I svinstian
Jag bara undrar hur det ska se ut i svinstian…..
Var hos en bekant som föder upp grisar och de som
stog i ladan där de kan gå omkring öppet var det
en halvmeters enda stor sörja.
Hos den stackars galten som hela tiden stog uppbunden
i ett minimalt utrymme var det samma sak.
När jag frågade ägaren om detta så fick jag en förklaring om någon slags bädd.
Men när jag hade häst så hade vissa det i sina boxar
men inte såg det ut så här.
En liten griskulting som hade brutit benet gav hon anti-
biotika trots att det inte var någon infektion !
Såg att skåpet var fullt med ampuller med antibiotika.
Det står ju på bipacksedeln på veterinärmediciner att
det ska vara 14 dagars karenstid men kan de kolla
detta på de hemska slakterierna?
Hur mycket antibiotika får vi människor i sig då, kan
man fråga sig…
Jag bara undrar, ska det se ut så här bland grisarna ?
Min första tanke är att nej det skal det nog inte.
En bädd skal inte va VÅT. Varken för häst, kossa eller gris!
ena grisstallet jag prakticerade hadde dom inte bädd, utan spaltegolv och skiten ramlade då ner mellan spalterna i uppsamlingsrummet under (där dom rengjorde varje månad). Det var automatisk system för att sprida ut nåt ekologisk grejs över som tog bort nästan all doft av grisbajset och urinen.
Spaltarna var plank förklätt med något syntetisk nedbrytbart material som har lite samma egenskaper som frigolit, det avstötte kroppsvärme så det kändes varmt att ligga på, och mjukare än man skulle tro.
Alla grisarna bajsade i samma hörnan så det var lätt att skrapa ner det bajs som inte ramlade ner av sig själv, och alla grisarna var rena och doftade gott av gris.
En annan grisstall var nog inte lika högteknologisk, och även dom hadde bädd. I botten lade dom sand, sen lade dom några rejäla lager spån, och sen några balar halm. Varje vecka kom det ny halm i rika månn som dom bäddade till rejält, grisarna, och gjärna tuggade lite på. Dock blev nog golvet sakta lutande, för dom bajsade inte på hela ytan utan borta i ett hörn, och för en riktig bädd måste man ju få tillförsel av lite urin och bajs med, inte bara halm. Halm ensam gör ingen bädd, så bonden hadde för vana att gräva ur den hörnan 4 gonger om året. Han hadde dessutom gjort det lätt för sig själv. Han visste hur grisar var, så när han förde upp detta bygget hadde han lagt några spader fulla med grisbajs i just den hörnan där dörrarna öppnas och det därmed blit lätt att gräva ur, och därmed bajsade och pinkade alla grisar där direkt.
Det var så rent och fint i hela stora ladan där alla grisarna gick lös.
inte nån sörja eller gegga..
Vad man skulle tro om gris så stämmer det inte att "svinstia" är smutsigt och skitigt. Grisen är riktig renlig som djur om den får chansen! Alla grisar jag har sett forsöker hålla bajset borta från matområden, dom går bort för att göra sitt, och forsöker hålla så stora delar av området dom har till befogenhet så rent som dom kan.
Det är i så fall vi som slarvar om det blir smutsigt runt en gris, det är min egen erfarenhet från dom 4 gris-stall jag har prakticerat i under min utbildning och yrkeserfarenhet från lantbruket.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Ord som lortgris m m kommer säkert från att grisar tycker om att bada och vältra sig i lera och gegamoja. Men då ska det ju vara riktig sådan och inte fullt av bajs och urin.
Fast inte visste jag att grisar var så renliga av sig att de hade kiss och bajs hörna. Det var något nytt för mig. Måste vara trevligt för bonden att bara ha en hörna att rensa från skit och håller man efter det så är det ju lätt att ha det fräsht till sina grisar.
Grisar är trevliga djur även om deras doft är allt annat än parfym för näsan.
Minns att mamma bärttade för mig om min morfar när han födde upp ett slaktsvin varje år. Han pysslade om grisen, tvättade den och gnuggade den med rotborste. Grannarna tyckte han var knäpp som lade ner så mycket tid på ett slaktsvin.
"Han ska ha det bra den tid han lever!" hade morfar sagt.
Ett bra måtto tycker jag.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade detta på youtube. Härligt för grisarna. Både fastmark och lerpölar. Tänk om alla grisar fick ha det så här. Såg dock inte till något regnskydd. Hoppas de har ett kryp in.
Wrooom!
Det finns nog där någonstanns utan att vi just ser det
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Dom som lyckliga ut i alla fall. Riktiga "smutsgrisar".
Wrooom!
Som en gris ska ha det tycker jag
Tycker jag med. 
Wrooom!
Grisar som har det bra är lyckliga grisar.
Härligt med glada grisar som får välja sin ena lortpölar att lägga sig i.
# 0 Vilket sorglig historia du berättar om bluemary. Blir ledsen när man får höra sådant..
Det är det jag talat om många ggr, det blundas för mycket ibland
Jag tycker att detta med att de smög omkring på nätterna
här på gårdarna i Östergötland och fotograferade eländet
var jättebra !
Bra initsiativ av dem. Det är svårt att få bilder på eländet. Många gånger när myndigheter gör besök så skickar de ju ut brev några veckor i förväg och då har de ju chansen att städa upp.
Wrooom!
I reportaget och på bilderna kunde man läsa och se detta
med avbitna svansar. Usch så otäckt ! Vad beror det på,
varför…..?
Misskötsel slutar alltid med stress och oro för djuren och för att djur ska få ut sin stress så biter och tuggar de på allt som de kommer åt.
Det är som nagelbitning hos människa.
Wrooom!
Sedan så finns det ju övermating av djur. vilket är en annan aspekt av djurmisshandel..
Såg en gång på Animal Resque, då de tog hand om tre jättefeta svin som inte kunde gå eller röra sig. De var övergödda på bullar och feta bakverk!
Sånt är inte heller bra. Fast mer förståerligt på ett sätt. Allt för många hundar och katter dras ju också med lite för mycket p g a människan välvilja "de är ju så hungriga".
Wrooom!
Nu kommer det att bli åtal, samt de som tog bilderna ville inte framträda. Men har dock nu beslutat att göra det. En eloge!
Tycker jag är jättebra. All heder åt dem att de ändrat sig och nu tänker vittna i alla fall. Det behövs för att få ordning på svinerierna.
Wrooom!
Toppen!
Visst är det bra. Då det är dom som tagit bilderna med mera.
Såg några av bilderna och de var hemska. Stackars grisar.
Wrooom!
Hemskt hela storyn tycker jag, men varför är det aldrig grannar som ser något. Kan det vara dom vill inte se?
Vissa är kanske för fega för att "tjalla".. De kanske är rädda att hamna i Grannfejden på TV? 
Mycket ligger i det, man är rädd för vad som komma skall om man "skvallrar"
jo, men man kan skvallra anonymt till djurskyddet……
Det är det nog inte många som vet.
Att grannar kan vara lite sisådär när det gäller att anmäla, har väl med gransämjan att göra. Men extremfall ska man inte blunda för.
Wrooom!
#26 jo altså, det är ju en skillnad att anmäla grannen för att dom åker på jobbet varje dag medans hunden snarkar hemma, och att grannens grisar står till magen i gytja av urin och bajs tycker jag , men visst behöver man ju inte skapa splid för absolut minsta lilla…
förlåt att jag lägger in min åsikt så sent i denna tråden man kan inte låta bli;)
det med bilderna som togs va orättvist i vissa av fallen :/
i varje gris bäsätning fins den några boxar med riktiga lortgrisar, boxarna är bygda med en tolalethörna med spalt och rästen e betonggolv lortgrisarna använde alldrig spalten jag lovar du skulle kunna äta midda på den spalten för den är så ren för den alldrig används XD
vad som gör lortgrisarna till dom de är går bara att spåna i men kanske tycker dom det e för varmt i anläggningen (värmen e ju instält på vad genomsnitts grisen vill ha men alla e ju individer med egna krav) eller så hadde dom bara en snuskig mor som kultinga som inte lärde dom att va renligar.
när jag jobba på en grisbäsättning nybyggd 2010, så den var i toppskick men endån va det lortgrisar och det kvitta om du va där 1 eller två eller tre gånger om dagen och skrapa, la in extra spån eller extra halm inget hjälpte.
man kanske borde tänka på dom lortgrisarna när man ser alla misshandlade grisar på bild som ligger i skit, bilderna år ofta tagna på natten och då va det några timmar sedan djurskötarna slutade och gjorde de sista skrapningar.
och jag tror dock inte dom som tar bilder letar upp den boxen som ger en bild på den genomsnitliga hygienen utan man tar ju det värsta vilket e dom grisarna som vägrar använda spalt och är ägarnas huvudbry.
dock finns det de grisbönder som inte borde ha grisar !
men man borde överväga hur san bilderna är man ska nog välja något mitt emelan grisnäringens och djurrättsorganisationernas bilder så kan man nog se hur den genomsnitliga gården ser ut 
en seriös grisbonde försöker alltid vara öppen med sitt företag så han kan vara stålt och svara ärligt när konsumenterna vill se eller fråga.
Visst är det så. Grisgården de tog sig in i och fotatde ligger en liten bit härifrån, och vår veterinär känner till alla gårdar, han sa att grisarna hade det jättebra där. Det är som du säger att dem har olika avdelningar. Den delen de fotade är just där de äter, sen så har dem en djupbädd bakom det.
Att tro att en organisation som vill förbjuda djurhållning i produktionssyfte, skulle producera några som helst opartiska fakta ( i form av bilder á Kalla Fakta), är skrattretande.
Jag skulle vilja uppmana svenska folket att tänka för sig själva och inte blint tro på media eller diverse mer eller mindre suspekta organisationer.
Här hemma är dörrarna öppna för alla som vill komma och se hur en mordernt fungerande mjölkproduktion i större skala verkligen ser ut.
Naturligtvis är det mkt enklare att tro på alla de hemska och "avslöjande" bilder som finns i omlopp, och följdaktligen svartmåla en hel näring. Än att faktiskt göra lite egen efterforskning och se sanningen.
Sanningen= inget är perfekt, men svenska bönder är så långt från de hemska djurplågare som media/djurrättsorganisationer framställer oss som, att man börjar undra om dessa lever i samma verklighet som oss andra.
Nu ska jag ut och mjölka mina 200 kor, detta skall jag även göra två gånger om dagen hela helgen. Jag skall försöka att avhålla mig från att plåga dem allt för mycket.
Trevlig helg.
MVH
Grisar är renligare än hästar,hundar… De har sin bestämda toalett hörna,inte i närheten av deras matplats ens.Så till vidare de inte blir tvingade till det.De badar i gyttja för att de inte kan svettas och därför svalkar de sig i gyttjan samtidigt som de får skydd av leran när den torkar. En gris är dessutom väldigt intelligent,så när de spärras in så blir de naturligtvis depression,uttråkad och blir stressade.Därför kan de bita sönder varandra i ren stress. Grisar lider av höjd skräck samt klaustrofobi.Därför skriker de när man lyfter dom.
De är i grunden flockdjur.Så att kalla ex människor för svin är en förolämpning för grisen
TS, så ska det ABSOLUT INTE se ut hos grisarna !!! Jag jobbar på en grisgård där vi har halmbädd. Vi kör in en storbal med halm (vet inte hur stora, men tippar väl på ca 100 kg) i veckan, vid behov när bädden börjar bli blöt. Och som någon annan skrev, grisarna är renliga och har en "toalett".
Grisar får heller INTE hållas uppbundna !! Man kan vid särskilda tillfälllen stänga in suggor i sina ätbås, s.k. "fixering", om de ska flyttas, medicineras, dräktighetsundersökas, semineras, etc… Men de får inte stå för länge, utan ska alltid släppas ut så fort som möjligt.
Hur gammal var griskultingen med det brutna benet? Är kultingen ung, och därmed fortfarande ganska "lätt", så kan ett brutet ben läkas relativt fort. Men, är grisen äldre och börjar bli tung så ska den genast tas bort om man konstaterat ett brutet ben! Det kan läka, men ger mycket obehag till grisen och det kan läka fel och bli felställt så att grisen får fortsatta problem med benet (kan även hända på smågrisar, men risken är mindre där).
Att hon ger antibiotika för ett brutet ben låter ju helt sjukt. Är du säker på att det var det och inte penicillin eller liknande, typ Penovet, Bimoxyl, Engemycin..?
Det är olika karenstider på olika mediciner, självklart, så det beror på vad hon behandlade grisen med. På Penovet, som är det vanligaste läkemedlet på gris, så är karenstiden 14 dagar. Men är det en smågris så är knappast en karenstid inför slakt relevant.
Dock så får man INTE, under några omständigheter, skicka ett djur som står under behandling/har karenstid på slakt. Slakterier tar "slumpade prover" från varje gård, och påträffas någon medicin i dessa prover så tror jag att alla grisar från samma gård provas och kasseras om läkemedel hittas. Är faktiskt inte riktigt säker på hur de gör, men jag vet att om de hittar en gris med läkemedel i sig så kasseras den och kommer alltså inte ut till konsumenterna.
#13, svansbitning beror inte endast på misskötsel. Grisar är lättstressade djur, och det finns mycket som spelar in. Givetvis kan de bita svansar pga misskötsel, men kan också bero på för lite halm, för hög ljudnivå i stallet (stressfaktor), dåliga/ojämna skötselrutiner, dåligt/otillräckligt foder… Mycket spelar in.
Där jag jobbar så går vi bara in till slaktsvinen en gång om dagen, då vi gör allting som behövs göras. Skrapar rent, strör, flyttar djur, medicinerar om någon är sjuk… Det märks på grisarna om man av någon anledning varit inne i stallet fler gånger, är alltid någon svansbiten dagen efter!
Det värsta, tycker jag, med svansbitning är att det blir som ett "tvångsbeteende" hos grisen. Har de väl börjat så kan man ge sig fan på att de fortsätter, även om man fixat faktorn som orsakat svansbitningen. Det enda man kan göra är att flytta grisen, och sätta den i en box för sig själv. Vilket inte heller är så roligt, då grisar vill vara tillsammans.
Det kan visst vara våt bädd hos grisar trots att det strös regelbundet. Det beror på en massa orsaker, ventilation, mängd djur etc. Frågan är om HELA bädden var våt? Det brukar bli mer eller mindre vått i en del av djurets yta.
Sen undrar jag; Hur kunde du göra bedömningen att benet på grisen var brutet? Man behandlar inte brutna ben, dessa avlivar man. Frågan är om det var en rejäl ledinflammation eller kanske även parvoinfektion som behandlas med antibiotika.
Sen är det väl självklart att det finns en hel del mediciner på gården, vaför ska det inte finnas det? De vanliga medicinerna har 10-30 dagars karens. alltså ionget man behöver vara orlig för att de som du kallar det, hemska slakterierna kommer undan med.
#32 Jag tycker inte det låter bra att era grisar biter svansar för att de blir stressade pga fler besök i stallet på en dag. Man ska kunna gå där flera gånger om dagen utan att de ska reagera på detta. Vi kan lätt göra det i vårt slaktsvinsstall. Och ska kunna göra det när man säljer djur, ekolodar och plockar ut rekryteringsdjur. De blir inte sressade av det. tvärt om, de lär sig känna människan.
Svansbitning förekommer vid dålig ventilation, för lite strö eller/och foder. Dåligt foder och en viss typ av stress. Ibland kan det vara en gris som inte har alla cellerna rätt som biter andra grisar. Hittar man den grisen och tar bort denna så är det lugnt i boxen igen. Oftast får man avliva den grisen för att den inte mår bra.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#33, Ja okej, kanske var lite att ta i att de biter svansar pga ett för mycket besök om dagen, men om vi springer där många gånger på en dag så blir det en stress för djuren då de inte är vana vid det. Vi har som rutin att försöka minska antalet "besök" i slaktsvinsstallarna och helst endast gå in en gång, så att grisarna ska ha en lugn miljö.
Vi säljer inga djur (helintegrerad smågrisproduktion) och vi har ett särskilt stall till alla rekryteringsdjur. Dessa plockas bort när grisarna flyttas mellan Tillväxt avd. till Slaktsvins avd.
Vi väger våra slaktsvin, var tredje vecka när de börjar komma upp i vikt runt 90 kg. När jag väger (kan inte svara för hur mina kollegor gör) så väger jag grisarna, sen skrapar rent och strör till dem. Anledningen till att jag gör det i den ordningen är för att halmen (sysselsättning) hjälper grisarna att "avstressa" sig. Hur man än ser på det så blir det en stress för dem att bla vägas, då de inte är lika mycket hanterade och på samma sätt som med suggor.
Och ja, våra grisar är vana vid människor ;)
(Vet inte om kommentaren med blöt bädd var riktad till mig, men som jag fattade utav TS så var hela grisarnas bädd blöt och det är inte okej. Självklart blir det blöta fläckar då grisarna har behov, men det ska alltid finnas torr halm för dem att ligga i.)
#34 Väger ni ALLA slaktsvin? Det är väl stress om något . Man får ju lära sig att väga dem med ögat innan man skickar dem? Eller ni väger av annan anledning? *nyfiken*
Vi väger inga slaktsvin. Vi har ett par tusen så det fungerar ju inte…
Kanon med rekr avd… De djuren behöver ju mer "människa" än slaktsvin
Nä det var generellt med våt bädd…
#35 Det beror på, första gången tar vi lite på ögonmått. Tar ut de största i varje box (eller hoppar över en box om de är för små) och väger dem, är de "stora nog" så kan jag ta ut resten utav grisarna också om de ligger på samma storlek. Då väger vi ut grisar för 3 veckors "skick" på samma gång. Efter de tre veckorna väger vi en gång till, och då tar vi med alla grisarna genom vågen.
Vi har tre slaktsvin stall med 450 platser i varje, tar ungefär 3 timmar att gå igenom ett stall :)
Hur fungerar det med ekolod? Efter vad jag har förstått så har de haft det här på gården för längesen, men jag har aldrig jobbat med det.
#36 Vilket jobb väga… undrar om det lönar sig egentligen…
Man väger avelsdjur och mäter späck, kött och kollar exteriör osv. Men det är bara avelsdjuren vi gör detta med, för att se vilka som lämpar sig bäst för avel. Köper ni in rekryteringsdjur? Vi säljer hybrider, var köper ni era isåfall?
#37 Det lönar sig i och med att vi vet precis hur mycket de väger och kan skicka dem när de är inom "bäst betalda" hos slakteriet (beräknat med daglig tillväxt från den vägda vikten). Det är ett jävla jobb, men det gör så att vi kan bli mer "exakta", och få som bäst betalt för grisen.
Trodde ni ekolodade slaktsvinen. hur gör ni om ni inte väger?
Vi föder upp egna avelsdjur.
#38 nä slaktsgrisarna ekolodas inte.
Vi väger dem med ögat innan vi skickar dem och det är alltid inom de bästa vikterna hos oss. Man lär sig. Vi skickar mellan 60-120 stycken i veckan. Skulle vi väga alla skulle vi inte hinna göra något annat. Tycker ändå att ni har ganska många ni också. Hur ofta går ni igenom ett stall då? tre timmar kostar ju, är ni två man då? Ni måste väl gå igenom stallet minst två gånger per tömning? Alla växer ju inte lika mycket. Det är bata precis vid sista tömningen vi skickar några som är för små för att få stallet tomt.
Ögonmått är ju inte särskilt exakt. Med vägningen så kan vi skicka dem när de ligger "precis under övervikt" så att säga, så även om det tar tid och energi så tjänar vi in på det då vi får maximalt betalt för våra grisar. Jag jobbade tidigare på en gård med 7000 slaktsvin, så förstår precis ;-) där hade man jämt göra med rengöring och övriga rutiner varje dag. Vi går igenom stallet två gånger, som jag redan skrivit. När grisarna börjar närma sig 100 kg eller mer, så går vi igenom stallet och tar ut de största grisarna och väger från varje box (om inte samtliga grisar är små, då hoppas vi över boxen helt). Är dessa grisar tillräckligt stora så tar vi ut hela boxen och väger, är det någon mindre i samma box så hoppar vi över den. Vi väger för tre veckors slakt på samma gång, så nästa vägning blir efter att den tredje veckans grisar gått till slakt, och då väger vi samtliga grisar i stallet. Nej, vi är bara en som väger. Är man två så blir det lätt trångt (vi drar vågen i gödselgången) och grisarna vet inte riktigt vart de ska springa.
Själv är jag imot att ha många djur i en byggnad, jag tycker att grisarna ska ha tillgång till att vara ute, riva upp marken. Jag minns när jag var liten och mor jobba i en ladugård och de hade grisar som de födde upp till mat, Men det var några få i en stor hage, vi fick klapa på dem och de var jätte mysiga!
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
#40 Vi tycker det är viktigare att lägga tiden på annat.. =) Här lönar det sig inte att väga. Vi har bra vikter ändå i slakt. Kul veta hur andra gör dock…
#41 Fungerar kanske om man har enstaka grisar. Vi har uppmot 3000 grisar här, var släpper man ut alla dom?
#42 3000 grisar ute, ojoj. Vad mycket mark man måste ha då! :)
#43 Och extra tid att jaga dem när de rymt =)
#44 Ja, gud ja. Vi har haft 100 kor i olika hagar hela sommaren, och fyf*n vad geggigt det blivit. Gräset har växt väldigt sakta, så vi har fått flytta dem ofta, men det har inte hjälp särskilt mycket.