Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 1490 ggr
moonii
2012-11-18 13:31
0

Foderstat hjälp

Hej! Jag har 3 tackor som är cirka 7 månader gamla. Det korsningar mellan bland annat texel och finull. Jag har dem endast som sällskap, alltså, de kommer varken få Lamm eller slaktas.

Vi har hö som inte är analyserat. Det ser dock ut att vara ganska näringsfattigt. Hur mycket hö skulle dom behöva per dag på ett ungefär? Just nu har de rätt dåligt hull. Ligger på cirka 2 - 2,5.

Tacksam för svar!

[TheoA]
2012-11-18 14:41
0

Om dem har rätt dåligt hull så ska dem nog ha fri tillgång. Jag vet några som ger sina får fri tillgång på hö.

Får e ganska kräsna så hälften kommer att hamna på marken. Dem plockar bort de för gröva stråna. Ge dem lite spannmål eller pellets om de är dåligt hull.

WiggoLina
2012-11-22 18:12
0

De flesta ger sina får fri tillgång på grovfoder. Om ni har tillgång till hösilage kan det vara bra att ge då det innehåller mer näring, är dock inte säker på hur det funkar med fårens mage.

Nu vet jag ju inte riktigt hur de ser ut, men jag skulle nog sätta dem på fri tillgång på hö samt kraftfoder.

[JeanetteK]
2012-11-23 11:20
0

Vi har fem tackor, samma sort som dina och de är nio månader. Dom har fri tillgång på hö. För dom går det åt ungefär en liten bal hö om dagen. De får även kornkross på morgonen.