Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 4834 ggr
[mansolsson57]
0

Äggskal

Om man ger Höns äggskal, vill hönsen då picka på äggen?

Fridaaaa
0

vissa gör, andra inte. Jag hade inte chansat :) Finns ingen anledning att ge dem det :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ikna
0

Jag ger mina tvättade, krossade äggskal, efter att ha rostat dem i ugnen några minuter.

De får även krossade snäckskal, men det känns lite synd att bara kasta bort äggskalen.

[JeanetteK]
0

#2 Varför rostar du som i ugnen?? Nu blev jag nyfiken! Glad

Håller med om att det är synd att kasta bort skalen. Värt att testa i alla fall. Pickar dom så ge dom snäckskal i stället. Mina svärföräldrar har alltid givit äggskal utan att hönsen pickat på sina ägg.

Lejonhjarta
0

Hade heller aldrig vågat prova! Har du väl fått Höns som ger sig på äggen sen så är det jättesvårt att få bort. Inte roligt att komma ut å ska ta in äggen och dom e helt söndehackade å geggigt i hela redet. Tro mig, mina har haft ideer… Lägg dom i blomkrukor el rabatter som gödning i stället.

ikna
0

#3 jag rostar dem för att de inte ska känna igen dem som ägg och för att de ska vara helt torra Flört

Fridaaaa
0

#2 & #3 Finns dem som har råkat ut för att hönsen har börjat picka på äggen, pga att dem får just äggskal, jag hade aldrig tagit risken ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
0

#5 Smart! Glad

[mansolsson57]
0

tack

Lavèn
0

Vi ger våra!
Men vi ser till att man har krossat dem innan.

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

WiggoLina
0

Jag gav alltid mina hönor krossade äggskal, hade aldrig några problem med sönderhackade ägg. Grejen är nog att äggskalen måste vara krossade och se ut som fodret, ger man hela "tomma" ägg så kan de nog börja picka på de lagda äggen med.

AnnaFagerell
0

Vi ger våra Höns skadade ägg med innehållet kvar. Har under alla år vi haft Höns aldrig haft problem med att någon pickar. Jag tror att om de får det dom behöver så pickar dom ej.

Varför rosta äggskal i ugnen och ha ugnen igång och dra ström för en sådan grej? Kanske samtidigt som man lagar mat kanske men annars är det slöseri med ström tycker jag

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ikna
2

#11 Naturligtvis sätter jag inte igång ugnen för att rosta äggskalen, det vore slöseri med naturens resurser! Jag krossar efterhand och sparar dem i en burk tills jag har så många att jag fyller en plåt. Sen rostar jag dem på eftervärmen när jag lagat mat i ugnen.

medde
0

Till TS ,Gjordes tråden för at hjälpa dig med bloggen?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[mansolsson57]
0