla om och vara lite trevlig i trådarna härinne.

Mvh medde sajtvärd

[randi]1
1

Litar inte riktigt på jägarna. Man vet ju inte vem som blir för ivrig. Jag brukar alltid flytta mina hästar, för de kanske tar fel på dem och en älgkalvFörvånad. Tycker att det skall vara någon sorts koll, då kanske man kan sålla ut dem som inte är lämpliga.

Fridaaaa
0

#13 Jägare får inte skjuta om de inte vet 100% att det är en t.ex älgkalv. Sedan måste de kolla kulfång osv också.
Och de som jagar, har ju klarat jägarexamen, annars får de inte jaga, så de kan ju bli olämpligare senare, vet man ju aldrig

[randi]1
0

# Jo ,  i och för sig, men varje år, så hör man att någon blivit skjuten, jaktkamrat, hund mm. Det har ju hänt att kor och hästar blivit skjutna, i tron att de varit älgar. Jag tycker det är synd om seriösa jägare, men att få bort de oseriösa, det är nog svårt.

Fridaaaa
0

#15 Ja det har tyvärr hänt. Oansvariga jägare tyvärr. Dock svåra att få bort ja :( Även om man skulle testa dem varje år, så kan de ju sköta sig där men inte i skog och mark.

Jag går aldrig i skogen när de t.ex har älgjakt här, det är bara 3-4 dagar som tur är :)

medde
0

Jag litar på dom inte, inte vill man chansa att ge sig ut under den tiden, då man inte vet vilken som håller i bössan, En pajas eller en kunnig

[randi]1
1

#16 tänk om det bara vore i tre-fyra dagar. Här jagar de från älgjaktens första dag, till i slutet av movember, ibland fram till i början av december. Jag skanar tiden när de bara fick jaga i tre- fyra dagar, för då visste man ju, att man skulle hålla sig borta från skogen, men nu, nä, man får lyssna efter skott, jagande hundar, eller se jägare snika runt hästhagen med lös hund.

Fridaaaa
0

#18 Oftast jagar de på morgon eller kvällen, så mitt på dagen brukar vara lugnt, sedan får man ha reflex eller synligt på sig och sin hund eller då häst om man rider. :D

Mantissa
1

#16 men årliga kontroller skulle minska problemet. Och de ska ske i nära anslutning till jakten. Vissa jägare skjuter inte in sina vapen som de haft liggande i skåpen. Ibland är siktet så felinställt att de missar älgen helt. Har hört om dem som kommit till skjutbanan och fått ställa om en hel del för att träffa tavlorna. För att inte tala om gubbarna som inte längre får ha körkort pga dålig syn men skjussas ut till passena år efter år endå. Nej hua för endel!

Här jagar de tyvärr långt in på hösten/vintern. Jag hör alltid efter om de jagat klart. De brukar vara färdiga efter tolv-ett på dagen.