Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 1205 ggr
[randi]1
0

Torv till getter

Detta året är det väldigt svårt, om nästan omöjligt att få tag i halm, där jag bor. Brukar köpa av en bonde, men han har inte kunnat ta in någon halm alls. Jag måste ju då ha ett annat alternativ, och funderar nu på antingen torv eller kutterspån. Jag undrar om någon här har erfarenhet av detta till sina Getter, och om det fungerar bra?

Lavèn
0

nu när vi inte har halm brukar vi ha torv i botten och ett tunt lager gamar hö över!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[randi]1
0

Då är det bara att köpa hem torven.

Lavèn
0

Aaa och skulle vara gamalt* hö, funkar ju med nytt med

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

korseett
0

torv funkar alldeles utmärkt.

Elshira
0

Nu har jag för visso hästar (en dammkännslig som inte ens tålde våran riktigt fina halm) och inte Getter, men torv är det bästa som hänt mig… Det finns ibland torr/dammig torv som såklart absolut inte är bra, men dessa sommar har varit så regnig så det lär inte vara några större problem.

Tänk bara på att det kommer även bli torvbrist efter nyår eller så. Hela våren regnade bort och många kunde aldrig ens komma ut och bryta torv förrän i juni typ. Så har du provat torv och gillar det så se till att köpa hem så det räcker för 7 månader i.af.

Min granne som tar hem större mängder torv sade för två månader sedan att han fick 40 pall (varav 12 till mig) och att han sedan endast skulle få 20 pallar till, sedan hade tillverkaren inget mer att leverera för att det skulle vara slutsålt. Vet ej vad torvmossen heter, men är samma som RS stallströ köper in från.

Hakuna matata!

[randi]1
0

Jag har torv till hästarna, som jag köper från granngården. Tycker detta är mycket bättre än halm. Men jag har inte provat det till getterna, men skall göra det. Tar det slut får jag väl pröva kutterspånObestämd, men det är kanske risk att de äter upp det.

Lejonhjarta
0

Har använt torv tidigare då vi hade det på hästarna, funkar utmärkt. Numera har vi halm t kossorna och getterna och halmpellets till hästarna. Höns, Ankor och gäss får halm och spån.