get kompis?
måste en get ha fler kompisar?? Är det enligt någon lag att en get måste ha en kompis av antingen ett får eller en get till? :)
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
hm vet inte hur det är med lagar o så men sällskap kräver dem ju för det mesta då dem annars lätt blir deppiga(enligt egna erfarenheter)
Alltid Oavsett
putt.
Vet faktiskt inte om lagen säger att man måste ha 2 Getter, får ska iaf hållas i par eller grupp. Jag skulle inte tänka tanken att ha en ensam get. De är väldigt sällskapliga och skulle antagligen må uselt om de inte hade en artfrände att busa med.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#3 ok :)
puttar lite till
Vad lagen säger känns sekundärt. Det vore helt enkelt elakt att ha den själv.
puttar igen…
Varför puttar du? Vad är det du vill veta? En get skulle inte må bra av att vara själv, då spelar det väl ingen roll om man FÅR ha den ensam eller inte.
Så finns det givetvis individer man inte kan ha tillsammans med andra men de är nog lätträknade..
#7 jag vill veta vad "lagen" eller vad man ska säga, lyder
Okej men då är det nog enklast att du läser http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/skotsel.4.4b00b7db11efe58e66b8000533.html
Eftersom det står "Du ska hålla dina får i par eller i grupp." så antar jag att det är tillåtet att hålla Getter ensamma.
Vill du veta helt säkert så ring jbv och fråga 
#9 tack!
#11 enligt lag?
#13 Finns väl inget i lagen om att de ska ha sällskap av annan art heller?
#14 Du ska hålla dina får i par eller i grupp. Får som behöver särskild vård får du dock hålla individuellt när det behövs. Du får också hålla baggar individuellt en kort period om det är nödvändigt. Det står får, men det går under samma på jordbruksverket. Har man inte flera Getter, får man hålla dem med annan djurart, men de får inte gå själva, om de inte är sjuka, och behöver hållas för sig själva. Det var därfö jag skrev att de kan vara ganska elaka mot andra djurarter. men visst finns det Getter som går bra med andra djurslag, andra gör det inte.
ok, #16 tack för hjälpen :)
#17 Vart kan man läsa det?
Getter (Capra) ett släkte idisslare besläktade med får
Getter är vanligen aktiva tidigt på morgonen eller sent på kvällen. I svala regioner eller under kalla årstider är de ofta aktiva mitt på dagen. Honor och deras ungdjur lever ofta i grupper. Hannar lever ensam eller bildar egna grupper av individer som inte är könsmogen. Under parningstiden träffar hannar och honor tillsammans och hannarna strider för rätten att para sig.
Eftersom Getter är besläktade med får, så är det ockå flockdjur.
Går du in på jordbruksverket och trycker på Getter, kommer det upp information om Getter och får. Har mailat till jordbruksverket om dett, och jag återkommer till dig så fort svaret kommer. Idag måste man ha sällskap till sina djur. Det är ju likadant med en ko, den får inte gå ensam, den skall ha sällskap, så detsamma gäller för Getter. Men du behöver inte ha en hel flock, utan man kan ha två Getter. När jag köpte mina Getter, var jag tvungen att köpa 3, eftersom de är flockdjur. Det var inte mer jobb med dessa, men en get, kan det bli problem med, den vill hela tiden ha dig i sin närhet, jag pratar av erfarenhet
#22 Jag anser inte heller att Getter ska gå själva men nu var frågan vad lagen säger. Det är många lagar jag ogillar men ändå finns de, oavsett vad jag tycker om dem.
Innan den här frågan dök upp var det självklart för mig att Getter MÅSTE ha sällskap av andra Getter, blev lite förvånad när jag såg hur det var utformat..
Om du tittar på http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/skotsel.4.4b00b7db11efe58e66b8000533.html så ser du att det i första punkten står "Du ska hålla dina får i par eller i grupp. Får som behöver särskild vård får du dock hålla individuellt när det behövs. Du får också hålla baggar individuellt en kort period om det är nödvändigt." Där står enbart får, alltså gäller det inte Getter.
Nästa punkt: "Om något av dina får eller Getter blir sjukt eller skadat ska du snarast se till att djuret får nödvändig vård. Om det behövs ska du tillkalla veterinär." Där står det får OCH Getter, då gäller det båda.
Tror ju att de flesta som provar ha en ensam get skaffar sällskap/gör sig av med geten väldigt fort för de kan bli rätt pestiga om de bara har människor att ty sig till