Getter och får
Hej!
Någon gång långt in i framtiden har jag en dröm om att ha en lite flock får och/eller Getter på vår gård.
Nu har jag inte googlat sådär jättemycket men jag tänkte att äh, jag frågar ändå.
Hur många får bör man minst i en flock för att de ska må bra?
Kan Getter och får gå tillsammans? Kan te.x en get må bra som ensamget i en fårflock? Om inte så är fallet kan man ha två Getter i samma hage som fåren?
Hur högt stängsel rekomenderar ni till Getter?
I sånna fall skulle jag vilja ha lantraser, jag har tittat lite på göingegetter. Lite skoj eftersom jag bor i skåne tänkte jag. Finns det fler fårlantraser än gotlandsfåret? Hellst utan horn tror jag ;)
Vad rekomenderar ni för stängsel till får, såkallat fårstängsel eller eltrådar?
Är det bra att variera bete mellan får och hästar?
Hur ofta måste man klippa får? Ska man klippa Getter också?
Kör mycket bil och då sitter man och funderar, hoppas någon har lust att svara :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag har Getter, men inte får, men vad jag hört av några getägare, så kan en del Getter vara väldigt elaka mot fåren, medans andra tycker att det funkar bra. Till mina Getter har jag fyra eltrådar, där den lägsta är 20 cm ovanför marken och den högsta är 110 cm, sedan har jag ett vanligt fårstängsel runt om. Mina lantgetter har peppar, peppar inte tagit sig ut , de äldsta är 3 år och den yngsta är 1 år. En del fårägare har fårstängsel med eltråd, en del bara eltråd, så det kan vara olika, vad man bäst tycker om. Jag har för mig att man klipper fåren 2 ggr/år. Jag klipper mina Getter, d v s raggen, runt bakbenen och juvret, för där burkar det bli långt, men jag klipper dem bara vid behov, kanske en gång per år. Man skall väl ha minst 3-4 får för att få en flock. Getter (vi har diskuterat detta på en annan tråd, skall enligt min mening, och inväntar sjv svar) vara minst 2-3 stycken. Ja, du kan låta variera betet mellan får och hästar, så får man ner parasittrycket. Men det är viktigt om du tänker ha får och Getter ihop, att de har olika näringsbehov. Ett får betar gräset, medans en get är slyätare. Den äter även gräs, men det är oftast topparna på gräset, och inte vilket gräs som helst, utan gärna lite grövre gräs. Så det måste finnas både bete och sky för dessa djurslag. Om det är lättast för dig. så ger jag dig rådet att köpa får, så kan du ha dem som betesdjur, och variera betet mellan djurslagen.
Det låter skönt att man inte behöver ha ett två meter högt plank för att hålla Getter inne i alla fall. Det verkar ju som om det skulle vara enklast att ha får och Getter var för sig om det nu blir både och, då vet jag det.
Jo minst två Getter visste jag, men gärna fler för dem också då?
Jag känner mig lite seg såhär på morgonen, vad menar du med sly? Är det då bra att låta Getter gå i en hage med långt gräs medan får föredrar en mer nerbetad hage?
Just nu lutar det åt får, jag skräms lite av vad jag hört om rymmande Getter, vill hellst inte att de ska råka ta sig ut på vägen eller in i grannens snygga trädgård… Eller in i äppelodlingen och få kolik av en massa äpplen.
Dessutom har får inte horn.
Det dröjer ju länge än och jag har en sambo att övertala också ;)
Brukar man ge får kraftfoder om vintern? Eller räcker det med analyserat hö? Då tänker jag på odräktiga tackor.
Om man ska köpa en lantras så vill jag ju vara säker på att det är just den rasen jag köper och att de är renrasiga. Kan man begära att få en stamtavla eller ett pass eller liknande?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Och vad är SE-nr? :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Sly är träd, buskar mm. De kan rensa ganska rejält. Jag har haft tur med mina Getter, än har de som sagt inte rymt. Men jag rekommenderar dig nog att satsa på fåren, de är "lite lättare".
# Det är platsproduktionsnummer. Om du går in på jordbruksverket, så finns det en hel del bra information. Man har detta för att kunna spåra djur som flyttats till annan plats vid utbrott av någon smittsam sjukdom.
Ja jag har sett det, men skulle nog hellst vilja ha en ras utan.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag har en kompis som har får och Getter tillsammans. Hon fick höra att hon borde skilja dem åt så hon gjorde separata spiltor åt dom. På morgonen var getterna inne hos fåren ändå - de hade hoppat över helt enkelt! Så nu får de vara ihop för de gillar verkligen varandra.
Vi har får idag och planer på ett par Getter nästa år, och tänker ha dem ihop om det funkar. Vi har satt extra högt stängsel runt fårhagen för vi vill inte ha el där.

Min getabock är stor och rund men hoppar endå lätt över 130 och lyckas påressa sig igenom fårnät (!). I hundgården hålls han inne, men jag VÄGRAR sätta upp 180 stängsel runt hela hagen som nån j-kla anstallt! Nej han får flytta.
Jag har nog tur med mina Getter, jag har fyra eltrådar, där den lägsta är 20 cm ovanför marken, och den högsta är 110cm. Utanför har jag fårstängsel. Tar dagligen in sly och grenar. De har väldig respekt för elstängslet här hemma, trots att jag inte har så starkt, men som sagt det är olika från Getter till Getter.

Och jag har 5 eltrådar och inget nät. Går i en skogshage på ca 1 hektar…