Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettvilt
Läst 2254 ggr
Farwuq
0

Varg i Skåne

Nu söker sig de vilda uppsvenska djuren ända ner hit.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/troligt-vargangrepp-i-sodra-skane_7571504.svd

Det tillhör inte vardagen med Varg här runt knuten.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Fridaaaa
5

Jag gillar det, älskar vargar, har gärna dom här nere.
Vet att fårägare inte vill ha det, men finns bra stängsel osv så att fåren slipper bli rivna.
En hund kan likaväl göra det, precis som då vargen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
0

Instämmer med dig fridaakesson

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

carsbo
0

Vad konstigt det kan vara, på natur iFokus är de flesta mot varg, men på lantdjurverkar de flesta tycka om varg.trodde det var tvärt om;-)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Aribigga
1

Jag skulle nog bli nervös om vargen smög omkring runt hästhagen… Men som ni säger det finns ju bra staket som kan hålla dem ute.

lurvponnyn.vimeddjur.se

carsbo
0

#4 jag har också hästar, i fjol hade vi en björn 400 m ifrån dem. Han var inte intresserad av hästarna utan gick bara förbi.vargen är inget monster skulle inte ge sug på hästar.varför vargar kan fälla får utan att bry sig om att äta dem,är för att fåren blir rädd för vargen och börjar springa, då väcks jaktinstinkten.hundar kan också fälla får.en katt kan döda möss enbart för instinkten o inte av hunger :-)

Fidelia
0

Har haft varg i hästhagen en gång och han rörde inte hästarna.

En annan gång hade vi bytt staket till 3 trådar med ordentlig ström, då vågade han inte gå in.

Jag är inte ett dugg orolig även om jag har små ponnyer och föl.

medde
0

Tycker oftas att det skapas en hel del skrämselpropaganda ang varg

Aribigga
0

#5 o 6 Det låter skönt att höra, James är ju ganska tuff mot hundar så han skulle nog ha ett och annat att säga om det kom in något liknande i hagen. Men jag skulle nog ändå vara lite nervös om det fanns vargar i närheten.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[TheoA]
1

Så mycket extrajobb och pengar ska inte behöva läggas ner bara för att vi ska ha rovdjur. Det är bra som det är nu tycker jag. Är det många som vill ha rovdjur så får väl dom hjälpa bönderna att fixa bättre staket. Som inte baravska hålla djuren inne. :)

medde
7

Men varför ska vi alla andra betala till bönderna., det är väl ingen suprise att vi har rovdjur i vårt land. Dom ska inte behövas varken skjutas eller på något sätt dödas för man har en gård. Bara för man då ska ha djur så ska det ge rätten till att döda ett annat djur. Även med ett rent ut sagt fåning fösvar betala då!! Det är ett yreksval som allt annat.

Fridaaaa
5

#9 Rovdjuren har lika mycket rätt att vistas i skog och mark, precis som vi och andra djur. Vi tar deras revir. Så man ska inte döda dom för det

Gronstedt
1

#10: Jo, det är en "surprise" att vi har rovdjur i vårt land - det är just det som är problemet. Det har inte funnits rovdjur på över 100 år, alltså inte på hela den tid då vårt nuvarande jordbruk och vår nuvarande djurhållning har utvecklats. På mindre än 10 år har har det dykt upp rovdjur där de inte funnits i levande människominne. Plötsligt ska alla som har djur ut med tiotusentals kronor för att skydda sina djur. Det är enorma pengar och enorma arbetsinsatser som ska till på kort tid.

Du har aldrig reflekterat över att att skäl för "vi alla andra" att hjälpa bönderna att överleva i sitt yrke  är att vi ska få mat? Men visst, bönderna kan väl sluta vara bönder och flytta till en lägenhet i stan. Maten kan vi väl alltid importera …

medde
1

Inte suprise? Du skämtar i ditt inlägg hopppas eller jag tar det som ett skämt vilket som.

Jah har reflekterat.. Jo faktikst… Men eftersom vi har rovdjur i landet och hoppas att våra djur som finns i skog och mark kommer att bestå hoppas. Annars är vi fel ute om vi börjar utrota djur för att andra djur ska ha plats.  Att hjälpa bönder visst till en vis smån. Men inte är det en skyldiighet att göra det som det framställs för vissa. Bönder har alltid funnits i landet och kommer alltid att finnas. Vissa klarar det på ett bra sätt andra inte.- Som ett vanligt jobb funkar det inte så finns det annat.

Jag låter hård nu, men varför ska det hela tiden till en viss mån daltas med viss bönder och andra inte. Ser inget fel med matimp

Fidelia
7

Jag tycker också det är hysteri. Vargen dödar en bråkdel av alla hundar som dödas varje år. Vilsvin dödar 5ggr fler hundar/år. Vildsvinen var också utrotade för många år sedan och ställer till betydligt mer skit än vargen, ändå hör jag inget ramaskri om dem. Dovhjort är inplanterade och ställer till jättestora problem här i Sörmland. Utrotning kanske? Annars kan de få stanna och bli vargmat.

Det är fler hundattacker än vargattacker på tamboskap. Men det talas det tyst om.

Jägarna är oroliga för klövviltet. Men helt ärligt ser jag hellre varg i skogarna än att markägarna ska göra stora pengar på ett mänskligt nöje.

Ingen säger att rovdjuren ska härja fritt. Blir de för många måste det till skyddsjakt. Men så länge det finns tillräckligt med klövvilt i skogen för att anordna jakt på dem så är inte rovdjuren för många.

[RC1393]
0

#5 På tal om björn nära hästarna, vi hade en björn som fällde ett rådjur ca 100m från hästhagen, 50m från vår husknut :P

Jag tycker det är trevligt med varg, de gör ju inte så mycket egentligen och är inte farligare än hundar kan vara, gäller bara att stngsla ordentligt ;)

medde
0

#14 Mycket kloka ord. Instämmer totalt med mina takar i ditt inlägg

Fridaaaa
0

#14 Vildsvin ingår inte i Svenska naturen från början.
Men mycket bra skrivet.

Elshira
0

Har ingen egentlig åsikt om vargen i sig. Men funderar gärna på detta med att vargen skulle kunna få växa sig så stor att den sköter stora delar av jakten på vilt - så att vi människor inte gör annat än håller balans på gungbrädan.

Då kommer det bli mycket mindre mängd vilt kött, vilket för mig är det absolut bästa köttet. Djuren får gå vilt, leva ett helt naturligt liv innan de blir mat, till skillnad från våra tama djur. Ur ekologiskt och natursynpunkt är det ju även där det bästa.

Hakuna matata!

carsbo
2

#18 fast helt oskyldigt är det inte heller, älgen jagas och stressas innan den skjuts.det är stressande för dem att höra hundarna jaga dem osv,är man ute o går nu i skogen hittar man bara diarré efter älg. Men det är ju inte i fallet med fåglar o vildsvin så både ja o nej

Fridaaaa
0

#19 Inte alltid, inte om du sitter på pass :)

viktoria91
0

Hade en varg gått in till min ponny kan jag räkna ut vad som hänt, en hov i huvudet. ;) Hon hatar hundar så varg hade hon säkert gått på också!

Rugerups Gård
0

Jag är varken för eller emot varg, men enligt mig så när vargen går runt husknuten så mister den också sin respekt för människor, alltså så ska sådan individer som gör det gång, på gång, på gång skjutas. En sak som jag inte kan förstå, det är till exempel om man skjuter en räv. Då blir det inget ramaskri överallt, men om en varg skjuts så ska det anmälas hit och dit och de ska bli bråk på forum överallt och sånt. Har inte en räv lika mycket rätt att leva som en varg? Den svenska stammen av varg skulle dock behöva en rätt ordentlig avskjutning MEN att man då också ser till att plantera ut eller på något sätt underlättar för naturlig invandring, för att minska den kraftiga inaveln, då Sveriges vargar genetiskt sätt är närmare släkt än om två helsyskon skulle få avkomma.

Fridaaaa
0

#22 Kanske beror på att det finns fler rävar än vargar i Sverige? Vargarna minskar mer och mer pga människan.

medde
2

Äntligen har det i dag kommit ut enl undersökningar och allt som finns.

Det behövs 380 vargar i landet för att kunna har en bra stam!! 380!! Bravo äntlingen

Elshira
1

En bra stam ja, men som sagt, alla vargar i sverige är inavlade och ska vargen nu vara kvar är det väll bättre att se till att få nytt tillskott än att nuvarande vargar tillåts yngla av sig till den grad där allvarliga defekter börjar uppstå.

Hakuna matata!

medde
0

Inavlde är dom för vi har sabbbat för dom, Vi har föstört våran egen stam och nu är det dag att åtege stammen den den behöver

Elshira
0

Men vi kan ju inte få dem mindre inavlade utan att tillföra nytt blod

Hakuna matata!

medde
1

Vi har hft en besök över grännsen. Men även de mest genitska vargarna skjuts ju vid varje vargjakt. Så det går inte bara att skylla på inaveln. En har vi människor sett till det också att fixa åt vargen.

Fidelia
2

Så länge det är tillåtet att skjuta alla vargar i renskötselområdet så finns inte en ärlig chans för vargen att komma in med nytt blod över gränsen. Skulle de inte bli skjutna behövdes inte arbetet med att sätta ut varg.

Mantissa
0

Jag vet att svenska rovdjursföreningen förr drog ihop stängslingsgäng som hjälpte bönderna att sätta upp rovdjursstaket. Är rätt säker på att det görs fortfarande om behov finns. Men bonden måste ju förståss be om hjälpen (som är gratis), hur välvillig man än är så är man inte tankeläsare.