(K) Hönshus + Hönor
Hej!
Nu annonserar jag lite för min mamma då.
Min mamma skulle vilja ha ett Hönshus här på gården som pryder upp och ger lite mer liv.
Hon har även sett fina Höns, tror dom hette orusthöns eller nått sådant.
Är det någon som har detta tillsalu? Någon stans i västra göraland hade vart bra. Tar även varmt emot förslag på andra fina Höns om ni har det tillsalu, men hon vill iaf ha en sort som e renrasiga och värper bra.

Om hon inte vill bygga ett hus själv så kan hon ju göra som många av oss gjort å gör. Ta en husvagn som sett sina bästa dagar å riv ut allt, sätta in det som behövs i ett hönshusa å vips… Klart å flytta in. 
Vill hon ha lantrashöns som finns i många färger och är MKT tåliga är Hedemora ett bra alternativ. Går gärna ut i vilka väder som helst och tål kyla bra. Vill hon ha bra värpare så är ju en hybridsort bra. Lohman, leghorn etc. Finns i några färger…
Jag har nästan slutat med rasrent. Väljer efter äggfärgen istället. Finns många raser man kan para ihop å få fram schyssta färger på äggen och hönsen e ju lika vackra å trevliga ändå.
Har ägg i färgerna: vitt, rosa, ljusbrunt, brunt, mörkt brunt, ljusblått, ljusgrönt, mintgrönt, olivgrönt, mossgrönt…
Är lite roligt att ge bort å ställa fram på bordet till påsk etc. Säljer eh del åxå och många köper justt för att dom tycker det är så roligt med färgglada ägg som dessutom är hög kvalitet på.