Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 2674 ggr
MaMaMade
0

Benproblem nyfödda kycklingar

3 dvärgkochin har kläckt i skrivandes stund. Den förstkläckte (nu 2 dygn gammal) har problem m att räta upp sig på benen o ena fotens tår vill krulla in sig. Förmodar att det inte är ngt som kommer att räta till sig med tiden? Råd tack!

Nr 2 är bara piggelin, liten som bara den men oförskämt pigg!

Nr 3 verkar också ha problem med att dra in benen under sig o resa sig upp. Den är å andra sidan bara ½ dygn gammal, har fina fötter.

2 st till kämpar för att ta sig ut, har hållit på ett dygn nu. Har ställt in en extra skål med vatten för att se om det hjälper. Ska åka iväg o jobba i några h nu. Tänker pilla lite på skalen när jag kommer hem, om de inte kommit sig ut då. Verkar det vara en hyfsad strategi?

Tack på förhand! Kyss

Lejonhjarta
0

Är dom maskinkläckta?

Har fått lära mig att då en maskin inte riktigt håller temperaturen så blir kycklingarna på detta viset. Har en kompis som skrotar sina kläckare när kycklingarna kläcks på detta viset… Har fått flera kycklingar av henne som är "spagatare" då hon inte riktigt har tid med såna då hon kläcker mkt! Jag sätter dom på bra underlag så dom får fäste. Tex frottehanduk. Man kan försöka sätta ett löst gummiband så dom får ihop benen men d e svårt… Vissa kommer att få ihop benen bara dom får tid på sig å bra underlag. Vissa kommer att bli lite bredbenta och vissa på man nacka…

MaMaMade
1

Aha, frågan är om de har ont/får värk för resten av livet? De här två ligger platta som pannkakor…känns lite sisådär att försöka fixa en höftledsluxation…för jag förmodar att det är det som det är.

Jo, de är maskinkläckta o ja, jag har haft lite problem med tempen den här kläckningen, bytte rum. Ska ställa in den i ett rum där inte värmelampan är på o se om det blir bättre där.

Pillade loss lite skal runt de två ägg som kämpat länge o nu när jag kom hem från jobbet satt det 2 st o pep hej vilt. En såg jättefin ut men den andra hade en tå som såg lite skum ut…men de är ju som sagt helt nya…vem ser inte skum ut när man är nykläckt! Håller tummarna!