Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 1387 ggr
moonii
0

Transport som stall?

Hej! Fick i all hast hem mina 3 tacklamm igår, och har ännu inte något stall. För tillfället sover de i en hästtransport på nätterna, men det är väl inte den bästa lösningen i längden men tanke på att vi kommer behöva hästtransporten till våra hästar. Däremot kom jag på en idé… Vi har en hästtransport till som inte används. Hästar får inte köras i den pga att den inte är godkänd eller nåt…

Hursomhelst, så undrar jag vad ni har för tankar kring att ha en hästtransport som stall till 3 tackor? Det är ju inte så stort, men använder man det som lösdrift, så borde det väl funka? Dessutom kommer jag flytta hemifrån nästa år, och då är det ju rätt smart att ha ett flyttbart stall.

Vad har ni för tankar kring detta?

medde
0

Kika in på länkarna nedan, så finner du hur det är enl lagen

Länk 1

I den länken finner du bland annat så som:1 b § Stall och andra förvaringsutrymmen för djur skall vara så rymliga att samtliga djur i utrymmet kan ligga samtidigt och röra sig obehindrat

§ Inredning i djurstallar och i andra förvaringsutrymmen för djur samt utrustning i hägn skall vara utformad så, att den inte tillfogar djuren skador eller medför risk för djurens hälsa. Inredning och övrig utrustning får inte hindra djuren att bete sig naturligt, otillbörligt inskränka deras rörelsefrihet eller annars verka störande på dem. Förordning (2002:723)

Detta är några exempel på vad du kan finna i länken.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kimji
0

Sålänge den uppfyller lagkraven och står stabilt borde det ju funka för så få får. Samt att de kan ta sig in och ut på ett bra halkfritt sätt.

Sedan beror det lite på var du bor. Personligen hade jag inte velat ha dem så vintertid i norra Sverige då den antagligen inte kan hålla någon värme under kalla nätter.

Varför inte ringa och prata med Länsstyrelsen? De kan säga om det är lagligt och om det är lämpligt.