Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 1305 ggr
Mantissa
0

Dvärgsilkes..

Har funnits i planerna länge nu med att skaffa Höns igen. Hönshuset kanske byggs redan till våren:) Av de raser jag haft (maran, värphybrid, grönvärparkorsning och hedemora) var hedemorahönsen klara favoriter. Men två raser jag varit inne på (fast platsen inte fanns då) är brahma och dvärgsilkes. De senare är ju oemotståndliga:)
Men klarar de vårt svenska klimat bra med deras "päls"?

dermot
0

Jadå, de klarar sig fint! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Lejonhjarta
0

Man får däremot tänka på att dom har svårate att ta sig upp på sittpinnar etc då dom inte flyger så bra.

Dom skulle inte passa hos mig då mina Höns frivilligt är ute hela dagen i ur å skur.

healing-mammut
0

Mina silkeshöns är riktiga skogsmullar :) De är ute oavsett väder, fast det är klart spöregnar det travar allesammans i med tuppen i spetsen (en liten dvärgkochin-tupp).

Jag har gjort en liten trappa till dem av tegelstenar som de skuttar upp på när de ska gå och lägga sig på pinnen. Men ofta ligger de på konstiga ställen som ovanpå redena och så. Ingen ordning alls :)

Mantissa
0

Funkar det bra i kombination med en annan ras? Tex mina favoriter hedemora eller brahma? Eller blir de mobbade?

healing-mammut
0

Ja absolut att det funkar med andra raser! Jag har bla silkes, brahma, dvärgkochin, och några andra småhöns. De är en solid grupp. En av silkeshönorna och brahman är som ler och långhalm. De är alltid ute på äventyr tillsammans :)